10 Geboden voor de buitelanders die de filipijnen als vaste verblijfplaats hebben gekozen.
Ikzelf woon hier (

) nu mijn 3e jaar,niet echt zo lang,maar denk toch al lang genoeg om een idee te vormen hoe het is in de filipijnen te wonen.Heb ook al vele andere buitelanders ontmoet waarvan de meeste zelfs al veel langer hier een vaste verblijfplaats hebben.Dat gaat van Europeanen,amerikanen,aussies,New zealanders tot Koreanen,japanners,Arabieren enz….Vaak hebben ze dezelfde problemen meegamaakt,het verschil tussen culturen.De details verschillen maar de hoofdlijnen van de problemen zijn meestal dezelfde.Zoiets ondervinden onze landgenoten in hun thuisland dagdagelijks aan den lijve.Daarom deze 10 geboden,het is geen evangelie en ik weet er zijn altijd uitzonderingen,die de regel bevestigen.Gewoon een leidraad,voor problemen te vermijden of te minimalisren,die ik telkens weer zie opduiken bij buitenlanders wanneer ze hier aan een nieuw bestaan beginnen.Hun afkomst is meestal van ondergeschikt belang.90% van de "foreigners" die zich hier permanent vestigen houden het hier binnen 3 jaar voor bekeken.Dat is gewoon een realiteit.
1- Hier wonen kan totaal het tegenovergestelde zijn dan hier eens op vakantie komen of een bezoek brengen ongeacht de verblijfsduur(budget)
2- Hou altijd èèn voet in u thuisland,financieel,sociaal,medisch,eventueel familiaal,ea…
3- Bepaal voor uzelf een budget om hier te leven.
4- 10x belangrijker dan u budget,hou u steeds binnen u budget ongeacht de omstandigheden.
5- Gebruik NOOIT je allerlaatste kapitaal om hier een zaak te beginnen om een broodnodige inkomen te verwerven.
6- Zorg steeds dat u een inkomen heb via u thuisbasis,pensioen,loon,uitkeringen,intresten of andere opbrengsten.
7- Zorg altijd voor een reserve indien nodig je altijd terug kunt al dan niet permanent.,onverwachte uitgaven aan persoonlijk vervoer,medisch,enz…
8- Het leven hier met familie,geburen is gelijk een kaartspel.De kaarten zijn van,u bent de bank,u bepaald de spelregels,geef NOOIT het spel uit handen.
9- Wanneer u toch om een of andere reden problemen heeft,verhuis naar een totaal nieuwe omgeving en begin van voorafaan en wijk NOOIT af,zelfs niet de eerste dag
10- Heb je problemen met de eerste negen geboden,kies dan je vestingsplaats liefst ver weg van de familie van je asawa of vriendin,liefst een ander eiland,zodat je zelf bepaald wie,wanneer,hoeveel en voor hoe lang ze je bezoeken.
Veel sucses,en ja het leven kan hier mooi en aangenaam zijn. Ikzelf denk er voorlopig niet aan om permanent terug naar Belgie te verhuizen, en ja zelfs met deze 10 geboden heb ik een zeer goede relatie met de familie.Maar bij elke daad van mij,probeer ik mijn mening uit te leggen waarom.Ik ben dus GEEN sociale zekerheid,zelfs niet voor mezelf.Nu effe verder genieten van mijn pilsje op het terras met zicht op zee.