Ik werd getroffen door je beschrijving van de 'dienstverlenende' NS meiden die je trachtten af te poeieren over terugbetaling van dat ongebruikte treinkaartje. Dit is maar een indruk, en een zeer onvolledige daarbij, maar het komt me voor dat Nederland bijzonder rijk is aan zulke astrante meiden. Ik heb geen goede herinneringen aan andere 'dienstverleners' zolas verkoopsters in een warenhuis, het grondpersoneel van de KLM en dames achter postkantoorloketten (eens schreef ik een klachtbrief over zo'n termagant aan de directeur van het postdistrict over de wijze waarop ze een oud vrouwtje die voor me aan de beurt was had gekoejeneerd. Ik kon haar alleen maar identificeren als de 'dame met het rode haar'. Kort daarop kreeg ik een telefoontje van die man die me bijna bedankte want, zei hij, hij had al vaak klachten gekregen over die dame maar als hij dan de mensen verzocht een brief te schrijven op grond waarvan hij kon handelen kwam er niets uit. Ze werd van de loketdienst verwijderd en kreeg 'binnenwerk'. Ik geloof dat men de natie een dienst zou bewijzen door de halve 'buitenwerkbevolking' naar binnen te verwijzen).
Hoe zou dat toch komen? Doorgeslagen emancipatie of, een oorzaak waaraan ook Nederlandse mannen lijden, een doelbewuste plebejische instelling - een 'alles moet kunne' instelling inclusief onbeschoftheid ? Begrijp me goed: ik heb niets tegen het Nederlandse volk (hoe kan men in godsnaam iets tegen een heel volk hebben?) - zou ik met een onbekende moeten samenwerken dan had ik liever een Nederlander dan iemand anders. Met hen weet je tenminste meestal waar je aan toe bent.
Maar dat doelbewuste plebejische is me altijd opgevallen. Het komt mooi uit in de ernstig bedoelde liederen en muziekstukken die in Nederland vaak in het platvloerse/belachelijke worden getrokken. Neem die zwaarmoedige Russische wijs waarop men in Nederland de tekst heeft verzonnen "Ik ben Olga van de Wolga / Ik drink wodka totdat ik kapot ga / Ik lig met Iwan op de divan / omdat ik zoooveel van hem houou.." (verdere tekst is te scabreus om hier geciteerd te worden). Of die prachtige trompetsolo in "Carmen" waarop men in Nederland zingt "Toreador kijk uit daar komt de stier / God zal me kraken / Jezes wat een dier." Of die mooie passage in een vioolconcert van Tchaikovsky dacht ik (het kan ook Beethoven zijn) waarbij men in Nederland familjaar oproept; "Komaan Johannes geef mij de pan es/ Dan gaan we samen koeken bakken. Tralalala Tralalala". Of die prachtige passage in Haydn (een van mijn favorieten) waarop men daar kweelt "Altijd is Kort Jakje ziek / Midden in de week maar 's Zondags niet / 's Zondags gaat zij naar de kerk / met haar boek vol zilverwerk..." etc.
Ik las eens het verhaal van Nederlanders die gedurende de oorlog met Russen te maken hadden die een diep partisanenlied voor hen zongen. Gevraagd om weerwerk kwamen die luitjes naar voren met "Oude taaie laat je broek maar waaien / want er zit geen elastiek meer in ...". Die Russen vonden het even goed prachtig.
Wij, studenten van het Bestuursinstituut in het voormalige Hollandia, hebben eens iets soortgelijks gepresteerd bij een bezoek aan een Papoea meisjesschool waar een koortje "My bonny is over the ocean" in het Maleis voor ons zong (vanachter een deur want ze waren te schuw om zomaar door die witneuzen gezien te worden). Ook wij werden om een contra prestatie gevraagd en konden niets anders bedenken dan "En als wij naar Korea gaan / jenevertje jenevertje / En als wij naar Korea gaan Jenevertje gaat mee / Oh heerlijke dromen van Lucas Bols en Zonen / Oh heerlijke dromen van bier en brandewijn - gevolgd door het daarbij aansluitende "Ja Ja Janus / hij roept U voor het leger al met jenever / Ja Ja Janus hij roept U voor het Leger des Heils ". Gelukkig verstonden die kinderen geen Nederlands maar de begeleidende docent voelde zich danig geschoffeerd.
En nu ik toch bezig ben schiet me een ander "weemoedig" lied te binnen waarop een ander soort kolonialen hun afscheid aan de West vierden: "Curacao Curacao Aruba en Bonaire / Wij groeten U van verre / Wij gaan naar Holland toe / Er is geen beter leven dan bij een blanke vrouw / Vervloekt zijn alle wijven van het eiland Curacao".
Enfin, dat kwam zo bij me naar boven n.a.v. jouw verhaal.
--------------------------------------------------------------------------------
From: Marjolein Martinaud <
mmartinaud@cs.com>
To: arie brand <
arjoy365@yahoo.com.au>; Arjen Brand <
saltbrand@zonnet.nl>; Arjen Brand <
experience@planet.nl>; Arsenault Nadine <