Als hij erin slaagt om mij dan in baar geld 100000 pesos te tonen dan verdubel ik dit bedrag en richten wij daarmee een 3de zaak op in Ormoc
Ik kan het uiteraard mis hebben maar, die P100000 is toch snel bj elkaar geleend, zonodig onder 5/6 die hij dan de volgende dag netjes aan de mombay terug betaald, immers is dan de door jou toegezegde 3e zaak binnen.
Wat mij opvalt, en dat zou toch eigenlijk ook onder de ondernemers les dienen te vallen, is dat men geen afspraken maakt over return of investment.
Immers is er nog steeds geen bank die zonder die zekerheid aan welke ondernemer dan ook geld zal lenen om een eigen zaak te beginnen, aangezien de ROI garant dient te staan voor de rente en aflossing van de door hen te verstrekken lening.
Een lening vervolgens is onderhavig aan maandelijkse rente en aflossing, dat is in de filippijnen niet anders dan in het westen en in zekere mate ook een controle voor de bank.
Ook al is de buitenlander dan de investeerder, hij zal er toch goed aan doen om dat ook mee te nemen, al was het maar om ze op het goede spoor te zetten om zaken te doen.