De trip Digos-Tagbilaran-Dumaguete-Bacolod blijft toch nog wel op onze planning staan en heb vandaag zo eens uitgebreid gezocht op het web.
Als je een nieuwe bike koopt rijd je een hele tijd rond met zo'n kartonnen plaatje of zoiets dergelijks.
Foto Mawibata http://www.filippijnen.org/index.php/topic,435.10.htmlEen

(Rick Deck) die op de phil woont en werkt, had een nieuwe wagen, en reed rond zonder nummerplaat.
Voor z'n duiktrips nam hij de ferry. Hij vertelde me dat de dealer bij LTO een tijdelijk papier kan aanvragen, om alzo in orde te zijn.
Dit moet volgens hem ook kunnen voor een motor.
Dit zou zowat kunnen wat hij zegt, dat heb ik toch ook kunnen vinden op Filippijnse motorbike forums, maar ja hoe gaat het zijn als je 3 ro-ro's moet nemen met allemaal hun eigen wetten

Voor de rest vind je niet zoveel vernieuwende info over dit.
Wat ik tijdens het zoeken wel tegenkwam was het volgende en misschien altijd wel handig om terug te bluffen tegenover LTO bij een checkpoint...of als je een tweedehandse aankoop wilt checken.

LTO PLS < tanggalin ang mga fixers sa LTO > at i-send sa 2600
1. To inquire other text keywords:
LTO Help
2. To report complaint on PUV (eg. reckless, trip-cutting, illegal fare increase, etc.):
LTO Complain PUV < Plate no. > < Complain >
3. To report a smoke belcher:
LTO USOK < Plate No. >
4. Inquire on motor vehicle details (eg. pending alarms, apprehensions, last registration date, make, color, year, etc.):
LTO VEHICLE < Plate No. >
5. Inquire on driver's license details (eg. expiration date, pending apprehensions, pending alarm):
LTO LICENSE < license no. >
6. For Motor Vehicle transactions:
LTO MV
7. For Driver's License and other Permit transactions:
LTO DL
and send to 2600
De reply's over deze mogelijkheid was op diverse Filippijnse forums heel goed over deze dienst, en je kunt het misschien gebruiken als je word tegengehouden door LTO