Mooie vergelijking, en ja ze zijn zeer geslepen in de phils....van hoog tot laag, en ze dekken elkaar en ze dekken rustig elk potje toe.
Waarom?
Ik veronderstel door dat de Phils gerunt worden door familie's (de heel rijke dan), rijk of arm er is altijd het familie gevoel dat primeert (en eigen belang $$ )boven het andere en ze hebben ook altijd de juiste persoon (familie) op de juiste plaats zitten.
Dat is wat ik uit gesprekken met de mensen in Silay heb kunnen verstaan.....en dat ging dan enkel over Silay City...een kleine spot ergens op de kaart.
Ik krijg soms het gevoel dat de phils vogelvrij is.....iedereen doet wat hij wilt en hoe het hem het beste uitkomt. Meer dan 7000 eilanden maar overal andere wetten en regeltjes, dan is het ook niet te verwachten dat de top te betrouwen is als ze de rest van het land maar laten begaan zoals het hun zelf goed uitkomt, neem maar bv. davao op Mindanao.
Verantwoordelijken worden raar of zelden aangewezen in de phils en meestal zijn er zogezegd geen bewijzen, maar het land blijft op deze manier wel altijd ter plaatse trappelen ten voordele van de rijke familie's die de phils regeren om hun eigen goed veilig te stellen.

PS: ook in Silay waren doodsbedreigingen niet uit den boze, de avond voor de verkiezing kreeg de tegen partij een inval van een gewapende bende met de vermelding om zich koest te houden bij de verkiezing....en dat in feite vlak voor je eigen deur.