Ik begreep eerst niet goed wat je bedoelde met "live aboard", voor de niet ingewijden dat is een duiksafari dat je enkele dagen of een heel week op een boot verblijft en al wat de klok slaat is duiken en duiken en duiken.
Heb effe de trip bekeken en ik ga er van uit dat als je de time of your live wilt meemaken, dat deze trip wel echt de moeite waard is en dat je daar wel de grote dingen zult tegenkomen. Echter de grote dingen kan je ook zien en tegenkomen op daytrips.
Ik heb zelf al dat groters gezien met daytrips op de Malediven, maar de Filippijnen moet zeker niet onder doen kwestie onderwaterleven, het is meestal een kwestie van geluk en juist op dat moment op de juiste plaats te zijn.
Iedere dag gingen we naar plaatsen om grote haaien te zien, dat zijn dan meestal de divespots met een stroming om "U" tegen te zeggen en dat je je ontspanner met je hand moet vasthouden of hij floept uit je mond van de sterke stroming.
Geen haaien gezien, maar plotseling.......komt er een grote school Manta's boven je......op korte afstand voorbij. Hang je daar op 15 meter je vasthoudend aan het rif als een vlag wapperend in de wind bij winkracht tien en je andere hand op je mondstuk....ademen doe je op dat moment niet....het was echt adembenemend om die grote vogels van de zee te zien voorbij komen.
Haaa....ik krijg de kriebels weer, ik duik van '87 op diverse locatie's en landen en men laatste twee duiken waren in Sipalay na vier jaar niet meer gedoken te hebben, maar weet sindsdien te zeggen dat de Filippijnen een duikparadijs is en kan zijn.
Ik zou zeggen voor jou "go for it" to Tubbahata reef, maar wees voorzichtig......3, 4 duiken per dag is wel een beetje te veel van het goede voor je lichaam en het computerje begint dan deftig te gaan doortikken kwestie decompressietijden. Hou altijd goed "de bezwarende factoren" in gedachte.
Just dive save.