Kan me je vraag heel goed voorstellen. Alhoewel ik zelf zo'n verzoek om uitwisseling nooit gedaan heb was ik toch maar WAT blij toen ik in een posting las over het fenomeen TAMPO.
Ik had daar zelf redelijk problemen mee want ik ben iemand die alles wil uitpraten.
Dat lukte totaal niet en het was voor mij op een gegeven moment zelfs de vraag of we wel moesten door gaan.
Niet communiceren en zelfs je gewoon een tijdje negeren is voor mij een absolute bottle neck.
Had dat haar ook gezegd. Ze probeerde het te verbeteren maar dat lukte toch maar heeeeeel weinig.
Toen ik dus las over de ervaringen van anderen viel een steentje van mijn hart. We hebben daar toen over gepraat en ze kon er toen mee lachen.
"Zie je wel.....ik ben niet de enige Filipina die dat doet

".
Vanaf die tijd is het toen ineens veel beter gegaan.
Ik heb meer begrip er voor en zij toont zowaar nu veel minder tampo-achtige gedragingen.
Maar je hebt gelijk dat er vele verschillen zijn. Zoals Phil meldt heeft ieder zijn eigen verschillen te 'verwerken'.
Ik denk wel dat cultuur-verschil een hele belangrijke is. Portugal verschilt ook aardig van Belgie of Nederland maar toch heel wat minder dan de Filippijnen.
Daar bovenop denk ik dat ook de vaak andere afkomst van de partners een behoorlijke rol speelt.
velen van ons treffen een ontzettend lieve (en mooie !) Filipina die uit een geheel ander sociaal en economisch millieu komt dan we zelf komen.
Dat zou in NL of Belgie niet zo snel gebeuren.
Maar al die verschillen hebben mij tot nu toe in ieder geval niet kunnen weerhouden om me een gelukkig man met deze Filipina te voelen.
Mijn vroegere collega's en vrienden in NL zouden (als ze me konden meemaken hier) zeggen: "Joh, wat ben jij een simpele ziel geworden zeg ! Je lijkt wel een beetje je verstand te hebben verloren". Misschien heb ik een beetje mijn verstand verloren....dat gebeurt nu eenmaal met ouder worden......maar ik voel me toch wel degelijk gelukkig hier en DAT is het belangrijkste.
Zij zouden jaloers worden als ze me een langere tijd zouden kunnen observeren.