@PeterVL:
Uw bewering:
maar als je gehuwd bent met een filipina moet je gewoon expliciet je naam in de titel laten opnemen, als je dan een huis bouwt ben je samen eigenaar en het kan nooit worden verkocht zonder toestemming van beide;Mijn idee:
1. Het Lot:
Als je getrouwd bent met een Filipijnse en je koopt een stukje land voor HAAR en dat stukje land (lot) wordt vervolgens geregistreerd met de Register of Deeds op
haar naam dan zie je ook het volgende in die title vermeld:
xxxxxxxxx, filipino, married to TeterVL, Belgian citizen, (bijvoorbeeld) en dat betekend dan alleen maar om de burgelijke stand van de filipijnse weer te geven en
niets anders. Aan deze notatie kan je als buitenlander
GEEN ENKEL RECHT ONTLENEN BETREFFENDE HET EIGENDOM VAN HET BETREFFENDE LOT. 2. Het huis:
Wanneer je op datzelfde lot een huis bouwt, dan heb je het recht om als buitenlander het huis op jouw naam te registreren bij de Asessors Office van de plaats waar je de real estate taxes betaalt. Dan komt daarbij de tax-declaration van het HUIS op jouw naam, maar NOOIT de tax-declaration van het land.
Samenvatting:
Een gebouw staat
nooit omschreven op een (Torrens) title welke is geregistreerd bij de Register of Deeds.Gebouwen staan echter alleen geregistreerd bij de "assessors-office" en tevens voor real-estate tax-related doeleinden bij de city-hall of the municipality hall.
Normaal gesproken ben je dan in "principe" SAMEN met je vrouw (als je inderdaad hetrouwd bent) de eigenaar van het huis
zelfs als het alleen op jouw naam staat geregistreerd, omdat dat betreffende huis tijdens een "
legal separation" of een
"anullment of marriage" door de rechtbank meestal als de "conjugal dwelling" wordt aangemerkt. In zulk een geval als waneeer de woning gedurende het huwlijk werd gekocht met
"conjugal funds" dan zou die woning in principe alsnog moeten worden verkocht en de opbrengst daarvan verdeeld tussen de ex-spouses. Meestal mag de vrouw in de conjugal dwelling blijven wonen. Daarna kan de ex-spouse die de eigenaar van het lot is alsnog een zaak aanspannen voor
"eviction".Maar dan ben je al vele jaren verder neem ik aan, maar natuurlijk is het van zeer veel belang als je het huis op jouw naam gaat registreren. Te gecompliceerd omdat hier even snel op te jotten.
Je zou er versteld van staan hoeveel van die slimme buitenlanders van welke nationaliteit dan ook hun miljoenen pesos kostende paleizen kwijt raakten aan de schoonfamilies

Bijvoorbeeld dit huis: De goede man (duitser) mag niet meer binnen een straal van 500 meter komen op straffe van arrest (BPO) Barangay Protection Order.

Soms geeft dat ook problemen met Filipijnse dames want die "zou" dan op een gegeven moment kunnen gaan zeggen:
" Wacht even mijn liefste........Jij zei toch gisternacht, voordat je de pruimen op sap wilde zetten, dat je zoveel van me hield? En nou........ vertrouw je me niet meer?

Wat zeg je? Huis op jouw naam voor je eigen bescherming? Wat denk je wel dat ik ben? Een H?

. Sodemieter op zeg..." Ik heb al je geld niet nodig.Ga maar naar de boulevard".

Als je een sportieve meer nadenkende vrouw hebt dan zou ze ook kunnen zeggen: " Ok, dat vind ik redelijk".

Hier een voorbeeld van een title: En let wel op dat er alleen staat Avelina (mijn ex) MARRIED to William Klootzak, Dutch citizen..........En dat is alleen om de burgelijke staat van die Avelina weer te geven.

Ok, vervolgens was er het probleem in het verleden dat als waneer je als buitenlander een stukje grond kocht voor je GETROUWDE vrouw, dan kon de betreffende title van zulk een lot niet worden geregistreerd met de Register of Deeds, TENZIJ de buitenlandse echtgenoot een "Affidavit of Waiver" ondertekende waarin hij onder meer verklaarde dat het geld dat werd bebruikt voor de aankoop van het betreffende stukje land afkomstig was uit het EXCLUSIEVE fonds van zijn Filipijnse echtgenote.

En dan zie je dat er op de TCT het volgende staat aangegeven:
"PARAPHERNAL PROPERTY" , WAT DAN GEWOON BETEKENT:EXCLUSIVE PROPERTY.

Dat was regelrechte afpersing waarbij de buitenlander werd gedwongen om te liegen want iedereen wist dondersgoed dat in de meeste gevallen, zowel niet allemaal, het geld voor de aanschaf van het land uit de zak van de buitenlander kwam

Alleen in het jaar 2003 werd zulks erkend door de LRA (Land Registration Authority), de smeerlappen......

Ik heb nu een zaak tegen mijn ex lopende voor 11 jaar voor "dissolution of conjugal properties", en naar mijn mening komt er nog een 20 jaar bij, want mijn garage/werkplaats is gebouwd met MIJN geld, met een BUILDING permit op MIJN naam en geregistreerd met een tax-derclaration op MIJN naam maar op HAAR land. (Building permit op jouw naam ook heel belangrijk).
Het bovenstaande is maar alleen MIJN MENING en iedereen mag een ANDERE mening hebben, dat is mijn probleem niet, ik probeer alleen maar naar voren te brengen hoe het MIJ is overkomen, zodat anderen daar eventueel notitie van kunnen nemen als waneer ze dat nodig zouden vinden.