Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Klantenbinding op zijn Filipijns

Gestart door Ketelbinkie, dinsdag 30 oktober 2012, 09:03:04

Vorige topic - Volgende topic

Ketelbinkie

Misschien zie ik het verkeerd of begrijp ik het niet goed. Hoe het volgende op te vatten. In Dumaguete City zijn honderden zo niet meer als 1000 restaurants van groot tot klein en van duur tot spotgoedkoop. De laatste vallen dan in de categorie pinoy eateries, niks ten nadelen van dit soort gelegenheden, maar mijn keuze richt zich meer op de restaurants Europese style. Een goed voorbeeld hiervan is b.v. restaurant De Bonte Koe in Davao waar ik onlangs heb gegeten op voorspraak van Josv. Dan blijven er in Dumaguete City nog maar weinig over oftewel is de keuze beperkt. Een zo'n restaurant (ga de naam niet noemen, want heeft weinig zin, het gaat me meer om het voorbeeld) is eerder dit jaar in juni geopend en beschouwde ik daarom als een welkome aanvulling op de restaurants die ik frequenteer, in dit geval tenminste 1x per week. So far so good. Maar wie schetste mijn verbazing toen ik daar gisterenavond, deze keer alleen, wilde gaan eten. Het restaurant half gevuld met gasten en maar nog genoeg tafels met 4 stoelen en 2 tafels met 2 stoelen over. Die z.g. 2 persoonstafels staan wat erg dicht bij de open keuken met als gevolg als je daar plaatsneemt, je spontaan binnen de kortste tijd "peentjes" begint te zweten, want hoewel de airco aanstaat, kan ie het daar niet echt winnen van de warmte uitstraling door potten/pannen/ovens enz. Dus nam ik, zoals gebruikelijk, plaats aan een tafel met 4 stoelen, iets wat ik eigenlijk altijd al deed onverschillig of ik alleen ging eten dan wel met zijn 2. De avond ervoor was ik er ook om te eten en zat ook aan een tafel met 4 stoelen, toen de eigenaar of manager naar me toe kwam met het verzoek of ik aan een andere tafel (ja, ja ook met 4 stoelen) kon plaats nemen zodat mijn tafel kon worden aangeschoven bij andere tafels zodoende een lange rij tafels vormend voor een grote groep van klanten waardoor die gezamenlijk aan een lange tafel konden dineren. De eigenaar/manager beloonde mijn bereidwilligheid door een gratis consumptie aan te bieden. Aardig toch! Maar gisterenavond werd ik abrupt, nog voor ik eigenlijk zat, weg gestuurd naar een tafel voor 2 personen om te gaan zitten zweten enz. Nou, daar had ik dus even geen trek in en bedankte voor de eer en verliet het restaurant. Ik kan me voorstellen dat op het moment als je alleen een restaurant betreedt er nog slechts een tafel voor 2 en tafel voor 4 beschikbaar is en achter jou een stel of 3 of 4 mensen binnenkomen en dan het verzoek krijgt niet de tafel voor 4 te gebruiken als solo klant, zo'n verzoek te begrijpen valt. Maar die situatie was dus totaal niet aan de orde.
In  :nederlandsevlag: heb ik dit nog nooit mee gemaakt, van daar dat ik me afvroeg of dit een andere manier van  :smiley-philippines: klanten(ont)binding is. Niet dat het er iets toe doe, maar het door mij te besteedde bedrag is altijd >500 peso en als tip laat ik tussen de 20 - 50 peso achter.
Aan het voornoemde verzoek heb ik de conclusie verbonden dat je als klant alleen eigenlijk niet echt welkom bent in dit restaurant of begrijp ik het nu weer helemaal verkeerd :ikkeniebegrijp:.

gosternokke

Ja, je ziet dat wel meer in   :smiley-philippines:   dat je niet zelf je tafel mag uitzoeken. Ik eet nog wel eens bij restaurant Balinsasayaw in puerto princesa.
daar staat constant 1 dame bij de ingang die de plek waar je mag zitten bepaald, afhankelijk met hoeveel personen je bent.

je word dan naar je tafel begeleid, en op een keer werden we ook naar een tafel gedirigeerd waar ik eigenlijk niet wilde zitten, ik gaf dat aan , en de dame begon gelijk moeilijk te doen en was niet op andere gedachten te brengen.

Ok zie je nog wel eens bij die kleine pinoy restaurants dat gelijk na het nemen van je laatste hap je bord van tafel word gegrist.

Soms zonder te vragen of je klaar bent, behoorlijk onbeschoft dus.   

Ik merk bij restaurants waar veel buitenlander eten dat men dat snel weghalen van de borden niet doet, blijkbaar krijgt men daar kritiek op en laat men het weggrissen van de borden achterwege.

yepyep

Vandaag om 17.30uur wilde ik gebruik maken van een tafel bij een restaurant. Alleen was deze vanaf 19.00uur gereserveerd?? Ook niet klantvriendelijk. Misschien was jouw tafel al gereserveerd?


wiking

Of dat je met zen tweetjes besteld nl 2 hoofdgerechten en bv 2 cola of 2 SM. Komen ze pas na 10 minuten aanzetten met 2 SM en personeel zat. Daarnaast krijgt er vaak altijd 1 als eerste het hoofdgerecht en vervolgens 10 or soms wel 15 minuten later de ander het gerecht met gevolg dat er altijd wel 1 klaar met eten is en de ander net begint. Voor mij een reden voor geen fooi klaar simpel is dat.

Fail_over

vaak aten wij bij Max in sm north. Stee vast werden wij altijd naar een tafeltje achter de vitrine gedirigeerd, zodat al het winkelend publiek kon zien dat er een kano in de zaak zat, en wat hij at. Dus ook stee vast dat tafeltje geweigert en achterin de zaak plaats genomen.

Toch ook wel een paar keer gemerkt dat wij voorkeur kregen, en nog voor wachtenden een tafel kregen.

Maar gepast serveren kunnen ze niet. De meeste resto's gooien vooraf, hoofdgerecht en dessert in 1 keer op tafel. serveren 1x drinks, voor de rest kan je fluiten naar de bediening.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

bertalert

"Het bordje weghalen op het moment dat je het laatste hapje hebt genomen zien ze als een soort service denk ik.  Dit gebeurt ook in landen als mexico, italie, sommige delen in amerika. Het lijkt alsof ze denken dat het niet proper is als er een leeg bord voor je blijft liggen en dat je dan beter gebruik kan maken van een opgeruimde tafel."

Dit kan ik beamen, ook in bepaalde slavische landen zoals Slovakije is het net een teken van goede en attente service dat ze je bord zo snel mogelijk van tafel halen...

Amice

Citaat van: bertalert op dinsdag 30 oktober 2012, 22:59:49
"Het bordje weghalen op het moment dat je het laatste hapje hebt genomen zien ze als een soort service denk ik.  Dit gebeurt ook in landen als mexico, italie, sommige delen in amerika. Het lijkt alsof ze denken dat het niet proper is als er een leeg bord voor je blijft liggen en dat je dan beter gebruik kan maken van een opgeruimde tafel."

Dit kan ik beamen, ook in bepaalde slavische landen zoals Slovakije is het net een teken van goede en attente service dat ze je bord zo snel mogelijk van tafel halen...


Toch is daar een code voor namelijk als men mes en vork naast elkaar op het bord legt dan is dat een teken dat men uitgegeten is en een signaal voor de bediening dat men kan afruimen.

Service of attitude kan allemaal zijn maar ze kunnen het ook vragen natuurlijk of ze het bord weg kunnen halen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ketelbinkie

Aan een tafel waarop een bordje staat <Gereserveerd>, zal ik dus geen plaats nemen en lijkt me dan ook vrij logisch als je het toch doet, dat het bedienend personeel je terecht vraagt elders te gaan zitten. Ook in mijn eentje aan b.v. een 6 of 8  persoonstafel plaatsnemen, iets wat een pinoy wel gewoon doet, zal niet in mijn gedachte opkomen, laat staan ten uitvoer brengen. Als ik als klant een restaurant binnenwandel, wens ik als zodanig te worden behandeld of in ieder geval een beetje dat gevoel te hebben. Wat betreft de keuze van de tafel zie ik het altijd nog zo (bovenvermelde en eerdere situaties in mijn vorige bericht uitgezonderd) dat wie betaalt die bepaalt. En als een manager of eigenaar dat niet wil of kan begrijpen, nou mijn peso kan ik overal in elk ander restaurant even zo goed aan een maaltijd besteden. Soms denk ik wel eens dat er restaurants zijn die blijkbaar een andere doelgroep als klant wensen dan een enkele gast die, ondanks dat ie daar tenminste 1x wekelijks alleen of met zijn twee komt. Ik zie het zo vaak gebeuren. Komt een groep pinoys/pinays binnen van 12 personen of soms meer. Direct paniek in de zaak. Iedereen wordt zenuwachtig, geschuif met tafels en stoelen. Als ik dan vervolgens zie wat er bestelt wordt, een portie waar ze met zijn 3 van eten, iedereen <tap water lang> en bij het verlaten van de zaak nog geen centavo fooi. Waar vanzelfsprekend de eigenaar niet meezit. Zo'n groep komt misschien een jaar later weer eens terug en voor de rest zie je ze niet. Zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen, maar dit tafereel wat ik zojuist beschreef meer dan eens van nabij gezien. Voor de rest, rangschik ik dat alles maar onder het motto: it's more fun in the  :smiley-philippines:.

Ketelbinkie

Citaat van: Darko69 op dinsdag 30 oktober 2012, 21:37:36
Is die restaurant, de bonte koe, wat? M'n vriendin vertelde me erover dat ze me een keer mee wilde nemen naar die tent. Op tripadvisor krijgt het wel goede reviews.
Als je in Davao bent, kan ik je dat restaurant voor de volle 100% aanbevelen. Terecht dat ze op tripadvisor veel goede reviews krijgen. Menu keuze zeer, zeer uitgebreid. Alles goed klaar gemaakt, de serveersters verstaan hun vak, uiteraard kan niet anders met een  :nederlandsevlag: management, dus hoef je niet bang te zijn dat je dessert als eerste wordt geserveerd en je tafelgenoot al klaar is met eten terwijl jij nog op je eerste en volgende gang zit te wachten. Nogmaals een echte aanrader. Het enige restaurant in Dumaguete City wat vergelijkbaar is, vind ik persoonlijk Casablanca wat wordt gerund door Guenther, een Duitser. Menu keuze minder uitgebreid dan in De Bonte Koe maar voor de rest, bediening, ambiance enz. in een woord prima. Dus ben je ooit in Dumaguete City weet je in ieder geval wat een goed restaurant is en ze zitten aan de Rizal boulevard dus niet al te moeilijk te vinden.

josv

Citaat van: Ketelbinkie op woensdag 31 oktober 2012, 03:04:52
Citaat van: Darko69 op dinsdag 30 oktober 2012, 21:37:36
Is die restaurant, de bonte koe, wat? M'n vriendin vertelde me erover dat ze me een keer mee wilde nemen naar die tent. Op tripadvisor krijgt het wel goede reviews.
Als je in Davao bent, kan ik je dat restaurant voor de volle 100% aanbevelen. Terecht dat ze op tripadvisor veel goede reviews krijgen. Menu keuze zeer, zeer uitgebreid. Alles goed klaar gemaakt, de serveersters verstaan hun vak, uiteraard kan niet anders met een  :nederlandsevlag: management, dus hoef je niet bang te zijn dat je dessert als eerste wordt geserveerd en je tafelgenoot al klaar is met eten terwijl jij nog op je eerste en volgende gang zit te wachten. Nogmaals een echte aanrader. Het enige restaurant in Dumaguete City wat vergelijkbaar is, vind ik persoonlijk Casablanca wat wordt gerund door Guenther, een Duitser. Menu keuze minder uitgebreid dan in De Bonte Koe maar voor de rest, bediening, ambiance enz. in een woord prima. Dus ben je ooit in Dumaguete City weet je in ieder geval wat een goed restaurant is en ze zitten aan de Rizal boulevard dus niet al te moeilijk te vinden.

Over het eten in de Bonte Koe kan je van mening verschillen. Maar het is gewoon een gezellig restaurant, met een goeie atmosfeer. Hennie ( de   :nederlandsevlag: eigenaar ) doet erg z'n best om iedereen het gevoel te geven welkom te zijn. Vaak zijn  er ook andere witneuzen te vinden die hier in Davao wonen.

Z'n personeel geeft ie 'n soort van opleiding die ze af moeten sluiten met een schriftelijke toets.

Ik raad niet gauw iets aan maar ik kom er graag.

Btw, het was ook leuk om eens in de SQ een delegatie uit Dumaguete te ontvangen, Callebaut en Ketelbinkie !!!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....