08:00 h.
Thuis. Na een vermoeiende shift, diverse mensen ziek en op verlof, met een beperkte crew de orders verzamelt, en gezorgd dat de vrachtwagens op weg konden om hun lading af te leveren.
Nu mijn koffer pakken.
Paar uur slaap en ons moe komt om 12 uur. Zij brengt me naar het vliegveld in brussel. Zaveltem.
Het werd dus half 3, en om 4 uur geariveerd op Zaveltem.

Eerst m'n bagage kwijt. Op level 0 kan je een kluis huren. € 1,- voor het eerst. Bij ophaling wordt de rekening gepresenteerd.
Ik was veelste vroeg. Mijn vlucht ging pas om 22:20 h. Dan is er weinig te beleven. De leuke winkeltjes zitten pas na de incheck. En dat kon pas na 19:00 h. Vermaken dus.
Wc brussel
De wc's zijn hier geweldig! Na het plassen spoelt hij automatisch door. Als je je handen onder de kraan houdt begint deze automatisch te lopen. Van koud tot warm. Tot gloeiend heet! Verbrandde me poten zo wat!
En het drogen. Geen handdoekje, of zo'n blaadjes dispencer, nee een heuze lucht straaljet!
Hou je handen erin, en ze worden net als in de wasstraat droog geblazen met een kracht dat je om je trouwring gaat denken. Het zou hem erzo maar af blazen.
Nou zijn mijn vingers aanzienlijk dikker geworden door de manuele arbeit de laatsta tijd, dat ik daar niet echt bang voor ben.
Maar droog zijn je handen zo.

In de phils heb ik soms alleen een ton koud water.
En God mag weten wat daarmee gebeurt is, voordat ik probeer mijn handen te wassen. Ik neem in de phils soms de bacilllen van het vasthouden van mijn plasser liever dan dat ik mijn handen was achteraf, dan dat ik zo'n ton aanraak. In ons huis hebben we (meestal) stromend water, maar als ik in de chanties kom, weet je soms niet wat je ziet.
Verder dan de spectaculaire wc's stelt het vliegveld voor de checkin weinig voor.
Je kunt mensen kijken. En luisteren. Turks, engels, veel streepjes pakken, samen met pakrok dames.
Groot leeftijdsverschil....
Ik probeer de tijd te doden door dit te schrijven. Maar zelfs dat begint te vervelen.
19;30. H tijd om in te checken.
Ik ga naar de stand van Etihad. Staat een hel blonde, wat oudere vrouw achter de balie. Ik had een exotische arabische verwacht, maar goed.
Aansluiten aan rij 10.
Ik ga m,n koffer halen. Omdat ik zo lang moest wachten had ik deze in een kluis gezet. 1 euro erin, en de rest na gelang de tijd.
Wist ik veel. Iedere sector van kluisjes heeft zijn eigen betaalautomaat. Ik had dus de verkeerde. Informatie gebeld, en die waren binnen 10 min ter plaatse om mij de goede betaalautomaat te wijzen.
6.50 euro voor ong 3 uur.

Op naar de incheck bali. Ik vroeg de lieftalige dame van Etihad . (postuur hollands molenpaarr) waar ik in kon checken. 'firstclass and priority hier, economy ga maar in de file staan!' letterlijk!
Ik ben vanaf 7 okt. 1600 uur op. Drukke nachtshift gehad. En nu nog zo lang staan in de rij, owch, m'n rug!
Ok, door de checkin. Toen langs de veelste dure taxfreeshops. Kan dan wel taxfree zijn, maar dan is het nog duur.
Toen door de check.
m'n hand bagage en jas in het plastic bakje gedaan. Ik had expres een joggingbroek zonder riem aan gedaan. Net voordat ik door het poortje wilde stappen schoten twee agenten mij voor. Vol bewapend, dus het alarm loeide alom en iedereen keek.
Ik was volgende. En ja hoor, de alarmbellen rinkelde. Of ik even mijn jas en tas wilde pakken en met de agent mee wilde gaan.
Ik zei ja hoor, en als u iets kunt vinden vindt ik dat knap.
Ja, zei hij, maar het is het protocol als het alarm afgaat. Ik zei, ok, ga uw gang.
Ik ben van boven tot onder gefouilieerd, en moest m'n beide schoenen in een apparaat doen.
Ondertussen raakte ik aan de praat met de beste man. Hij hoefde nog maar 10 min dienst en dan had hij vakantie. Ging 2 weken zijn fafo voetbalclub volgen. Bayeren munchen of zoiets. Zegt me niets.
Maar alles was goed. Vreemde gast.
Ik kreeg m,n jas en tas terug.
En ging op zoek naar mijn gate.
De vlucht naar Abu Dhabi was goed gegaan. Ik schrok wakker een uur nadat we opgestegen waren. Dat is me nog nooit overkomen, maar goed ik was ook al erg lang op. Er was een Belse dame die van haar stokkie was gegaan, en eerste hulp en zuurstof kreeg. Gelukkig was er een doctor in het vliegtuig.
Met verschillende mensen een praatje gemaakt. De reisdoelen zijn zeer divers. Een homo stel op vakantie naar Bangkok. Jochie van 22 die z'n vader in Bagrein bezoekt, die daar in de olie doet. En een Belgische bouwwerker die in Doha werkt en even naar huis op vakantie was.
De landing tussen de zandheuvels op Abu Dhabi was perfect. Eenmaal aangekomen in de terminal kijk je je ogen uit. In het begin...
Na 30 minuten heb je een goedkope dual sim nokia gekocht, en ben je langs de goud en juwelen stands geweest.
Dan is 3 uur wachten toch wel veel. De foto's ogen mooi, maar geen muziek, veel lawaai van bouwlui, en totaal geen (zon)licht. Geen enkele raam,
niets.
Ik ervaarde dit als erg deprimerend. Enigste lichtpuntje was dat ze er heinieken verkochten....
De wc's in de terminal waren waardeloos.
Ik maakte bijna 1 cruciale fout. Ineens realiseerde ik me dat het tijdsverschil 2 uur was, het was dus 9:45 h, en geen 7:45 h. Toch nog moeten haasten om om 10;15 h in het vliegtuig te zitten.
Deze vlucht ging ook goed, en om 22:30 h landde we in Manilla.
Samengevat is deze reis met tussenstop heel goed te doen. Ethiad is een goede maatschappij om mee te vliegen. Het eten is goed, tenminste als je vliegtuig goed kunt noemen. Een culinair hoogstandje zal dat toch nooit worden.
Ik vond toch dat de stewardessen de Nederlandse hartelijkheid misten. Ze zagen er wel correct uit in hun bruine mantelpakje en hoedje met sluier, maar echt vriendelijk waren ze niet. Ook niet naar reizigers met kinderen, daar waar ze bij KLM toch ff wat extra's doen. Maar dat is mijn ervaring.
Na het gebruikelijke ritueel van immigratie, koffer ophalen en geld wisselen kon ik om half 12 mijn lieve Asawa weer in m'n armen nemen.
Met de half open jeep werden we thuis gebracht. Waar we om half 2 arriveerden.
Wordt vervolgt.