Via een touristenvisum naar Spanje, doorijden naar Belgie, samenwonen met een vriend.... tot zover nog steeds legaal....maar dan!
Dat touristenvisum heeft maar een beperkte geldigheid (lijkt mij) Is het niet zo dat je de Schengen landen moet verlaten als je visum verloopt??
Wel het zit zo dat wanneer je wettelijk samenwoont met iemand uit het buitenland moet je een relatie van 1 jaar bewijzen. Voor een huwelijk is dat 2 jaar. Men gaat naar de gemeente en registreert zich "officieel samenwonend" (cohabitation) dan ontvangt de persoon een Belgische ID met een V op van vreemdeling. De Belgische persoon moet een "Verbintenis tot Tenlasteneming" onderschrijven. Dan na 6 maand gaat die V eraf en kan deze persoon niet meer teruggestuurd worden. Na 3 jaar heeft hij het recht om de Belgische nationaliteit te krijgen niet verplicht. Je moet we een inburgeringskursus volgen en o.a. Nederlands leren, wat ik maar normaal vind. Deze info heb ik van een andere vriend die nu officieel samenwoont met een Braziliaanse jongen.