Beste vrienden,
Opnieuw bedankt voor steun en reacties, doet deugd.
Ik heb al getracht hem uit te nodigen om mij te komen bezoeken als vriend, maar zoals in eerste bericht ik al zei, is dit geweigerd door VZK in Brussel. We vermoeden dus dat een Tourist Visa in België opnieuw een njet zal teweeg brengen. Vandaar dat we het via een zuiders land proberen nl. Spanje. Hij krijgt steun van z'n lerares die ook Spanje heeft bezocht. Als dat lukt is hij wettelijk in Spanje en kan hij vrij reizen door de Szengen landen, dus kan hij ook 100% wettelijk naar België komen. Eens hij hier is gaan we samen naar de gemeente om hem te registeren en indien mogelijk "wettelijk samen te wonen" Vervolgens stellen we bij de notaris een "samenlevingscontract" op en krijgt hij van de gemeente een Belgisch paspoort met een V op van vreemdeling. Na 6 maand gaat de V eraf en kunnen ze hem niet meer terug sturen. Na 3 jaar is hij officieel Belg en moet je niet meer borg staan.
Een vriend van mij heeft deze procedure gevolgd voor zijn Braziliaanse vriend. Die heeft dus ook in Nederlands Huis in Antwerpen Nederlands gevolgd en spreekt nu vlot Nederlands en heeft ook al werk gevonden. Het officieel samenwonen heeft als positief gevolg dat hij dus ook kan werken indien dat nodig zou zijn. Mijn vriend gaat hier eerst zijn studies in Bachelor Toerisme verder afmaken, nadat hij eerst een jaar Nederlands zal leren.
Voila tot hier de update, graag jullie reacties