Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ziekte verzekering

Gestart door lorre_love_10, woensdag 27 maart 2013, 06:43:08

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Dat zijn ontstellende foto's Creek. Je schreef dat je die voor het Dumaguete hospitaal niet had kunnen vinden - weet je waar in de Filippijnen de geposte foto's genomen zijn?

Het overkwam me eens in Dumaguete dat ik een of andere virus infectie kreeg die maar niet wilde verdwijnen. De arts die ik raadpleegde stuurde me naar het hospitaal (ik geloof Dumaguete Medical Centre) waar ik, voor ik het wist, in een rolstoel geduwd werd en afgevoerd werd naar een "ward". Daar lag ik naast een of andere lokale grootheid die voortdurend naast zijn familieleden ook ondergeschikten op bezoek scheen te krijgen. Op mijn dringend verzoek kreeg ik een prive kamer. Daar was het wel rustig maar wat me voornamelijk bijstaat is dat het voedsel niet om te eten was (en ik ben niet kieskeurig). De rijst scheen te bestaan uit die gratis gouvernementsrijst waarvoor je de armsten soms in de rij ziet staan.  Mijn vrouw (toen mijn vriendin) bracht me na een dag of wat maar voedsel van buiten mee.

Ik geloof niet dat die week in het hospitaal ook maar iets bijdroeg aan mijn genezing. De beste stelregel (en niet alleen in de Filippijnen) is zo'n inrichting te vermijden en als een verblijf daar toch noodzakelijk is dat zo kort mogelijk te houden. Je zegt dat je weinig hoort over "hospital-acquired" (zgn. nosocomial) infecties in Dumaguete. Ja, dat geloof ik graag. Ten eerste hebben artsen noch verpleegkundigen er belang bij zo iets aan de grote klok te hangen en ten tweede zijn er, naar ik begrijp, voor de Filippijnen geen preciese statistieken. Maar uit een artikel in de American Journal of Infection Control pikte ik op dat uit internationaal onderzoek bleek dat alleen al het aantal infecties dat wordt veroorzaakt door het gebruik van instrumenten zoals een katheter of "ventilator" etc. in derde wereld landen in het algemeen drie maal hoger lag dan in de VS - en ook het aantal antibiotica resistente infecties lag veel hoger. Maar zelfs in "the good old U.S.of A." sterven er volgens Wikipedia zo'n 99.000 patienten per jaar aan in een hospitaal opgedane infectie.

De MRSA ("golden staph") infecties waar ik in mijn vorige post over schreef zijn vooral funest voor mensen met een open wond of, zoals ik schreef, voor hen die een "foreign body" ("pin" of "plate") in hun lichaam hebben. Mijn vrouw en ik hadden weinig last van die infectie die ze uit het hospitaal meebracht (overigens als patiente toen en niet lid van het personeel) omdat we niet dat soort kwetsbaarheid hadden en onze immuniteit kennelijk op peil was. Het lijkt me dat het voornaamste dat je voor je eigen gezondheid kunt doen is die op peil te houden want we zijn allemaal omgeven door een zee van pathogenen, bacteria en virussen.

Hier is tenslotte nog een Filippijns krantenartikel over de zaak met, aan het slot, raadgevingen over hoe als patient mee te werken aan het voorkomen van infecties. Wat het niet adviseert, maar m.i. wel noodzakelijk is, is familiebezoek te beperken tot een persoon per keer en er op te staan dat ze eerst grondig hun handen wassen voordat ze je helpen (want zoals we weten ben je daarvoor op je familie aangewezen want van de in smetteloos wit rondlopende verpleegkundigen kan je het niet verwachten - zoals ik gedurende een verblijf in het "Perpetual Succour" hospitaal in Cebu ervoer).

http://www.bansalan.com/henry/deathbeds.htm

Kano

Overvol die publieke ziekenhuizen. In Pasay heb ik de patienten op straat zien liggen langs de  ingang van het gouvernmental hospital. De eerste hulp leek meer een abbattoir. Probleem zijn ook de vele zgn "watchers", familie of bekenden die 24 uur per dag bij de zieke blijven om datgene te doen wat eigenlijk een verpleegster zou moeten doen en voedsel en eventueel medicijnen te kopen bij een pharmacy in de buurt want het hospitaal heeft die vaak niet.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

#52
Die foto's van het Provincial Hospital in Dumaguete vond ik gedeeltelijk terug via internet want ze stonden al op het forum, maar lang niet allemaal, vooral de kinderafdeling.

U bedoelde waarschijnlijk het Silliman Medical Center en sommige mensen prefereren dat ziekenhuis boven het Holy Child Hospital........maar ik heb liever Holy Child omdat het in de "binnenstad" ligt en dan kun je naar de drugstores lopen.....en het ligt maar een paar honder meter van de disco.......... :happy: :happy:



Ik heb daar een jaar "gewoond" zonder (lichamelijk) ziek te zijn en werd beschermd door een orthopedic surgeon..totdat de directeur (toen in 1987 Dr. Gonzales) aan mij vertelde: Mr. Kloot, dit is een hospital en geen hotel en i saw you last night bringing a case of San Miguel Beer into your room (room 210).
You will have to leave this hospital......... :benweg: :benweg: :benweg:

Toen zei ik: "But doc, Pierrevanwies occupies room 212 en I have to share with him because he paid halve of it"... :jajaja: :jajaja:

Achter het Hospital........... :lachen: :lachen: :jajaja:

daf105paccar

Schoonzus is vorige week bevallen met keizersnede in CDO.
3 kersverse moeders.............1 bed.
Family heeft haar asap naar huis gebracht.
Verzorging gebeurde moeder en zus.

