Ja jongen hoe oud ben je. Ik dacht 47 klopt dat. Werken tot je er bij neer valt zal je doen. Als het mijn beurt zal zijn zal ik moeten werken tot mijn 70 of 75.

47 ja. Een gemengde loopbaan, privé, aan de staat, en nu zelfstandige. Werkloos geweest, legerdienst, 3 maandjes tijdskrediet genomen. Enkel op de ziekenkas ben ik nooit geweest, anders had ik het allemaal.
Ik tel zeker niet op een 1000 euro pensioen, eerder een 800 ofzo. Er zijn van die berekeningssites, en daar kom ik boven de 1200 uit, maar beter dat ik van het slechtste vanuit ga, doe ik altijd.
Ik ga zeker niet werken tot mijn 65ste. Toch niet op het tempo van nu. Ik spaar nu voor mijn eigen 'brugpensioen', zonder te raken aan mijn latere pensioenrechten. Dat kan ik, met een voortgezette verzekering, indien dit later niet meer mogelijk zou zijn, laat ik mijn zaak open voor de show en betaal ik de SZ gewoon door, ook dat is te doen (met de cijfers van nu natuurlijk, wie weet wat ze nog gaan veranderen).
Stel dat ik op 55 wil stoppen, en stel de pensioenleeftijd op 67. Is 12 jaar. Ik wil een 1100 euro/maand. Een snelle berekening : 158.400 euro om te overbruggen. 1100 euro : heb ik nu ook niet nodig, en is nog de bedoeling van er uit te sparen.
Ruwe berekeningen natuurlijk, geen interesten, ook geen inflatie enzo.
Ik ken nog mensen die al eerder gestopt zijn en gaan low-budget rentenieren, en gelijk hebben ze.