Op naar de Family in Law (Schoonfamilie)Het moment voor het vertrek naar de luchthaven is aangebroken.
De bagage voor de boot is al weg.
De tocht naar NAIA verloopt niet zo vlot.
Mihmi’s zus had gezegd dat we aan terminal 2 moesten zijn, blijkt daar aangekomen, echter niet te kloppen. Het moest terminal 3 zijn.
Slechts een nummertje verschil, maar het is wel een heel eind rijden naar deze terminal, en als je het drukke verkeer hier kent, zul je wel begrijpen dat we reeds een beetje begonnen te zweten, en ditmaal niet van de warmte.

Het verkeer gaat redelijk vlot, zodat we voor niets ons zweet hebben gelaten.
Het is een nieuw gebouw en is heel wat anders dan we vroeger gewend waren van de Domestic terminals.

Prachtig gewoon. Een zee van ruimte.
We hebben weer geluk, want er staat niet te veel volk aan
onze incheckbalie van Cebu Pacific,
Maar dit viel toch tegen, omdat er een probleem was met een passagier voor ons.
Dit duurde geruime tijd, en net als we aan de beurt waren, openden ze een tweede loket.

We hadden beter aan dat loket aangeschoven, want onze inchecker was
gene gewone .
Onze handbagage mocht niet mee in de cabine wegens te groot.
Ok geen probleem, ware het niet dat we daarvoor extra dienden te betalen.
Dan begon de, zoals meestal, niets opleverende discussie.
We hebben al met diverse luchtvaartmaatschappijen gevlogen, ook lokaal in de PH, en telkens met dezelfde handbagage, nooit een probleem gehad.
Op de vraag hoe groot ze dan mocht zijn, antwoordde hij : Not as big.
Om je de
Er werd dus niets gemeten, het werd met het blote oog en de natte vinger vastgesteld.
Soms zie in de luchthaven rekjes staan, die dienen om de handbagage te passen. Als ze hierin past is alles Ok.
Echter geen zo’n ding te bespeuren.
Uiteindelijk maar toegegeven en betaald, zodat we door konden, en van de valse blikken van de aanschuivende achter ons verlost waren. Dan begaven we ons naar de boarding ruimte waar je moet wachten om aan boord te gaan.
En wat stond daar te blinken? Juist zo een rekje om je handbagage te passen.
Te laat natuurlijk, onze koffers waren al met de transportband de kelder in gedoken.
Ik mompelde wat binnensmonds (alhoewel ze hier geen Vlaams verstaan en trachtte mezelf een beetje te sussen met de gedachte dat deze nieuwe hal misschien nog moest afbetaald worden.
Het andere personeel was zeer vriendelijk, althans tegen Mihmi.

Voor van alles en nog wat moet je tax of fee betalen. Hier is het 200 Piso Terminal fee.

Ikzelf houd hier de tickets niet vast, moest er dat iemand gedacht hebben.
En nu op weg naar de Gates. Euh . . . .Nee heeft niets met Microsoft te maken.

Hier moesten we niet te lang wachten voor we konden boarden.
First class, en personen vergezeld van kleine kinderen mochten voorgaan. Echter ikke die een zwangere begeleidde moest aanschuiven.
Voor de laatste keer aanschuiven, want volgende keer zal de

er wel zijn dus . . . .
Althans als ik dan nog deel uit maak van haar begeleidingsteam.
In het vliegtuig gingen de dames samen zitten, en vermits er maar drie stoelen waren per rij, en ikke apart.
Was ik niet boos om, met hun getetter waar ik toch niets van versta.

Helemaal gerust was ik er toch niet in, want ik had gehoord dat in

de Turken niet meer druppelsgewijs het land binnenkomen, maar bij bosjes uit de lucht vallen.
Kwam dit omdat de piloot niet goed Nederlands kende ?
Ik land
Jij landt
Hij landt
Weiland
Niemand weet het, het onderzoek is nog lopende.
Niettegenstaande heb ik tijdens deze 70 minuten durende vlucht een uiltje gevangen. Ik heb dus hun spelletjes, die ze in de lucht houden gemist.
Het gaat hierom : Je moet een voorwerp tonen om ter snelst. Het is een voorwerp dat iedereen kan bij hebben.
Dus eigenlijk een beperkte lijst.
Bijvoorbeeld je boarding pas, paspoort, een bankbiljet van xxx Piso, een munt
Voor iemand die al een paar maal met deze maatschappij heeft gevlogen, weet al ongeveer wat men gaat vragen, en heeft deze items reeds op voorhand vast.
Want nu is het DE kans om een gratis T-shirt te winnen, dat voor mij toch te klein zou uitvallen.
Telkens hetzelfde scenario, een van de stewardesjes (stewardesjes, want ze zijn hier allemaal klein uitgevallen) roept iets af, en gelijk gaan een tiental handen de lucht in.
Hoe de meisjes zonder een finish-foto de eerste er kunnen uithalen is mij een raadsel.
Het zal wel juist zijn want niemand moppert. Ofwel moppert men niet omdat bij nader inzien de T-shirt toch niet zo geweldig is.
Het volgend item was een heuptasje, dat viel ook tegen, omdat ik er al een gekocht had (aan verminderde prijs nog wel).
Ook de flashy gele kleur zou mij niet staan vrees ik.
Om het nog niet te hebben over de lengte van de riem, die gemaakt is voor de smalle kleine mensjes hier, en niet voor z’n uit de kluiten gewassen

.
Zouden er personen met deze maatschappij vliegen voor die te winnen extra’s, ik in elk geval niet.
Eenmaal op de begane grond begeven we ons over de Taxi-baan naar de aankomsthal.
Hier geen harmonica aan de vliegtuigdeur, met een sluis tot in de aankomsthal.
Van de airco in de verzengende hitte. Pfffff
Ja het is soms afzien hier

Vorige maal landden we nog op de oude luchthaven van Bacolod, maar nu is de nieuwe af.
Deze ligt een beetje verderop en noemt New Bacolod Silay Airport.

