Ik zit in Samar wat waarschijnlijk één van de goedkoopste streken is van het land. Met 300 euro leven lijkt mij voor een westerling onmogelijk. Filipinos doen het met veel minder maar ze hebben ook echt niets nodig.
Huishuur : 4000 /maand = +/- 80 euroH
Elek : 1000/ maand = +/- 20 euro ( je fan draait dag en nacht en een frigo kun je best wel gebruiken)
TV : 250 /maand = +/- 5 euro
Water : 250/maand = +/- 5 euro
Dan zou je nog 190 euro over hebben voor voeding, verplaatsing, medische kosten enz...
Niet te vergeten de familie die regelmatig met haar problemen komt aankloppen. De meesten hebben helemaal geen werk en/of leven van de visvangst.
Volgens mij is het dubbele een strikt minimum en een betere basis.
Op een andere plaats in het forum vindt men een pensioen van 1200 euro te weinig ? (Dit is dan ook sterk overdreven, tenzij je op hotel leeft :-)
Voila, dit is duidelijke informatie. Vele mensen , waaronder ons ma, moeten het minder pensioen stellen in BE, en ze heeft niets te kort hoor. Ikzelf maak er een sport van om zuinig te leven. De dag dat ik morgen kan vertrekken naar de Fils of eenander (goedkoper) landje dan de onze, kom ik ruimschoots toe.
Tegenwoordig is men met niets meer tevreden, straks is het Kerst vakantie, en Zaventem zal het weer druk hebben,.....