@ Yepyep, vind ik een beetje de wereld op zijn kop. De taxi operator is toch verandwoordelijk voor zijn chauffeurs ? Dus terecht als de chauffeurs er een potje van maken ,het op het bord van de operator terecht komt. Operators zullen strenger beleid moeten voeren 1 klacht = waarschuwing, 2de klacht vliegt de chauffeur er uit. En dat zal in de praktijk ook wel zo gebeuren, operators zullen toch nu bang worden hun licensie kwijt te raken.
@Amice: klopt, de buitenkant kan er nog zo goed en professioneel uitzien, maar bijna allemaal hebben ze problemen met rotte appels.
@Gosternokke: dat vind ik onjuist. Als men een groot taxi bedrijf heeft dan zullen er altijd wel wat rotte appels tussen zitten, vooral nu het aanbod van chauffeurs slecht is. Als je dan in een paar maanden 2 of 3 klachten hebt over je chauffeurs, dan kan LTFRB je licentie intrekken en dat vind ik een veel te zware maatregel. Ik heb het vooral over die groep job hoppende taxichauffeurs die niet altijd even goed te screenen zijn.
Vergeet niet dat je Filippijnen (en vooral met het recruteren van chauffeurs) ondoorzichtig is er een gemis is aan een goed wervingsapparaat (uitzendbureau's in NL die geautomatiseerd werken) en dus niet te vergelijken is met het doorzichtige recruitment beleid in Nederland waar men referenties kan opvragen en waar de werknemers niet zo snel van adres of telefoonnummer wisselen (want dat gebeurd hier ook regelmatig).
Maar als iemand graag vergelijkt; vergelijk het dan eens met de distributie centra van de AH, Hema e.d.. Ga daar maar eens na wat voor 'rotzooi' ze daar allemaal binnenkrijgen. Het werk moet doorgaan, want de supermarkt/warenhuis moet bevoorraad worden. Van ellende zijn die distributie centra maar Polen gaan aannemen omdat ze het met het huidige aanbod op de Nederlandse arbeidsmarkt niet meer konden bolwerken. Wel, hier is het ook zo dat de taxi's moeten blijven rijden, men niet altijd de juiste referenties kan inwinnen, de chauffeurs wel goed overkomen en dan kiest de operator ervoor om op basis van wat er verteld wordt, de chauffeur toch maar aan te nemen. Want het kost meer om de taxi's stil te laten staan.
Nogmaals, je kan het bedrijf niet afstraffen omdat er een paar rotte appels tussen zitten en dat is mijn mening. Het zou beter zijn als de rijbewijzen van de drivers worden ingenomen.