Informatie uit het publieke deel van dit forum mag overgenomen worden mits bronvermelding en kosteloze verspreiding.
Voor zowel fotomateriaal als alles uit het ledendeel van het forum geldt bijkomend dat er voorafgaandelijk goedkeuring van de auteur nodig is.

ELJO Balikbayan BOX   Voshaar Schuttingen   Home Oriental Asian Market
Filippijnen forum
24 Mei 2012, 08:48:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 7 8 9 [10]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is er een verschil tussen de Thaise of Filippijnse vrouwen ?  (gelezen 5044 keer)
A A A A
Quezonboy
Forumlid
*

Nederlander Nederlander

Netherlands Netherlands

« Antwoord #90 Gepost op: 27 Juli 2011, 22:47:20 »

raar genoeg zie ik visaya daar niet tussenstaan ,hoe komt dat ?

Visaya zijn een familietaalgroep waaronder het Cebuano; de diverse aparte talen van die talenfamilie zoals Cebuano staan er wel vermeld maar natuurlijk alleen maar de grotere. Ratagnon telt maar 2 a 3 sprekers, Cebuano heeft meer dan 20 miljoen sprekers.
Hoe dan de Visaya heeft  als familie in totaal de grootste groep moedertaalsprekers op de Filippijnen met 33 miljoen en de grootste verspreiding. Tagalog heeft als op zich zelf taal  juist de grootste groep moedertaalsprekers met 25 miljoen moedertaalsprekers in vergelijking met Cebuano de grootste Visayan taal die 20 miljoen sprekers heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Filipino_language
The Visayan languages are further divided into five subfamilies. The list below is by no means exhaustive. Asi, Surigaonon, and Cebuano constitute their own subfamilies.

Asi - spoken in towns on Tablas Island as well as the islands of Banton, Simara, and Maestro de Campo in Romblon province. It is known officially as Bantoanon language.
Cebuano - includes Boholano, Leytehanon, Mindanao Cebuano and Mindanao Visayan dialects.
Surigaonon (including Jaun-Jaun). May be closest to Cebuano.[1]
Central Visayan - includes Hiligaynon, Waray-Waray, Romblomanon which includes Sibuyan various dialects of Cajidiocanon, San Fernando-Azagra Sibujanon and the Magdiwang-Espana Sibuyanon variety, Ati, Capiznon, Masbatenyo, Porohanon, the Bisakol languages of Sorsogon and Northern Samar, and others.
Western Visayan - includes Kinaray-a (the major language of Antique), Aklan languages (Aklanon, Malaynon), Onhan or Loocnon (Tablas), Caluyanon, Cuyonon, Ratagnon, and others.
Tausug - spoken in Jolo, Sulu; Palawan; Basilan; Tawi-Tawi; and Zamboanga City and environs. Also spoken in Indonesia (Kalimantan), and Malaysia (Sabah). It has been suggested to be more closely related to the Mansakan languages than to Visayan.
Tinulang_Manok
Forumlid
*

Nederlander Nederlander

Germany Germany

« Antwoord #91 Gepost op: 27 Juli 2011, 22:57:59 »

Tagalog    22,000,000
Cebuano    20,000,000

Rekeninghoudend met de verspreiding van Cebuano is de benaming Visaya niet terecht.
Het grootste deel van de Visayas is niet Cebuano-sprekend en de helft van het Cebuanogebied ligt in Mindanao.

Het is gewoon een pikorde.

In dit geval wordt volgens mij Visayan bedoeld als taalgroep, Cebuano is een van die talen, maar er zijn dus meer verwante talen.
Dat er een pikorde is, is niet zo gek, die bestaat er bij ons ook, Twents staat in nederland minder hoog in aanzien dan ABN, wat handig is voor mij omdat men geneigd is mij te onderschatten zodra ik mijn mond opendoe  jajaja

http://en.wikipedia.org/wiki/Visayan_languages

expandeer de originele afbeelding

Amare et sapere vix deo conceditur
Luc
Forumlid
*

Geslacht: Man
Belg Belg

Belgium Belgium

« Antwoord #92 Gepost op: 27 Juli 2011, 23:13:37 »

Er zijn ook verschillende dialecten van het Tagalog. Ooit was er een Filipina tegen mij aan het verkondigen dat alleen in Batangas het echte, pure Tagalog wordt gesproken.

"At present, no comprehensive dialectology has been done in the Tagalog-speaking regions, though there have been descriptions in the form of dictionaries and grammars on various Tagalog dialects. Ethnologue lists Lubang, Manila, Marinduque, Bataan, Batangas, Bulacan, Tanay-Paete, and Tayabas as dialects of Tagalog. However, there appear to be four main dialects of which the aforementioned are a part; Northern (exemplified by the Bulacan dialect), Central (including Manila), Southern (exemplified by Batangas), and Marinduque."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagalog_language

“There’s a sucker born every minute!” only now they found the internet.
O.B.Bommel en Tom Poes
Forumlid
*

Geslacht: Koppel
Nederlander Nederlander

Netherlands Netherlands

Verzin een list, als u begrijpt wat ik bedoel

« Antwoord #93 Gepost op: 28 Juli 2011, 10:45:54 »

Er zijn ook verschillende dialecten van het Tagalog. Ooit was er een Filipina tegen mij aan het verkondigen dat alleen in Batangas het echte, pure Tagalog wordt gesproken.
Ook weer zo'n muts die maar wat bralt. In NL zeggen ze dat het echte ABN in Haarlem wordt gesproken, ik weet niet of dat veel toevoegt.
Overigens geen haar op mijn vacht die iemand zou onderschatten omdat hij Twents spreekt. En ik denk dat ik zeker de enige niet ben, dus geen complex voor nodig. Met Limburgs worden ze zelfs minister.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam
balikbayan
Forumlid
*

Nederlander Nederlander

Netherlands Netherlands

« Antwoord #94 Gepost op: 28 Juli 2011, 11:01:32 »

Ik vind de mooiste taal nog steeds Afrikaans Nederlands  happy

In hierdie les sal ek jou leer hoe om in afrikaans te groet
Quezonboy
Forumlid
*

Nederlander Nederlander

Netherlands Netherlands

« Antwoord #95 Gepost op: 28 Juli 2011, 21:06:29 »

"At present, no comprehensive dialectology has been done in the Tagalog-speaking regions, though there have been descriptions in the form of dictionaries and grammars on various Tagalog dialects. Ethnologue lists Lubang, Manila, Marinduque, Bataan, Batangas, Bulacan, Tanay-Paete, and Tayabas as dialects of Tagalog. However, there appear to be four main dialects of which the aforementioned are a part; Northern (exemplified by the Bulacan dialect), Central (including Manila), Southern (exemplified by Batangas), and Marinduque."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagalog_language
Kan kloppen want in Manila wonen nu eenmaal mensen uit het hele land inclusief veel buitenlanders.

Budgie
Forumlid
*

Geslacht: Man
Nederlander Nederlander

Netherlands Netherlands

« Antwoord #96 Gepost op: 28 Juli 2011, 21:11:42 »

Ook weer zo'n muts die maar wat bralt. In NL zeggen ze dat het echte ABN in Haarlem wordt gesproken, ik weet niet of dat veel toevoegt.
Overigens geen haar op mijn vacht die iemand zou onderschatten omdat hij Twents spreekt. En ik denk dat ik zeker de enige niet ben, dus geen complex voor nodig. Met Limburgs worden ze zelfs minister.

Daarom is ABN ook een dialect namelijk Haarlems Ik ben het echter geheel met je eens Het maakt niet uit welk dialect je spreek Het zijn je andere qualiteiten die bepalenen of je iemand bent of niet.
Pagina's: 1 ... 7 8 9 [10]   Omhoog
  Print  

Ga naar: