Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verhuizen van Ned naar Belgie

Gestart door Pjottr, maandag 22 april 2013, 16:49:27

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Citaat van: Fail_over op maandag 22 april 2013, 17:49:37
Huurhuizen(appartementen) zijn idd goedkoper in België dan in NL. Je moet wel in achtnemen dat de Belgen er een vreemd huurcontract op na houden.
Het gaat op het 3, 6 9 jaren contract. Waarbij je als je resp. binnen 3, 6 of 9 jaren weer vertrekt 3, 2 of 1 maand huurborg kwijt bent.

Ze wordt dan grensarbeider en is heel goed te doen. Ze zal kinderbijslag uit NL blijven behouden als ze daar blijft werken. Ze zal echter ook in België een ziekenkosten verzekering moeten hebben, ook in nl dus.

In welke regio werkt ze? Hier in deze omgeving (Neerpelt, Overpelt) staat zéér veel te huur.

Dank voor je antwoord
Ze woont in Etten-leur nabij Breda
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Citaat van: kristof19 op maandag 22 april 2013, 18:37:35
Citaat van: Pjottr op maandag 22 april 2013, 16:49:27
Beste forumleden,

Ik zoek advies mbt het navolgende:
Mijn dochter woont en werkt in Ned vlak bij de Belgische grens. Ivm lange wachttijden voor een huur huis in Ned overweegt ze naar Belgie te verhuizen.
Ze woont sinds kort tijdelijk bij haar moeder in en heeft  1 slaapkamer ter beschikking.Dit samen met de 2 kinderen.
De nood is vrij hoog eerlijk gezegd temeer omdat een huurhuis in Ned krijgen in haar geval mogelijk uit kan open to 5 jaar.

Vlgs overlevering zou het in Belgie financieel gunstiger zijn dan in Ned????
Makkelijker om een huis te vinden (betaalbaar)?????
Ze blijft in Ned werken maar haar 2 kiinderen zouden dan naar en Belgische kinderopvang gaan.
In Ned kost haar dat ca â,¬ 1500 permaand In Belgie ca â,¬86 per maand.

Kunnen jullie mij wat verder helpen? Is het om bovenstaande redenen slim om naar Belgie te verhuizen? Hoe zit het met de belastingen als ze in Ned werkt? Hoe gaat Belgie daar mee om?
Ik ben wat dat betreft blank.

Mochten jullie vragen hebben laat me dat dan weten. Alle hulp en aanwijzing is meegenomen.
Gr
Pjottr




1500 euro per maand voor kinderopvang? Hier zijn er velen die maar 1500 netto verdienen per maand.
Dat klopt wel maar er is in Ned een aftrek IB mogelijk.Per saldo betaald ze wel wat minder maar toch honderden euro's meer als dat ze in Belgie zou betalen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Citaat van: gosternokke op maandag 22 april 2013, 19:19:04
@ Pjottr, hoe kom je er bij dat je in  :nederlandsevlag:  5 jaar op een huis moet wachten ? Je bedoeld waarschijnlijk sociale woningbouw ?  Die 5 jaar wachttijd kan je makkelijk omzeilen door een huis te huren van een particuliere verhuurder.  vaak denken mensen ten onrechte dat bij huren van particuliere verhuurders je een hogere huur betaald dat de wettelijk toegestane huur volgens de puntentelling, en denken mensen dat je voor een dergelijk huis geen huurtoeslag kan krijgen.
Dat zijn hardnekkige misverstanden.



vaak is het zo dat particuliere huurders een te hoge aanvangshuur vragen voor een woning. Het is zaak de huur gelijk na aanvang te laten toetsen door de huurcommissie, die steld dan de juiste huur vast, en je kan het teveel betaalde verrekenen.   Want of je nou sociale woningbouw huurd of particulier, de puntentelling geld voor iedereen in  :nederlandsevlag:


 Ook de kosten van kinderopvang liggen gecompliceeerder dan het simpele verschil in  kosten.  In  :nederlandsevlag:  kan  je van de belastingdienst een forse toeslag krijgen voor kinderopvang,  kijk bij belastindienst - toeslagen.   daarbij geld natuurlijk hoe minder inkomen, hoe hoger de toeslag

Dank voor je antwoord
Ze heeft een toeslag voor Kinderopvang maar nogmaals ze betaald dan nog vele keren meer dan in Belgie

Particulier verhuur in Breda en omgeving ligt fors hoger dan Via een Won Corp
De subsidie hangt tegenwoordig af van je huur en is gemaximaliseerd Maw huur boven de bv â,¬ 600 betekent geen subs
Zij heeft een goede baan maar de kosten zijn nu veel te hoog Ook omdat de ex kloot geen alimentatie wenst te betalen
De L*L laat haar voor alles opdraaien en daar doe je niets tegen in dat K*t land. Je weet toch dat de crimineel in de watten gelegd wordt terwijl
het slachtoffer aangeklaagt wordt in Nederland Maar goed dat is een andere discussie

Excuses voor het woord gebruik.In regel ben ik niet zo maar ik maak me hier erg boos over
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Citaat van: Amice op maandag 22 april 2013, 20:48:06
CitaatIk ben naar de   gemeenste geweest waar ik geboren en 43 jaar getogen ben, en zij zeiden mij dat er een wachttijd voor een sociaal huis is van 10 jaar!
Ook zeiden ze dat het geen urgentie is als je als gezin met 3 jonge kinderen en een 8 maanden zwangere vrouw op straat komt te staan. Asiel zoekers krijgen dan meer urgentie omdat de regering de woningbouw corporaties dat opgelegd hebben.

