zelf hollowblocks laten maken?

Gestart door eddyvm, zaterdag 5 december 2009, 09:11:08

Vorige topic - Volgende topic

eddyvm

hallo mensen
gezien de povere kwaliteit van hun hollowblocks zou ik ze liever zelf laten maken met een betere verhouding cement/zand.Toekomstige woonplaats wordt Panglao.Weet iemand hoeveel stenen men kan maken uit 1 zak cement?En hoeveel  stenen maakt een arbeider zo op 1 dag?Een extra reden om de stenen zelf te maken is dat deze op Panglao tussen de 10 a 13 p/stuk kosten,tegen 5p in Tarlac.groetjes en een fijn weekend.eddy en cathy

Kano

Tja, daar vraag je wat eddyvm. Het aantal  hollow blocks dat je uit een zak cement kan maken is o.a. afhankelijk van de gewenste sterkte van de hollow blocks. Wil je vrij goede steen maken, dan haal je zo'n 20-25 hollow blocks uit een zak cement.  Iets mindere kwaliteit dan haal je zo'n 30-40 hollow blocks uit een zak cement; zo zijn meestal de kant en klare hollow blocks gemaakt (mag je hopen :jajaja:). Een werker kan gemiddeld 25-35 hollow blocks  per dag (8 uur) maken..  :atyourservice:

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Jongske

25-35 hollow bloks per dag?? ik heb ze zien maken het duurt enkele seconden om 1 blok te maken wel met het juiste gereedschap

Digos


Ik vond dit ergens nog op een blog wat betreft de verhoudingen cement/zand.

I can share something from my experience in hollow block making.
there are 2 methods of chb making.
1. manual labor with Module form.
2. chb machine manufacturing

A. Bob is right, usually 2 to 3 person can make chb for about 50 blocks to 70 per 8 hour working schedule.
B. Ratio of making depends on strength
a. using 1:15 ratio, which means 1 bag of cement and 15 measuring box of clean sand. In these, you can produce at least 20 to 25 blocks using both method, actual strength may vary from 600 to 700 psi.

b. using 1:20 ratio, which often used by manufacturers. You can produce at least 30 to 40, but I will not recommend this, if you will investigate this are the type of blocks for non structrural use, meaning you can use this for side fence.

C. Price depends on Material availability, quality, transport.

Thanks,

Bron:  :link:

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

Mawibata




Volgende ben ik tegengekomen  :









  :link:







  :link:





  :link:





Nog een :     :link: Concrete Block making machine









  :link: Alternatief ?  ?   Cost: same as hollow blocks plus 10X stronger (3,000 PSI).













Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

xav

dat alternatief heb ik ook al gelezen... ik vraag me toch echt af of dat dezelfde prijs zal geven als hollow blocks... volgegoten concrete walls... zal toch serieus wat meer cement ingaan dan hollow blocks... nu ja... ik ben bezig met een architect die alles aan het berekenen is... we zien wel...  :weetikniet:

Pieter-Jan

de zakken cement zijn hier nog steed 50kg. in belgie zijn ze nu 25 denk ik. Ik weet dat ze hier 190 blokken maken per 50 kg zak. Je moet zelfs een techniek hebben om ze op te heffen of ze breken in uw handen. de kwaliteit die we in belgie kennen is ongeveer 1kg cement per blok. Een goede hollowblok weegt rond de 3kg. Je hoeft dus geen ingenieur te zijn om de verhoudingen te kennen. Als je 2 mannen inschakeld om het maken van de blokken te doen kun je een zak per uur draaien. 50 blokken dus. Op een dag moeten ze zeker 400 blokken kunnen stampen. Let wel op dat ze niet al de cement voor 1 dag in een keer mixen want in die hitte zijn de additieven in de cement in 2 uur uitgewerkt. Je zou in principe elke 2 uur verse cement moeten hebben. Let ook op dat je ze niet in de volle zon droogt. Als cement te snel droogt onstaan er zwakke plekken in de blokken of als we over cement plaastering spreken ontstaan er na enkele maanden spleten in de muren. Een goede blok droogt 6 weken in de zon. Om de blok sterker te maken kun je ze elke morgen terug nat sproeien.

Bekijk ook de kwaliteit van het zand. Gebruik absoluut geen wit zand. Het zand van in belgie is ook bleekjes maar heeft een grovve korrel. Hier is het wit zand uit de zee en is veel te fijn. Je hebt rivierzand nodig zoals wij het rijnzand kennen.

Toch vind ik het totaal niet nodig om hollowblokken te gebruiken. Ik verkies volle gewapende betonnen muren. Dat is zeer eenvoudig te doen. Je kunt veel geld sparen als je de goedkope hollowblokken van hier gebruikt maar als je zelf uw eigen kwaliteitsblokken maakt zal het prijsverschil miniem zijn.  Het systeem hierboven beschreven is goed maar dit kun je makkelijk zelf doen.

Je doet wat je zelf wilt maar hollowblocks zijn een metode van jaren terug waar ze hier nog steeds in geloven. Volle beton is 10x sterker en beter isolerend tegen de zon.