Ik vond er nog eentje :
Vermijd het pruilen op nieuwjaarsdag is zo niet te pruilen hele jaar door. Nou opgepast dan maar, en maak het haar maar naar haar zin op nieuwjaarsdag

of het wordt een heel jaar TAMPO

Filipino Bijgeloof
Samengesteld door Laura B. Corpuz
laurabc@bumail.bradley.eduDe Filippijnse dagelijkse manier van leven is omgeven door talloze uitspraken, spreekwoorden en overtuigingen. Mensen hebben de neiging om te werken rond het bijgeloof, zelfs als ze verteld dat ze misschien een zonde begaan. Veel Filippino's geloven in bijgeloof om eventuele negatieve gevolgen te voorkomen. Ze kunnen waar zijn, ze kunnen niet. We horen ze van onze ouders en grootouders, ook zonder wetenschappelijke bevindingen of logische redenen. Meestal zijn ze toevallig en worden meestal aangeduid na het effect. Toch bijgeloof zijn interessante onderdelen van de chemie van de Filipino's 'dag in dag uit activiteiten. Deze worden zorgvuldig geobserveerd op feestdagen en speciale gelegenheden. Let op de Filipino's die in andere landen voeren op het bijgeloof. "Pamahiin lang Iyan," en "Masyado kang mapamahiin" worden soms hoorde van de Filippino's die willen afwijken van bijgeloof. Ongetwijfeld zijn enkele van de bijgeloof beoefend door mijn vrienden, waaronder ik, om een gelegenheid een leuke te maken. Ik zie geen probleem met hen, bijgeloof, maar vertellen ons voorzichtig te zijn met wat we willen doen. Ik geloof nog steeds in onze Schepper en als wat Francisco Balagtas Baltazar zei:
"Datapuwat sino ang tatarok kaya
Sa mahal Mong lihim, Diyos na Dakila
Walang nangyayari sa Balat ng Lupa
Na 'di kan kagalingang iyong ninanasa. "
Trouwens, God is alwetend.
New Year's Eve / Dag
* Vul uw containers met rijst, suiker, bloem, zout, etc. op New Year's Eve. Je leeft een overvloed voor het komende jaar.
* Eet geen kip op oudejaarsavond / dag. Je zult leven als kippen, als ze niet krassen op de grond, zullen ze niet eten.
* Open je ramen op oudejaarsavond voor de welvaart gedurende het gehele jaar.
* Afzien van het lenen van geld op nieuwjaarsdag als je niet wilt verschuldigd zijn het hele jaar.
* Draag polka gestippelde kleding op nieuwjaarsdag. Het is een teken van geld.
* Ondernemers denken dat een goede verkoop op nieuwjaarsdag brengt geluk voor het hele jaar.
* Toss een aantal munten voor de kinderen voor goed geluk.
* Plaats munten op de vensterbank op oudejaarsavond en dag voor goed geluk.
* Houd voldoende contant geld in uw portemonnee of zakken om voldoende geld voor het jaar hebben.
* Vermijd het pruilen op nieuwjaarsdag is zo niet te pruilen hele jaar door