Ook ik heb hiermee in het begin problemen gehad, dat kwam omdat er geen duidelijke afspraken waren. Er waren wel afspraken, maar die waren meer 'gegroeid' en dus niet duidelijk.
We hebben het opgelost doordat ik mijn asawa een budget geef, dat is haar 'loon' en daarmee mag ze doen wat ze wil, maar meer krijgt zij (en dus de familie) niet. Alleen als het opleidingen betreft betaal ik 50% mee, omdat ik die nuttig vind.
Zo kreeg mij asawa voorheen meerdere keren per maand txt van haar oudste broer (toen geen werk, wel vrouw & 3 kinderen) dat er weer een emergency was, die hebben we op een security guard cursus gezet, nu heeft hij werk en er wordt niet meer ge-txt.
Maar ik betaal opleidingen niet 100% zodat de familie het ook in haar budget voelt. En dan controleer ik natuurlijk wel dat de familie niet eenvoudigweg het bedrag verdubbeld...
Af en toe komt nog wel eens de vraag om meer (visnet is stuk, dak is lek, etc.) maar dan zeg ik altijd maybe later nalang, en dan hoor ik er vaak niets meer van.
Ik ga ervanuit dat ze het voordat ik in beeld kwam ook wel konden rooien. Bovendien is er in mijn geval ook nog een zus die in Noorwegen woont (dan vraag ik, maar waarom vragen ze je zus niet? "She is not willing to pay"

)