Hoi,
In 2008 en 2009 heb ik een beetje rondgereisd en gezocht naar mooie stranden. Helaas was dit vaak een teleurstelling.
Een kleine impressie:
November 2008 zat ik in Boracay. Een echt wit strand

en het snorkelen was goed.
De rest was wel ok en best wel betaalbaar als je het een beetje uitpiept. Er is wat nightlife en heel wat restaurantjes on the beach. Maar echt vol was ik er toch niet van. Had toen gelogeerd in "Alice in Wonderland" (bungalo's) en dit was echt wel goed. Kamer twee personen met airco, TV en frigo voor +/- 1200 ps. Een beetje weg van het strand, 5 minuten wandelen, en in een besloten omgeving. Bungalo's met in het midden een zwembad en een bar. Heel vriendelijke staff. In de Phils kamp je vaak met een rotsachtige bodem onder het water en dat vind ik toch wel vervelend.
Als je de moeite doet om eens het niet toeristische strand te bezoeken zal je verschieten. Mega veel rommel van zowel organische als kunstmatige oorsprong.
Sipalay(2008) vond ik wel heel goed. Heel idyllisch doordat het moeilijk bereikbaar is. Absoluut geen massa-toerisme. Als ik het me goed herinner 4 of 5 guesthouses. Laagbouw wat weggestoken door de palmbomen en dan direct het strand. Geen wegen dus ook geen verkeer. MAAR ik heb geen zittend gat en kan dus niet lang op zo'n plaats blijven.
Siquijor(2008). Pffff. Massa's afval op het strand. Er was blijkbaar net een baguio gepasseerd en opruimen vonden ze nog niet nodig omdat het seizoen nog niet begonnen was. En weeral hetzelfde probleem: rotsachtige bodem onder water en bij laag water moest ik toch wel heel ver lopen voor ik kon zwemmen.
Sabang(maart 2009) is niks speciaal, praktisch geen strand. Desondanks toch eens leuk om wat sfeer te snuiven en er een pint te drinken. Dan maar doorgetrokken naar White beach en dit kon me wel bekoren. Betaalbaar en leuk strand. Wel een heel kleine badplaats.
Bohol(okt 2009) viel ook tegen. Eigenlijk een hele trip om effe de tarsiers te zien en de "overroepen" chocola-heuveltjes voor de rest is er niks te zien. Dan maar op advies van de lonely planet naar een heel mega rustig strand gereden met de bus; +/- 4 uren van Loboc. Kan me de naam niet meer herinneren omdat ik het zo snel mogelijk wou vergeten.
Na twee nachten dan maar teruggereden naar Loboc om het Alona strand te gaan bekijken. Wordt trouwens afgeraden door de lonely planet. Ik vond het ook niks speciaal maar toch heel wat beter dan mijn vorige "strand-ervaring". Goed voor een nachtje of twee. Behoorlijk ambetante verkopers...Heb daar een brommer gehuurd en eens het eilandje wat afgereden. Op die manier zie je nog eens iets van het plaatselijke leven en ongerepte strandjes. Was wel leuk.
Misschien ben ik teveel verwend maar ik verkies toch Thailand boven de Phils.