Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Airconditioning

Gestart door evethe, vrijdag 1 februari 2013, 15:56:47

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: tjenn op donderdag 18 januari 2018, 09:33:11
Heb ook een vraagske guys ... heeft iemand van jullie enige ervaring met mobile airco en zo ja wat zijn de voor en nadelen ervan? Thx.
Dat zou ik je niet aanraden, als je een goede wil betaal je al zoveel als 2 vensteraircons , het rendement is veel lager, meer verbruik. Echt gemakkelijk is het niet, je moet zoals Herbie zegt , altijd een afvoer hebben en een pak lawaai. Zou je aanraden niet te zuinig te zijn op je aankoopbudget voor airco's , laat het rendement primeren. De aankoop is eenmalig , het verbruik maandelijks. Zelf heb ik allemaal inverters split airco,s , eentje draait 7/7, 24/24 of we moeten allemaal weg zijn een ganse dag. 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

tjenn

Bedankt voor het antwoord Herbie en Ronny, een mens zou het eens moeten kunnen uit proberen voor een paar dagen maar dat gaat hier niet lukken vrees ik.:-) Ik zou de airco zoals Herbie vermelde in de dag in de living gebruiken en s'nachts in de slaapkamer niet te koud maar frisser dan en elektriek fan. Aan vensters geen gebrek heb er hier een stuk of 7 in huis. Natuurlijk als het teveel lawaai maakt is het niet gezellig meer en zeker s'nachts. Aan de ander kant heb ik ook gedacht aan een goede vensterairco ergens midden in huis alles is hier beneden gelegen dus ergens centraal plaatsen. Nu vallen de temperaturen nog mee maar er gaan maanden komen van serieuze hitte en zoals ik in 2016 meemaakte El Niño dat was zonder airco geen lachertje in huis. Maar kom beter als vrieskou want daar kan ik helemaal niet tegen. Zal eens wat rondtoeren en vergelijken en vragen of ze dat spel ook komen installeren. :ikkeniebegrijp:

Ronny55

Natuurlijk komen ze dat ook installeren. uiteraard moet dat extra betaald worden, maar een venster airco is simpel te installeren , gat in de muur en stopcontact meer heb je niet nodig. Een splitairco is wat anders , daar zou ik niet zelf aan beginnen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

tjenn

Ik had daar een jaar of zeven geleden moeten aan denken maar we dachten we komen hier maar 2 keer per jaar voor een maand dus beter niet teveel kosten doen dat was ook zo met de meubels enz geen te dure spullen moest er eens iets gebeuren , inbraak, stormschade. Ze verklaarde me in den tijd al gek zowel in België als in de Filippijnen dat ik een huis aanschafte hier zonder er constant in te wonen. Maar nu ik er de meeste tijd van het jaar verblijf moet ik toch het één en ander bijkopen. :thumb:

opinie

Een ideale afkoeling zou ook een verlaging van de luchtvochtigheid verzorgen. Lucht van 30 graden en 90% RV slaat vocht neer aan 28 graden. Schimmelvorming en problemen om het vocht uit je longen te krijgen zijn het resultaat.
Haal je de temperatuur naar 25 graden en 60% RV dan moet er 14 gram water per m3 weg. Neem een woonkamer van 4 x 5 x 2,5 = 50 m3 dan moet er 700 gram water uit.

http://nl.codume.eu/wetgeving-ventilatie/verse-lucht
Per persoon zou er dan 36 m3/uur moeten binnenkomen. => 36 x14 = 504 gram per persoon. Nog wat vocht uit je uitgeademde lucht, zweet, ... Als je dat niet doet, zal er snel schimmel ontstaan dat weer ongezond is.

Het is beter om "droge" lucht van 25 graden te hebben dan "natte" van 22. Het verschil met buiten is minder maar je lichaam zal door het opdrogen van zweet toch beter koelen. Je longen blijven gezonder omdat ziekteverwekker minder goed gedijen in een drogere lucht.

Een gecombineerde installatie vinden is meer werk en duurder. De vraag is: wat is je gezondheid waard? Denk eraan dat je met de jaren ook minder bestendig bent tegen ziektes.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

bananacreek

Ik woon al 40 jaar hier met een electric fan ...no problems... :thumb: :thumb:



Met een timer is natuurlijk zeer handig... :thumb:


innka3

splitunit voor 2 of 3 kamers  is het beste zoals ronnie55 zeg.t ook goedkoper met stroom verbruik  als windowunits. en maken zowat geen lawaai
en zijn zo geinstaleert door de verkoper. :thumb:

Rich

Ik vind zo'n electric fan een verschrikking, die wind in je gezicht en het blaast enkel warme lucht en een hoop stof in het rond  :negatief:
Rich de Nederbelg.

tjenn

Citaat van: bananacreek op vrijdag 19 januari 2018, 12:20:40
Ik woon al 40 jaar hier met een electric fan ...no problems... :thumb: :thumb:



Met een timer is natuurlijk zeer handig... :thumb:
Wow!! 40 jaar in de Filippijnen dat is een half leven man. Je hebt hier al wat stormen doorgemaakt en dan heb ik het niet alleen over het weer, cool.

bananacreek

Correct....................... :denk: :denk: :denk: