wat men veel hoort is dat de gemiddelde filipino nogal lui is, drink- en gokverslaafd is, waarmee men geen toekomst kan mee opbouwen, vaak hoort men dat de gemiddelde filipino eenmaal men getrouwd is het standpunt inneemt dat de vrouw voor het huishouden moet zorgen ... tis maar wat ik hoor he, is het allemaal waar ... goeie vraag
Hi,
Ik ben met een filippijnse man getrouwd en deze voldoet niet aan de beschrijving gelukkig maar! Drinken en gokken is niet aan mijn man besteed. Het is wel zo dat er aardig wat filippijnse mannen zijn die er niet vies van zijn maar die heb je hier ook. Alleen is het volgens mij wel zo dat je de mannen in de Filippijnen in min of meer 2 categorieën kan indelen. Oftewel heb je de luierikken (gokverslaafd en drinkers) oftewel heb je de werkers.
vaak hoort men dat de gemiddelde filipino eenmaal men getrouwd is het standpunt inneemt dat de vrouw voor het huishouden moet zorgen ... tis maar wat ik hoor he, is het allemaal waar ... goeie vraag
Wat het standpunt betreft dat lijkt meer te komen omdat ze zo zijn opgegroeid. Ze weten niet beter. Heb dat bij mijn man ook gemerkt vooral nu er een kleine onderweg is. Over het huishouden kan ik niets zeggen daar hij daar altijd zijn steentje heeft bijgedragen (moet zelfs zeggen dat hij er meestal beter in is maar dat zullen we maar niet te luid zeggen of hij hoort het nog lol). Maar nu er een kleine onderweg is vind hij het raar dat eens de kleine geboren zou zijn en het zwangerschapsverlof gedaan is dat wij gewoon terug gaan werken. Voor hen is het normaal dat de moeder thuis blijft bij de kinderen. Nu ja voor een groot deel is dit ook een noodzaak want dingen zoals kinderopvang enz is daar niet of bijna niet gekend. Nu ja zijn ouders zijn boeren en zijn moeder heeft ook altijd de handen uit de mouwen moeten steken waardoor de jongste kinderen dan weer vaak onder de hoede van de oudste kinderen vallen of de grootouders. Wat ook geen rariteit is hoor in de Filippijnen. Pas op in de grootsteden zoals Manila zie je al een grote verandering. Hetgeen tot nog toe niet veranderd is, is dat de kinderen voor de ouders zorgen daar er ginder geen sociale zekerheid voorziening is zoals wij die kennen. Dus kinderen zijn een garantie voor hun oude dag. Maar begin nu een beetje van het topic af te dwalen.
Denk ook dat voor sommige meisjes is een witneus een mogelijkheid om uit de armoede te komen en daar hebben ze soms veel voor over. Dus ja soms is geld een veel belangrijker punt dan de liefde, want in hun ogen is het hun enige uitweg en zo kunnen ze hun familie misschien ook een uitweg uit de armoede bieden.
Wat mij wel opvalt met filipina's die naar Belgie naar hun man toekomen het soms verkeerd afloopt na een paar maanden en vaak door het filippijns welkomstcomité. Want van 1 ding kan je op aan. Filipina's zijn grote roddeltantes en kunnen nogal jaloers uit de hoek komen. Ze durven je nogal wat wijsmaken en raar genoeg zijn de meeste filippijnen goedgelovig. Tja ze zullen misschien denken als een filipina het zegt zal het wel waar zijn dat in tegenstelling tot wat de blanke ook mag beweren. Er zijn zo nog wel dingen die schijnbaar je haren ten berge kunnen doen rijzen schijnbaar maar ja dat kan wel bij alle nationaliteiten. Alleen moet je rekening houden dat je trouwt met iemand met een verschillende cultuur en dat vraagt altijd aanpassing in de twee richtingen. Ik heb geluk dat mijn man zich zeer goed heeft aangepast zonder zijn cultuur te verloochene (zou dat ook niet willen)
tot zover mijn bijdrage :-)