More fun in the Philipines???   :weetikniet:

Ronny55

Houd er wel rekening mee de meeste verzekering hebben een max  voor wat ze bij "acceptens" (50% der gevallen voorop een njet zeker voor ernstige gevallen)terugbetalen . heb dat ook eens allemaal opgezocht in een vorig leven ....schommelt zo rond de 150K á 250k naargelang de hoogte van je premie.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ifugao

Citaat van: Adriaan op dinsdag  1 oktober 2013, 14:46:47

Mijn vrouw bericht over het Australische ziekenhuis waarin ze werkt (als operatiekamer verpleegkundige) dat het aantal MRSA ("Golden staph") infecties ontstellend is. Die zijn allemaal in het hospitaal opgelopen


MRSA infections are becoming increasingly common in children, and now account for one in five community-acquired staphylococcus aureus infections treated in hospitals, Sydney researchers have shown.

Niet in het ziekenhuis opgelopen maar in de community.

Bron: http://www.australiandoctor.com.au/

stijn54

Citaat van: pierrevanwies op zaterdag  5 oktober 2013, 12:13:23
Citaat van: Ronny55 op zaterdag  5 oktober 2013, 03:00:37
Houd er wel rekening mee de meeste verzekering hebben een max  voor wat ze bij "acceptens" (50% der gevallen voorop een njet zeker voor ernstige gevallen)terugbetalen . heb dat ook eens allemaal opgezocht in een vorig leven ....schommelt zo rond de 150K á 250k naargelang de hoogte van je premie.

ik heb het eens meegemaakt in een vorig leven   :haha: :haha: :haha: :haha: 

het ging zo ongeveer over 10.000 euro toenmalige koers.....   :dollareyes:   :handenwrijven:   .

creek die de adminastratieve[correct]??  taak op zich neemde daar ik meer dood dan levend was kreeg toen deze e-mail van het    :belgiesmiley:  cross....  kleur vegeten maar het was dat van de rooi    :biggrinn:

  .

   :hoedjeaf:

Dus best altijd een adres in Belgie behouden

Ronny55

Citaat van: pierrevanwies op zaterdag  5 oktober 2013, 15:05:50
best een addres in belgie houden indien mogelijk als je niet volledig met   :belgiesmiley:  wil breken....   :jajaja:


Het probleem is dat je er iederjaar min 6 maande moet verbijven ...onze  :belgiesmiley: ziekteverzekering dekt maar 6 maandern in buitenland per jaar. en je hebt de controle op de domicilering . Had een addres kunnen hebben in  :belgiesmiley: maar dat bracht niet veel op, Om de 6 maanden heen en weer na 6 maanden....
Wij leggen maandelijks 10000 peso aan de kant en hebben nu een potje groter dan wat eender welke verzekering hier dekt. Geen gelameteer over acceptans enz..
Voor ernstige gevallen ga ik terug ...3 jaar geleden sten laten zetten met vliegreis verblijf daar alles erop en eraan +/- 2000 euro hier zou me dat 250.000 peso gekost hebben. Moet zowiezo ieder jaar effe terug voor mijn medicatie(insuline) en voor controle, 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

joost

Been gebroken buiten Europa? Het wordt straks niet langer standaard vergoed.

Gepubliceerd: 16 oktober 2015 15:21 | Laatste update: 16 oktober 2015 16:38.

Zeg maar dag tegen je dekking. Wie op vakantie buiten Europa gaat, is straks niet meer via de basisverzekering verzekert voor ziektekosten.

       
Minister Edith Schippers schrapt vanaf 2018 de dekking van ziektekosten buiten Europa. Dat betekent dat mensen zich via hun zorgverzekeraar of reisverzekering extra bij moeten verzekeren.





Tot nu toe is zorg die behoort tot het basispakket ook in het buitenland verzekert, voor zover de kosten niet hoger zijn dan ze in Nederland zouden zijn geweest.


Maar Nederlanders die vanaf 2017 buiten Europa met vakantie gaan zijn niet meer verzekerd voor medische zorg via de basisverzekering. Zij moeten straks een aanvullende of een reisverzekering afsluiten. Dat is het gevolg van een wetsvoorstel van minister Edith Schippers van Volksgezondheid waar de ministerraad vrijdag mee instemde.

Volgens het kabinet hoeven zorgkosten die buiten Europa gemaakt worden niet collectief te worden betaald. De beperking van de zogeheten werelddekking geldt niet voor mensen die voor hun werkgever of voor hun beroep in het buitenland verblijven. Ook is er een uitzondering wanneer iemand zorg nodig heeft die wel in het pakket zit, maar die alleen buiten Europa verkrijgbaar is.

Met de beperking van de zogeheten werelddekking is volgens Schippers een besparing van 60 miljoen euro per jaar gemoeid.

Groeten.
Joost.

Blauwvinger

Welja en die vluchtelingen die hier komen wel gratis zorg  :confused2:

Wat gaat Edith Schippers hier aan doen  :confused2: