Mijn vrouw zegt altijd dat haar moeder hun naar school joeg (desnoods met harde hand) maar gelijktijdig zegt ze dat de lagere en middelbare school een lachertje was.
Huiswerk? Beter dan in de EU?

Standaard in de

was copy & paste. Huiswerk is geen nut dan. De schok komt voor velen als ze naar college gaan. Geen vrienden die laten afschrijven, onheil, driewerfs onheil! Een andere uitspraak: een meisje uit een buitenbarangay was veel afwezig en moest bij een examen naast mijn vrouw zitten. Van de lerares kreeg mijn vrouw volgende opdracht: "Laat haar spieken anders denken ze dat ik geen les kan geven!"

Leerboeken die kan men huren in de bib.

Les meevolgen in het boek?

Moet dat?
Eén van mijn nichtjes is onderwijzeres. Eerste lagere school (groep 3) en zij heeft een luxe-eus klaslokaal!
- geen stroom
- geen water
- 47 leerlingen
- een deel kan de eigen naam niet schrijven
- de zesdejaar hebben les onder het afdak voor haar lokaal, dus zij moet maar harder roepen dan haar collega
Als ze
één minuut per leerling besteed dan zijn er maar dertien minuten over voor de les. Ze zei me een tijdje terug: "It's very hard"
Positief punt is dat ze in de stad (Cadiz) geen kinderen meer toelaten zonder dat ze naar de kleuterschool gingen. Op die manier kunnen ze als tellen en schrijven. Nu hadden mijn vrouw en haar zussen en broers geluk dat mijn schoonmoeder geen analfabeet was maar kinderen die dat geluk niet hebben......
Negatief punt: kleuterschool kost geld.
Het probleem is ook dat ongeschoolden geen nut zien in een scholing voor de kinderen. Een vicieuze cirkel.