Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat is Lechon

Gestart door ganda, donderdag 8 november 2012, 23:16:56

Vorige topic - Volgende topic

boldy

bloedworst  HEERLIJK  lekker bakken met een uitje  beetje sambal desnoods  en dan op wit brood, het water loopt me nu al in de mond .
lechon is trouwens ook lekker , heb toen ik in angeles was nog een half kilotje gekocht  .  me vriendin  heeft ut ook gegegeten en er zat niet zoveel smaak aan als de lechon in tacloban.
ik weet niet of het per streek verschilt of per individu want heb er geen verstand van verder .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

xav

Citaat van: boldy op vrijdag  9 november 2012, 16:42:50
bloedworst  HEERLIJK  lekker bakken met een uitje  beetje sambal desnoods  en dan op wit brood, het water loopt me nu al in de mond .
lechon is trouwens ook lekker , heb toen ik in angeles was nog een half kilotje gekocht  .  me vriendin  heeft ut ook gegegeten en er zat niet zoveel smaak aan als de lechon in tacloban.
ik weet niet of het per streek verschilt of per individu want heb er geen verstand van verder .

de smaak hangt veel af van wat het varken te eten heeft gekregen in zijn korte leven...

Budgie

Citaat van: xav op vrijdag  9 november 2012, 16:55:20
Citaat van: boldy op vrijdag  9 november 2012, 16:42:50
bloedworst  HEERLIJK  lekker bakken met een uitje  beetje sambal desnoods  en dan op wit brood, het water loopt me nu al in de mond .
lechon is trouwens ook lekker , heb toen ik in angeles was nog een half kilotje gekocht  .  me vriendin  heeft ut ook gegegeten en er zat niet zoveel smaak aan als de lechon in tacloban.
ik weet niet of het per streek verschilt of per individu want heb er geen verstand van verder .

de smaak hangt veel af van wat het varken te eten heeft gekregen in zijn korte leven...

Inderdaad maakt de voeding wat uit. Varkens gemest met gerst smaken beter dan met voornamelijk mais Maar ik denk dat bij Lechon de rol van de vulling nog veel belangrijker is Veel of geen zout en welke kruiden en grassen
En dus ook het gewicht van het dier ten opzichte van de vulling. En als men hem langzaam laat garen dus langer aan het spit hangt trekt alles ook beter in het vlees
Getting older beats the alternative -dying young

boldy

maar is er nou een recept  voor de vulling per provincie of is het gewoon iedereen zelf weten wat ie lekker vind om de vulling mee te maken ???
die basting doen ze dat standaard ?   ik heb er iedergeval niks van geproefd dat ze de lechon hadden besmeerd . ik heb nog nooit een echt verse lechong gegeten en neem aan dat dat tog wel en wereld van verschil is .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Herbie

Citaat van: boldy op zaterdag 10 november 2012, 05:45:19
maar is er nou een recept  voor de vulling per provincie of is het gewoon iedereen zelf weten wat ie lekker vind om de vulling mee te maken ???
die basting doen ze dat standaard ?   ik heb er iedergeval niks van geproefd dat ze de lechon hadden besmeerd . ik heb nog nooit een echt verse lechong gegeten en neem aan dat dat tog wel en wereld van verschil is .

Die dat ze vandaag klaar gemaakt hebben, hebben ze voordurend met cola ingesmeerd, natuurlijk voor het mooie kleurtje, voor de smaak weet ik niet. Wel jammer dat het plots is te regenen, diertje zag er na een paar minuten heel anders uit. Maar was wel heel heel lekker.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

gosternokke

@ Budgie , lijkt mij dat er in  :smiley-philippines:   weinig  varkens gerst te vreten krijgen.  Zelfs in  :eu:  betwijfel ik dat , misschien de scharrelvarken, maar niet in de bio-industrie die krijgen een gebalaceerd voedsel van de fabriek om in zo weing mogelijk dagen, zo veel mogelijk kiloos zonder al te veel vet op te brengen.


@ herbie, dat insmeren van de huid is niet zo zeer voor de smaak ,maar om te voorkomen dat de huid knapt.   Lijkt me sterk dat dit met cola gebeurt ?

klootzakken (voorheen Jens)

ja hoor cola of zeven up  heb ik ook al eens gezien , maar veelal met olie of spekvet . en ja dit is voor het uitdrogen van de huid.

mijn voorkeur gaat toch uit naar lechon kawalie .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Budgie

Citaat van: gosternokke op zaterdag 10 november 2012, 17:12:08
@ Budgie , lijkt mij dat er in  :smiley-philippines:   weinig  varkens gerst te vreten krijgen.  Zelfs in  :eu:  betwijfel ik dat , misschien de scharrelvarken, maar niet in de bio-industrie die krijgen een gebalaceerd voedsel van de fabriek om in zo weing mogelijk dagen, zo veel mogelijk kiloos zonder al te veel vet op te brengen.


@ herbie, dat insmeren van de huid is niet zo zeer voor de smaak ,maar om te voorkomen dat de huid knapt.   Lijkt me sterk dat dit met cola gebeurt ?

Gosternokke Bier is gerstenat en wat denk je dat ze met het bijprodukt bierbostel doen Drogen,malen en in de diervoeders oa die van de bioindustrie en het scharrelvarken want die krijgen vaak het zelfde voer Het verschil voor de smaak zit vaak in de bijprodukten die gemengd worden dus of maisglutenvoermeel of bierbostel en ga zo maar door En als ik hier zo lees hebben ze op de :smiley-philippines: ook veel bier
Diervoeders zijn meestal restprodukten van de fabricage van ons voedsel

Maar het meeste verschil in smaak van de Lechon zit in wat gebruiken ze om hem te vullen en wat smeren ze er overheen en wat voor vuurtje ligt er onder want ze verstoken daar van alles
En Boldy dat is dus per Lechonmaker verschillend.
Getting older beats the alternative -dying young

boldy

dank voor je antwoord budge dan weet ik dat ook weer .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

her

Zo vies om het bloed te gebruiken in gerechten. Ik zou het de grond in laten lopen