Het moet idd vernieuwen zijn,sorry.
Hij staat bij de ambassade geregistreerd dus vernieuwen zou geen probleem mogen opleveren.
Wat ik helaas niet meer heb kunnen checken is of hij nu een aantekening heeft in zijn paspoort en wellicht als unwanted alien of op de blacklist is komen te staan.
Tja, wordt ik nu toch met mijn eigen woorden om de oren geslingerd.
Wat is er aan de hand:
De persoon in kwestie is nu in nederland en meldde zich in den haag om zijn paspoort te vernieuwen.
Gemeente den Haag:
" dat gaat niet meneer want u staat niet ingeschreven in nederland. Wij moeten een verklaring hebben van de ambassade dat u daar geregistreerd staat"
De man belt zijn vriendin en vraagt of zij naar de ambassade kan gaan om de verklaring te vragen.
AMbassade:
" dat gaat niet mevrouw want dat moet hij persoonlijk komen halen,ofwel we hebben copie paspoort,bankafschriften en machtiging nodig"
Vriendin:
"maar hij zit in nederland, want immigratie heeft hem vanwege zijn paspoort juist terug gestuurd naar nederland"
Ambassade:
"Wat is de hoofdstad van nederland"
vriendin:
"eh The Hague?"

.
Dan te weten dat als die man in manila was en naar de ambassade gaat voor vernieuwing van zijn paspoort,de ambassade dat linea recto naar Den haag stuurt en met de volgende postduif het nieuwe paspoort uit nederland terug krijgt.
Op basis van deze ervaringen kan een immigration hier je eigenlijk niet eens meer weigeren als je paspoort minder dan 6 maanden geldig is want je kunt het enkel bij de ambassade verlengen als je uitgescheven bent in nederland en enkel hier geregistreerd staat, blijkt wel.
Je maakt wat mee hier