Tja ik vraag het mij soms af

Een neef van mijn vrouw reed rond met een tricycle. Die huurde hij elke dag van een Filipino dokter voor 200 pesos/dag + dan moest hij er nog zelf benzine indoen. Hij verdiende de zout niet op zijn patatten maar die dokter... die had 100 tricycles. Tel maar uit. 100 x 200 pesos = 20.000 pesos per dag.
Ja, ze noemen dat in een zin "brokeraging". Ik maak het hetzelfde mee met het huren van m'n condo's hier in Manila. Er zijn vier personen die daarin betrokken zijn. De broker, brokers-assistant, eigenaar van de condo en de huurder.
Wie denkt ge daar daar de winnaar is. Ge hebt gelijk, de broker. Even uitleggen. Broker heeft haar bureel in een condogebouw met 500 appartementen erin. Ze heeft misschien competitie van 3 andere brokers in het gebouw.
Eens ze haar broker-assistant aanwerft (die meestal een meisje is van de sloppenwijken en die voor een appel en een ei wil werken (P3.000/maand). Die wordt netjes opeleid en weet alles was ze moet doen. Contracten opmaken en checks ontvangen en aan de eigenaars geven.
De broker nu gaat naar een ander appartementsgebouw en zet daar weer een bureeltje op en die doet hetzelfde -- meisje aanwerven, P3.000 betalen als loon per maand.
Zeg dat ze 3 gebouwen heeft met gemiddeld 500 huurders (van alle gebouwen 1.500 : 3 konkurente brokers) en waar de huurder de eerste maand van de huur als commissie betaalt aan haar, ge kan dan wel eens rekenen hoeveel ze daar verdient in een jaar.
Gemiddelde huur (per maand) van een gemiddelde condo unit (1-slaapkamertje met 2-3 slaapkamers gemengd) is ongeveer P13.000 x 500 = P6.500.000/jaar.