Sharon, ben je ooit naar de Filippijnen geweest samen met je adoptiemoeder/nicht?
Dit om te weten welke kennis van de situatie ter plaatse je hebt.
Welke opleiding heb je genoten?
De verwarring over een paspoort in taalkundig omdat in de volksmond een identiteitskaart "een pas" genoemd wordt.
Links de identiteitskaart.
Rechts het paspoort met biometrische gegevens wat, gezien je naar de VS bent geweest, jij ook hebt.

Via de bronlink van het volgende artikel kom je bij een Belgische hulporganisatie terecht:
Dr. Jose Favela Memorial Hospital... welkom in de babykliniek van Manila!Allen zitten ze erop te azen dat ik tot daar kom.
Aan gezien ik de afgelopen 10 jaar een aantal serieuze familie kwesties heb gehad en persoonlijke problemen heb gehad, zitten ze nu al een hele tijd te vragen of ik niet terug naar daar wil gaan. Een familie die wel voor me wilt zorgen en er voor me wilt zijn zeiden ze.
natuurlijk is dat geen vanzelfsprekend iets. Maar sinds kort is ook mijn nieuwsgierigheid naar hen toe gegroeid.
En is terugkeren naar daar iets geworden wat ik wel zou willen.

Ik neem de vrijheid te denken dat de problemen direct en indirect verband houden met het overlijden van je Belgische vader. (de vermelde 10 jaar en persoonlijke ervaring dat bij een overlijden de messen op tafel komen)
De uitspraak: "Een familie die wel voor me wilt zorgen en er voor me wilt zijn" lijkt me controversieel. Twintig jaar geleden was dat net omgekeerd. De vraag is hoe de gevoelens zullen evalueren als je zegt voor een NGO te zullen werken aan een lokaal loon.
Het idee bestaat dat iedereen, die in het rijke westen woont, geld teveel heeft en men is natuurlijk behulpzaam om de last te verlichten.
De logica is:
- iedereen wil weg uit de

- in het westen groeit het geld aan de bomen
- westerlingen en Filippijnen in het westen geven meer dan 10
maandlonen aan een ticket. Het bluffen
van sommigen helpt daaraan. - Het ant woord dat het maar één maandloon kost, bevestigt argument 2.
Mijn advies:gebaseerd op de verstrekte informatie- breng je leven hier (weer) op het goede spoor
- zit er niet mee als je geen goede band hebt met je familie in België. Familie kies je niet, vrienden wel.
- op het einde van de dag is je leven wat je er zelf van maakt
- zoals Amice al zei, in België kan je terugvallen op sociale voorzieningen
- zomaar ingrijpen in het milieu van de (kinder)prostitutie kan je aan het verkeerde eind van een .45 brengen.
- Als adoptiekind kun je het gevoel hebben dat je hier niet past. Dit is een gevoel dat ook kinderen uit Colombia, Sri Lanka, China, ... na adoptie door
/
ouders. Maar vergeet niet: je bent meer dan je kleur of gezicht. Het gaat om de innerlijke mens. - Daar schuilt ook het probleem voor de
Je bent niet meer dat baby-tje van 18 maanden! Je bent nu een jonge vrouw met ongeveer 20 jaar extra levenservaring en even zoveel Belgische cultuurervaring. - Dit zal je steeds het label van buitenstaander geven in de
omdat je te kritisch tegen dingen zal aankijken (nadat de periode van vakantiegevoel voorbij is) - maak gerust kennis met je biologische familie maar besef dat je heel waarschijnlijk beter een bestaan opbouwt waar je opgroeide.
Dankje voor al de informatie. En idd dat passpoort heb ik.
Ja van mijn 1.5 jaar tot mijn 5/6 jaar gingen we elk jaar totdat mijn ouders uiteengingen.
En ben met mijn moeder en zus in 2000 nog eens geweest. Ik ken de kloven tussen rijk en arm daar. Ik ken ze goed genoeg.
Ik heb een opleiding grafische vormgeving achter de rug. Maar ben zelf nog bezig met kunst en fotografie/sport.
Nu, een buitenstaander ben ik nooit geweest.
Ben eigenlijk een echte Belg.

Aangezien dit geen 1dagse beslissing/gedachte is en ik hieraan al een tijdje aan denk, ben ik me bewuster van al die dingen dan de meesten denken. Ik zie me ook niet voor de rest van mijn leven in de Filipijnen leven.
Ik zie me nergens voor de rest van mijn leven, leven. Maar dat zal waarschijnlijk mijn jeugdige enthousiasme zijn.
Ik hou van de wereld en de mensen erin. Maar weet ook dat waar ik ook naar toe ga, dat de negatieve dingen
van het leven steeds zullen wederkeren, waar ik ook ben.
Ik loop al heel mijn leven rond overvol van ambitie. Nieuwsgierigheid en ambitie tesamen kan zowel positief als negatief zijn.
Maar als ik het niet probeer, ga ik het nooit weten.
Juist?