Ik denk dat je toch een goed argument hebt om als urgent aangemerkt te worden. Uiteraard houden woningcororaties de boot af vanwege opgelegde regels, maar ook Nederlanders kunnen een beroep doen op de urgentielijst.

Je zou eens contact kunnen opnemen met het plaatselijk bureau van sociaal werkers, die kunnen bemiddelen en zal veelal tot een oplossing komen zo niet dan ben je toch een heel eind op weg.
Er zijn ook nog bepaalde vakantie woningen die beschikbaar zijn voor urgente gevallen, daar kan bv. de gemeente ook toestemming voor geven om je daar als overgang te laten wonen. Ook daarmee kan sociaal werk je helpen.

Kwestie van het juiste paard voor de wagen spannen.
Mocht dat allemaal niet lukken dan kun je altijd nog graaier worden.  :biggrinn:

Dat heeft ze gedaan Ze werkt bij de Gemeente en haar wergever heeft al een en ander bij de Won Corp aangekaard. Hoewel de Gem (de Burgemeester) hier een vinger in de pap heeft blijft de Won Corp hardnekkig Een gevecht tot in lengte van jaren van prestige en lange tenen
Ze heeft daar dus geen zijn in en neemt nu het roer in eigen hand Vandaar info mbt de belgie route
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Ronny55

Meer passende titels voor dit topic

Van de regen in den drup..
Bij den duivel gaan lopen en bij zijn moeder gaan biechten..
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

vvjoris

Citaat van: Pjottr op dinsdag 23 april 2013, 15:59:42

De L*L laat haar voor alles opdraaien en daar doe je niets tegen in dat K*t land.


Dat is dan precies in  :belgiesmiley: heel anders ... als je hier een vonnis tegen hebt waarbij je als l*l onderhoudsgeld moet betalen, kan de 'tegenpartij' bij achterstand in betaling beslag laten leggen op 100 % van je loon ... Als je bvb 2000 euro achterstand hebt en je verdient ook 2000 euro per maand, kan het dus in een bepaalde maand plotseling 0 euro netto inkomen zijn ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

robert van dijck

Citaat van: vvjoris op woensdag 24 april 2013, 08:52:03
Citaat van: Pjottr op dinsdag 23 april 2013, 15:59:42

De L*L laat haar voor alles opdraaien en daar doe je niets tegen in dat K*t land.


Dat is dan precies in  :belgiesmiley: heel anders ... als je hier een vonnis tegen hebt waarbij je als l*l onderhoudsgeld moet betalen, kan de 'tegenpartij' bij achterstand in betaling beslag laten leggen op 100 % van je loon ... Als je bvb 2000 euro achterstand hebt en je verdient ook 2000 euro per maand, kan het dus in een bepaalde maand plotseling 0 euro netto inkomen zijn ...

Men noemt dat hier in  :belgiesmiley:  loonbeslag, de werkgever krijgt van de rechtbank opdracht een deel van het loon rechtstreeks naar de belanghebbende te storten, maar niet het volledige loon, de persoon in kwestie zal nog altijd een "leefloon" blijven krijgen, ik ken personen die jarenlang met "loonbeslag" zaten opgeschept.

Robert

vvjoris

Citaat van: robert van dijck op woensdag 24 april 2013, 10:42:35
Citaat van: vvjoris op woensdag 24 april 2013, 08:52:03
Citaat van: Pjottr op dinsdag 23 april 2013, 15:59:42

De L*L laat haar voor alles opdraaien en daar doe je niets tegen in dat K*t land.


Dat is dan precies in  :belgiesmiley: heel anders ... als je hier een vonnis tegen hebt waarbij je als l*l onderhoudsgeld moet betalen, kan de 'tegenpartij' bij achterstand in betaling beslag laten leggen op 100 % van je loon ... Als je bvb 2000 euro achterstand hebt en je verdient ook 2000 euro per maand, kan het dus in een bepaalde maand plotseling 0 euro netto inkomen zijn ...

Men noemt dat hier in  :belgiesmiley:  loonbeslag, de werkgever krijgt van de rechtbank opdracht een deel van het loon rechtstreeks naar de belanghebbende te storten, maar niet het volledige loon, de persoon in kwestie zal nog altijd een "leefloon" blijven krijgen, ik ken personen die jarenlang met "loonbeslag" zaten opgeschept.

Robert

Als het om onderhoudsgeld zijn er geen beschermde bedragen ... de volle 100 % van het loon kan in beslag genomen worden. Geen leefloon, niks ... zelfs ziekte-uitlering, werkloosheidsuitkering, OCMW steun kan in beslag genomen worden. Nul komma nul blijft over voor de 'schuldige' vader ...


Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

gosternokke

Werkt in  :nederlandsevlag:   op dezelfde manier , middels loonbeslag.  maar wel mits je door de rechtbank die de echtscheiding uitspreekt, bent veroordeeld tot het betalen van alimentatie,  en of dat hier het geval is laat Pjottr  zich niet uit.

Kano

En in  Nederland is er nog het Landelijk bureau inning onderthoudsbijdragen, dat gratis achter de alimentatie aangaat als dat nodig is  www.lbio.nl/
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn