non-quota immigrant visa under Section 13

Gestart door opinie, dinsdag 19 mei 2009, 09:30:19

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Nog even dit. Als je je paspoort laat vernieuwen in de Filipijnen dan krijg je een blanco en mis je dus het 13A visum stempel.
Wat nu te doen om het stempel in je nieuwe paspoort te krijgen. Op het internet kon ik daarover niets vinden.  

Uit eigen ervaring, ga naar het Bureau of Immigration en neem mee:
1.  je oude en nieuwe paspoort
2. een kopie van de pagina met de persoonsgevens in je oude paspoort en de pagina waarop het 13A visumstempel staat
3. een kopie van de pagina met de persoonsgegevens in je nieuwe paspoort
4.  een verzoekschrift en .........jawel
5.  P 1010 (legal fee P 500, expresslane P 500, research fee P 10)

Afhankelijk van de aanwezigheid van degene die de handtekening zet is kun je je oude en nieuwe paspoort met stempel ophalen.

Hoe moet dit verzoekschrift er nu uit zien?  Welnu een behulpzame schoonheid van de BI gaf me de volgende tekst:


(datum)

Hon. Marcelino C. Libanan
Commissioner
Bureau of Immigration
Magellanes Drive
Intramuros, Manila


Subject: Request for Re-Stamping of my visa.

Dear Commissioner Libanan,

I  (Je voornamen en familienaam) would like to request for the restamping of my13A permanent visa to my new passport with P.P. No. (nummer van je paspoort) with valid 13A permanent visa.

Enclosed here with are the photocopies of my old and new passport .

Thank you very much for your prompt action and consideration.

Very truly yours,

(handtekening)

(Voornamen en familienaam)

:hoedjeaf:

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Digos


Ik heb indertijd ook men paspoort laten vernieuwen  :belgiesmiley: en kreeg men oude paspoort wel ongeldig gemaakt terug met behoud van de 13a stempel.

Heb nooit problemen gehad met BI wat dat betreft, ik had trouwens men ACR kaart ook nog.


Goeie tip Kano  :thumb:

Zoals altijd in de phils is er wel ergens een oplossing zoals blijkt.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

franil

Hallo, als nieuwkomer op dit forum heb ik gelijk een vraag: wat is verschil tussen een non-immigrant visa en een Temporary Resident visa. Het formulier is hetzelfde, maar het visum niet. Op het forum worden beiden herhaaldelijk genoemd, maar ze zijn dus blijkbaar niet hetzelfde. En weet iemand het fijne van een Retiree visa?
Vroeger was ik een stuk jonger........

Kano

 :totheboard:  Franil, veel lees- en postplezier op dit forum gewenst.

Een non-immigant visa is bijvoorbeeld het toeristenvisum. Een Temporary Resident Visa is een visa voor "restricted nationals" gehuwd met een Filipina.  Nederlanders en Belgen zijn geen "restricted nationals", die kunnen, mits gehuwd met een Filipina (onder voorwaarden)  een Permanent Resident Visa aanvragen. Het eerste jaar krijgen zij echter een probational visa, waarna het definitieve visum kan worden aangevraagd.


Er zijn talrijke visa voor diverse doeleinden met verschillende eisen. Het handigst is als je even op deze sites  kijkt, waar alle info staat (in het Engels)
:link: http://www.philippine-portal.com/home/ (In de linker kolom kiezen voor Philippine Visas and Permits)

en

:link:http://immigration.gov.ph

Alle info betreffende de SRRV staat hier :link: www.pra.gov.ph/
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Mawibata



Kano,

m'n Engels is niet zo goed. Van andere leden mss ook.

Kan je niet in enkele woorden het verschil uitleggen, zonder daarom in details te treden?   :dankuwdankuw:



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Kano

Mawibata ik dacht dat ik dat al in het kort gedaan had, of was het nog niet helemaal duidelijk ??  :confused2:

Een non-immigant visa is bijvoorbeeld het (9) toeristenvisum voor verblijf langer dan 21 dagen of een (9) studentenvisa  Je kunt dit visum aanvragen bij de Filipijnse ambassade in het land waar je woont.

Let wel voor een toeristisch verblijf korter dan 21 dagen heb je geen visum nodig (visa waiver), je krijgt dan een stempeltje bij aankomst voor die 21 dagen. Langer verblijf is mogelijk door verlenging van deze termijn  eerst met 38 dagen (21+38=60) en daarna een aantal maal 60 dagen per keer.  Dit geldt o.a. voor Nederlanders en Belgen.

Een Temporary Resident Visa (=Tijdelijke Verblijfsvergunning) is een (13) visa voor "restricted nationals" (=beperkte nationaliteiten) gehuwd met een Filipina. Beperkte nationaliteiten zijn nationaliteiten van landen waarmee de Filipijnen geen diplomatieke betrekkingen onderhouden of waarmee geen bilateraal verdrag is afgesloten. Mensen met deze beperkte nationaliteiten kunnen ook geen "visa waiver" krijgen bij binnenkomst.

Nederlanders en Belgen zijn geen "restricted nationals", die kunnen, mits gehuwd met een Filipina in principe een (13) "Permanent Resident Visa" (Permanente Verblijfs Vergunning) aanvragen. Het eerste jaar krijgen zij echter een "probational visa" (visum met een proeftijd) voor 1 jaar, voor het einde waarvan het definitieve (13) Permanent Resident Visum kan worden aangevraagd.

Een Special Resident Retiree Visa is een speciale verblijfsvergunning voor mensen ouder dan 35 jaar. Voorwaarde is dat een bepaald leeftijdsafhankelijk geblokkeerd deposito wordt aangehouden bij een bepaalde bank of dat kan worden aangetoond dat een bepaald regulier pensioen in de Filipijnen wordt ontvangen. Eventueel kan het deposito worden geconverteerd voor de aankoop van een condominium of de huur van grond en huis, condominium of townhouse voor een periode niet korter dan 20 jaar of voor de aankoop van aandelen in een een golf- of country club.

:atyourservice:


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

franil

Helaas was het woordje quota weggevallen. Ik bedoelde dus het verschil tussen een non-quota immigrant visa en een Temporary resident visa. Die gebruiken dus het zelfde formulier, maar zijn verschillende visa. Ik weet dat een no-quota immigrant visa verstrekt wordt ongeacht het aantal immigrant visa uit een bepaald land(meer dan 50 dus). Is een non-quota immigrant nu een immigrant, dus iemand die hier permanent gaat verblijven, of iemand die hier temporary verblijft. Dat is dus wel een groot verschil. En dat verschil wil ik graag weten.
Vroeger was ik een stuk jonger........

Kano

Een non quota immigrant visum is voor permanent verblijf.

Een rare eend in de bijt is het Temporary Resident Visa (13A). Dat is ook een non quota immigrant visa maar is slechts geldig voor de duur van 1 jaar, te verlengen met twee jaren. Zoals eerder vermeld die is niet voor Belgen of Nederlanders maar voor personen die komen uit landen waarmee de Filipijnen geen diplomatieke betrekkingen onderhouden of een bilateraal verdrag hebben gesloten.

Ik weet niet wat voor aanvraagformulier je hebt maar op het algemene aanvraagformulier BI FORM: MCL ‐ 07 ‐ 01 staan geen verschillende visa aangeduid :confused2:






Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luc

Ik dacht altijd dat het 13a visa is voor buitenlanders gehuwd met een Filipina en het 13g een visa voor Filipinas zelf die niet meer de Filippijnse nationaliteit hebben. Dit voor wie wil wonen in de Filippijnen. Dus ook voor Belgen. Ik ken nog een Belg die verleden jaar zijn 13A is gaan halen.

13(A)    The wife or the husband or the unmarried child under twenty-one years of age of a Philippine citizen, if accompanying or following to join such citizen;

13(G)    A natural born citizen of the Philippines, who has been naturalized in foreign country, and is returning to the Philippines for permanent residence, including his spouse and minor children shall be considered a non-quota immigrant for purposes of entering the Philippines. [As amended by Republic Act No. 4376]

http://immigration.gov.ph/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=35
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Kano

Klopt volledig Luc.   :thumb: Maar er zijn twee soorten 13A visa.  Personen, gehuwd met een Filipino, met een nationaliteit van een land waarmee de Filipijnen geen diplomatieke betrekkingen of een bilaterale overeenkomst heeft, kunnen wel een 13A visa krijgen, maar voor die categorie is er het Temporary Resident Visa.  De anderen, en daar doel jij op, krijgen het normale 13A Permanent Resident Visa. Er zijn dus twee types 13A visa.  :atyourservice:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn