Onze trip naar Cebu DEEL 5De terugreis van Cebu naar BacolodTijdens de terugreis zouden we wel foto’s kunnen maken, omdat we nu niet gehaast zijn, en zonder de twee chaperons erbij.
Van Cebu gaat het naar TOLEDO, waar we de Roro zullen nemen, naar San Carlos.

De rit verloopt door de bergen, dwars door het eiland, van oost naar west.
Hier vind ik het spijtig dat ik maar 100cc onder de
motorkap heb.

De weg valt nog mee, ik heb er al slechtere gezien in de

.
Het gaat er soms stofferig aan toe, en de vrouw op de tegemoetkomende motor tracht het inademende stof tegen te houden door een doekje..
Links in de uitgedroogde rivier staat een vrachtwagen ?

Op de volgende foto beter te zien. Geen idee wat hij daar uitspookt, car wash, keien opladen ?
Ik kon ook nergens een weg zien, hoe hij daar geraakt was.

Wegenwerken kom je hier overal tegen, soms slechte, maar meestal geen signalisatie.

En dan plots . . . . . een prachtig stuk weg, maar met motor plat gaan, is hier niet aangeraden,
vanwege de kiezel en het zand op de weg, dat de over beladen vrachtwagens verliezen.

Tegen de steilste hellingen worden huisjes gebouwd, enkel te voet bereikbaar.

Wanneer er een nieuwe brug gebouwd wordt, blijft de oude meestal er naast liggen, of in de rivier gedumpt.
Later nog te zien op andere foto’s.

Op dit ogenblik is er hier van rivier niet veel sprake, maar in het regenseizoen wordt dat wel anders.

Zitten we hier in Engeland ?
Nee, ze vinden het wss veiliger te parkeren tegen het verkeer in, dan tweemaal een U-turn te moeten maken. (is ook mijn mening)

Het uitzicht over de vallei is prachtig.

Maar je moet als bestuurder ook zien wat er voor je kan opduiken.
Hier is de weg aan de smalle kant, als hier twee zware voertuigen mekaar moeten kruisen ? ?

Geen vangrails om je tegen te houden als je uit de bocht gaat, maar bijna altijd staan daar juist de huizen.

Achter elke bocht kan er gevaar schuilen,plots onverharde weg, rotsen op de baan, een voertuig in panne, of gewoon spelende kinderen.
Voetballen kun je op stukje braakliggend land, maar voor het basket heb je harde ondergrond nodig, dus spelen ze maar op de rijbaan.
Zeer dikwijls tegengekomen.

In de verte is de weg te zien, waar we vandaan kwamen.

Sommige kinderen moeten zwoegen hier. Juist voor het nemen van de foto, doeg de kleinste de zak, die bijna zo groot is als hemzelf.

En weer wegenwerken, ditmaal is er een kraan bij, maar meestal is de enige machine om een betonbaan aan te leggen,een betonmolen de rest wordt met de hand gedaan. Kijk maar met wat ze de beton gladstrijken.

Rotsblokken liggen zomaar op je rijvak, leuk als je hier ’s nachts op deze onverlichte weg rondtoert.

Wanneer je voorbijsteekt, kan er ook plots een
onvoorziene hindernis opduiken.

Gemakkelijk zo een hutje aan de beek.
Dan hoef je niet lopen om water, er zijn anderen die wel tig km moeten afleggen hiervoor.

Voor de was ia het gemakkelijker naar het water te gaan, en daar de was te doen, dan het water naar boven te zeulen.

Hier en daar probeert men de weg te versieren door bloemen aan te planten.

Niet de Smokey Mountains, maar een kleiner exemplaar. Men mot toch ergens met het vuilnis naar toe.

Dat de vrouwen niet alleen de was kunnen dragen, bewijst deze foto.

Er wordt hier veel gebruik gemaakt van deze brommertjes, gaande van 100 tot 150cc.

MILA STORE, dit lijkt me wel wat om onze honger te stillen.

We werden hier zeer gastvrij ontvangen, en behandeld alsof we staatshoofden waren.

De glazen die door de helpster op tafel werden gezet, dienden te worden vervangen door exemplaren uit de living.

De kinderen die naar de blanke kwamen kijken, waren fotoschuw.
Ik wist ze echter toch te verschalken door de timer op te zetten, en het toestel dan gewoon op de tafel te zetten.
Daarom dus hier geen pose, zoals gewoonlijk
met duim en wijsvinger
Gespot onderweg.

Aan de splitsing Toledo – Talisay zagen we dit mooie en goed onderhouden kerkje.

Een pilaar die ons welko; heet bij het binnenrijden van Toledo

Een gepimpte bus. (ideetje voor de Lijn ? LuckyLuc, Hoss ? )

Ook deze wagen is al wat ouder.

De zee is in zicht, dat betekend dat we er bijna zijn.

Hier blijken de kerken goed onderhouden te worden, in tegenstelling tot andere eilanden.

Ah hier moeten we zijn, zie ik nu op de foto, dat mijn fietsje daar niet mocht staan

Vanop de zitbanken kan je genieten van het uitzicht.

Een blik op de pier, waar een passagiersschip ligt te wachten.

Als Mihmi tickets ging kopen, vroegen ze of direct mee wilden. Ik zag geen Roro, maar liet begaan. (zoals ik nu dikwijls doe)

Toen moest alles snel gaan, blijkbar moest de boot nu vertrekken.
Maar even wachtten op ons dus, en op naar het volgende loket.

Men had er echt zin in

De kleine trok het zich niet aan, en lurkte verder aan z’n papfles, achter de toog van mama.
De meeste mama’s hebben hier hun kinderen bij zich

De motor aan boord krijgen van het passagiersschip was geen probleem .
Met de slogan : Met verkrachte eenden werd hij netjes op het dek gezet door drie porters.
Tegen betaling natuurlijk. 600 Piso vroegen ze, maar vragen is vragen, en krijgen is de kunst.

Terwijl de motor aan boord werd gezet nog enkele foto’s nemen van het schip, de kwade blikken van de wachtende passagiers negerend

Door het openstaande raam, zag de pier er toch niet zo goed uit.

De
engine liep als een Zwitsers uurwerk.
Aan boord was alles voorzienEen droogruimte voor je wasgoed

En bergruimte op het achterdek

Een keuken, hier de kok met z’n maatje.

Reddingsvesten aan het plafond.

Kantine

Parking

Toilet

Rustplaats voor het personeel

Toen ik vroeg om de brug te mogen moest dat voorgelegd worden aan de kapitein maar dat bleek geen probleem voor deze sympathieke man.

Ook nu mocht ik het schip besturen.

Dat een Pinoy bleek kon uitslaan wist ik na het bekijken van onze kapitein.
Ik heb maar rap het roer terug overgegeven aan de
echte stuurman.

En dan door de veiligheidsdeur terug naar de passagiersruimte.

Net aan land krijgt Mihmi een telefoontje dat de twee broers in de haven op zoek zijn naar ons, voor de begeleiding tijdens de rit naar Bacolod. (19)

Maar vooraleer we buiten konden, moest er nog iets geregeld. Ik was al voorbij het hek, maar ook hier werd ik teruggefloten.

Vol of leeg, ik weet het niet.

Partijtje Mini-Pool in de haven(tje)?. Hier was er maar ene die de foto zag
aankomen 
Deze mannen wilden absoluut op de foto.

Nee deze foto is niet genomen in China.
In San Carlos rijden ze met grote fietsen rond terwijl het ergens anders bijna altijd BMXskens zijn.

De Filippijn slaapt waar hij kan en wanneer hij er zin in heeft.
Den deze moet wel zijn voeten eens wassen

Dat de lading soms niet aan de elektriciteitsdraden blijven hangen vraag je je af ?.

Deel 2 zal gaan over de rit van San Carlos naar Bacolod.
Ook weer dwars over het eiland, door de bergen.
Willy