Mooi gebouw dat ze daar neergepoot hebben. Hopelijk gaan ze het ook onderhouden.
Na onze bagage verzameld te hebben begaven we ons naar buiten. Aan de uitgang weer pistolen, geweren enz enz.
Het naar buitengaan verliep chaotisch.
De bewakers moesten van ieder bagagestuk het bijpassende stickertje controleren of het wel de overeenstemmende bagage was die je meenam.
Op de luchthaven van Schiphol daarentegen kon je zomaar met eender welke valies naar buiten wandelen, werd in het geheel niet naar gekeken, de keren dat wij daar aankwamen.
Het weerzien was weer hartelijk enz enz. Vele foto’s weer . . .
Het gehuurde voertuig stond al op ons te wachten.
Geen airco, maar dat werd gecompenseerd doordat er bijna geen ramen instonden.

Nadat de reisleider alles gecheckt had, konden we met haar toestemming vertrekken. Nu maar hopen dat het beestje start.
Het gerammel deed mij vermoeden dat de motor draaide, en warempel, er kwam beweging in.
Ah dat was een zegen, die wind voor een beetje afkoeling zorgde.
Heel dikwijls zal ik hier nog denken aan Demis Roussos. Althans toch aan zijn liedje My friend the wind.
Want die was ondertussen onze gezamenlijke vriend geworden,die wind, althans voor mijn verblijf in de

Gezellig met z’n allen in de Jeepney, want zo worden ze hier genoemd.

Oorspronkelijk waren het verlengde Jeeps, vandaar de naam.
Om het nog even over de Jeepney te hebben, een ding hebben ze gemeen met Harley-Davidson.
Voor de mensen die denken aan het gerammel van daarstraks, jullie hebben het mis.
Het gaat er om dat er geen twee dezelfde rondrijden. Zoveel wordt er aan veranderd en gesleuteld.
Vermits ik deze getunede Jeeps mooi vind, heb ik er een heel arsenaal foto’s van.
Manila

Las Pinas
Angeles City
Bemerk ook op de bovenste foto de dronken man, die een poging doet om het verkeer te regelen, onder groot jolijt van de omstaanders.
Juist buiten beeld staat de echte agent te lachen.
Als je vraagt hoeveel man er in kan : er kan er nog altijd eentje bij

. (heb ik ergens gelezen op een forum)
Volgens het opschrift aan de zijkant is het 27 personen, van die kleine, magere wel te verstaan.
Ik vraag mij af wanneer hunne Piso valt om mij dubbel te laten betalen, vermits ik twee plaatsen inneem.

In Ilo-ilo zien ze er een beetje anders uit, en zijn ze langer.

Desnoods zetten ze het dak ook vol.
Foto : InternetIn Manila rijden er een paar electrische rond, als proef.
Want vervuilend zijn ze wel, de oudere exemplaren
Foto : InternetOnze tocht naar huis leidde ook voorbij een mooi Subdivision in Talisay.
Een subdivision is een soort
omheinde en bewaakte nederzetting waar de ietwat meer gegoeden een huisje hebben.
Geen spek voor mijne bek dus.
Moest het niet helemaal duidelijk zijn, de omheinig dient om mensen buiten te houden, en niet omgekeerd.

Zonder pasje of ID kom je niet voorbij die wapendrager.
Ik kan er van meespreken, want voor een woning aldaar eens te gaan bekijken kreeg ik geen toestemming.
De foto die ik van hem en zijn wachtlokaal gemaakt had, heb ik gewist. Neh
Moet ie maar niet zo lullig doen.
Ik goesting om
Maar voor elke geüniformeerde moet je opletten hier, want uniform is wet.
Zo werd er eens iemand neergeknald om het tonen van de Dirty Finger.
Teleurgesteld droop ik dus af. Zoveel huizen staan er niet, maar een mooi exemplaar wist ik wel staan.
Als de volgende maal de bewoner thuis is zal het me wel lukken.
Ah eindelijk aangekomen bij ons huisje. The Boss op inspectie in de tuin. The Boss, dat is ze wel.
Want als ik haar eens vroeg wie is de boss, antwoordde ze vlot en met een grijns IKKE.
Die grijns verdween echter als sneeuw voor de zon, als ik haar daarop vroeg : en wie denk je is The Big Boss ?
Hier scheelde het niet veel, of dit verslag had nooit geschreven kunnen worden wegens

Er was niet veel veranderd, kippetjes werden er nog gekweekt, de varkens knorden vrolijk naar
mij ons , en zelfs de haan had geen schrik , want hij sloeg niet op de vlucht.

In de tuin stond een banana boom in bloei, prachtig die kleuren. Zo iets mooi krijg je bij ons niet te zien.

Wordt vervolgd . . . .
Mihmi & Willy 6 : Trip naar Victorias *****