Duiksport is niet mijn ding maar op wikipedia vond ik het volgende dat voor de niet-duikers toch handig lijkt om te weten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AdemautomaatEen
ademautomaat (in Vlaanderen bekend als
ontspanner) is een instrument dat ervoor zorgt dat een duiker de lucht uit de duikcilinder kan ademen. Een ademautomaat kan het beste vergeleken worden met een
reduceerventiel.
Tweedelige ademautomaatModerne ademautomaten bestaan uit 2 delen, waarbij de druk stapsgewijs teruggebracht wordt naar de omgevingsdruk.
De "
eerste trap" bevestigt men op de cilinder en zorgt ervoor dat de hoge druk gereduceerd wordt tot een zogenaamde "middendruk". Deze middendruk ligt tussen de 8 en 11 bar boven de omgevingsdruk afhankelijk van merk en type.
De "
tweede trap" hebben duikers altijd in hun mond en zorgt ervoor dat zij de lucht binnenkrijgen op de omgevingsdruk.
Er zijn verschillende typen ademautomaten. Tijdens het sportduiken worden over het algemeen 2 traps automaten gebruikt.
De tweede trap is dus het mondstuk met een tweede reduceerventiel.
In het artikel van wikipedia staat volgens mij een foutje of toch onvolledige informatie:
Op 20 meter is de omgevingsdruk bijvoorbeeld 3 bar, de ademautomaat moet dan ook een druk leveren van 3 bar.De 3 bar is absolute druk, dit is in verhouding tot het vacuüm.
Voorbeeld: een autoband met een druk van 2 bar heeft een absolute druk van 3 bar.
2 bar + 1,013 bar(1013 millibar)