Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Boardinghouse

Gestart door wiking, dinsdag 18 juni 2013, 06:48:52

Vorige topic - Volgende topic

wiking

Na een lang verblijf bij mijn  :smiley-philippines: schoonfamilie hebben we het gehad over eventueel het bouwen van een boarding house. Het zou gaan om een complete nieuwe verdieping te plaatsen boven het huis. Mijn schoonvader is voorman en enkele broers werken zelf in de bouw. Het idee is dus dat ze zelf ongeveer 3/4 man dit gaat maken. Ik ben benieuwd of er mensen zijn van het forum die hier ervaring mee hebben. Ervaring met het hebben van een boardinghouse, of gewoon algemene ervaringen met dit soort zaken doen met de schoonfamilie. Er is mij verteld dat boardinghouses aardig lopen en heb er 2 bezocht en die waren volgeboekt ( 9 kamers en 17 kamers ) en ziet er aardig leuk uit voor een leuk (lokaal) inkomen . Mijn schoonvader vroeg mij bv of ik het van cement of van hout moet worden. Hout lijkt me dus veel goedkoper maar is het ook beter?(lange termijn?). Heb niet veel verstand van de "bouw'' dus alle tips en ideeen zijn welkom.

bloem

houd brand, beton niet
vooral als er een ''brownout'' is en ze gebruiken kaarsen voor licht...

jou schoonvader vroeg meer naar je 'budget'' dat bedoelde hij waarschijnlijk met die vraag




wiking

ja klopt zover was ik ook. Ik heb verder geen idee van de kosten die dit met zich meebrengt. Ben bereid om een kleine investering te doen zover ik weet hoeveel het ongeveer kan gaan kosten. Als het van beton gaat worden moet waarschijnlijk de fundering ook verstevigd worden. Dus van het een komt het ander.

Kano

Je zal ook moeten nagaan hoe strikt men daar is met bouwvergunningen en zo. Kan mij zo voorstellen dat men bij een betonnen bouw in elk geval blusmiddel en vluchtweg/brandtrap zal eisen.  
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

gosternokke

Citaat van: wiking op dinsdag 18 juni 2013, 08:55:01
ja klopt zover was ik ook. Ik heb verder geen idee van de kosten die dit met zich meebrengt. Ben bereid om een kleine investering te doen zover ik weet hoeveel het ongeveer kan gaan kosten. Als het van beton gaat worden moet waarschijnlijk de fundering ook verstevigd worden. Dus van het een komt het ander.


Filiponoos zijn rustig in staat er een betonnen verdieping op te zetten, zonder zich af te vragen of de onderbouw cq fundering dat wel kan dragen.   :negatief:

Ik weet natuurlijk niet hoe legaal er gebouwd gaat worden, maar als het officieel met vergunnig word gedaan heb je wel kans dat men aanpassingen aan onderbouw cq fundering gaat eisen.

Zeker in de stad kom je niet onder een bouwvergunning uit, platteland is anders daar doet men maar wat, vaak met permissie van de barangaycaptain.

En ja met aanpassing van onderbouw cq fundering kan het wel een dure grap worden.

  Ik zou dan toch gaan denken aan een deels houten opbouw.  casco van goed kwaliteit hout, en behandeld met Solignum, en wanden en plafonds van onbranbare plaatmateriaal. Ik denk dan aan hardiflex en dergelijke.

 

Amice

De opbrengsten van een boarding house is navernant aan de opzet.

Het kunnen kamers zijn met 4 bedden of meer of men bouwt kleine studio's met keuken.
Dat laatste is vooral in trek bij college studenten en er wordt grif voor betaald, van leegstand is ook daar nauwelijks sprake (als er een universiteit in de buurt is dan.)
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

wiking

Het zou voornamelijk bedoelt zijn voor studenten of voor mensen die vlakbij werken en goedkoop een kamer willen huren/delen. Daarnaast gaan we waarschijnlijk een gedeelde keuken en toilet/"douche" toevoegen. Ook als het goed draait heb ik aangegeven dat het verstandig is om de optie open te houden om verder omhoog te bouwen wanneer er veel vraag naar is. De kamers zouden dan ongeveer goed moeten zijn voor 2 personen. Denk nabij om de 8-10m2 en de prijs is hier ook naar. De boardinghouses die we hebben bezocht waren de prijzen per maand PHP1700 en de ander PHP1900 en waren de kamers kleiner <6m2.

Kano

Verder omhoog bouwen???  Is de bestaande bouw hierop berekend? Denk het niet. Heb de indruk dat de $$$$ de bepalende factor is bij het nemen van beslissingen.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

Ik zou als ik jou was eerst maar eens naar de city engineering en een draaglast berekening laten maken Heb je die niet dan krijg je straks problemen met de occupancy permit want die moet je echt hebben alvorens je het nieuwe gedeelte in gebruik mag nemen
Ik heb destijds wel een berekening laten maken en kon toen ook gewoon aan de slag Vervolgens was de occupancy geen probleem
Ik zou nooit hout gebruiken voor een dergelijke constructie Hou er rekening mee dat jij als "eigenaar" mensen inwonend hebt en jij altijd verantwoordelijk bent.
Ook zou ik mijn eigen hollow blocks maken Huur een mal en een vent en geef instructie hoeveel stenen per zak cement je wil Volg dat op de voet omdat ze vaak het niet zo nou nemen met instructies
Maak bijvoorbeeld 30-35 stenen uit een zak cement
Commercieel zijn dat er veelal 60-70 en deze zijn erg zwak
Gebruik de juiste staal dikte Kortom als jou schoonpa aannemer is dan weet hij precies hoe dat moet
Kosten? dat hangt van de grootte af van het gebouw Je zou een constructie tekening moeten laten maken en een tekening voor de electra en de plumbing
Die heb je weer nodig bij de aanvraag voor goedkeuringvoor bewoning ofwel occupancy permit
Ik heb destijds ook mijn tekeningen door de City engineering laten goedkeuren Ik kreeg anders geen building permit en die heb je nodig.
Geloof me laat je niet wijs maken dat je zomaar mag bouwen. Men doet dat wel hier maar je bent foreigner en je moet dan gewoon zorgen dat je het by the book doet
Wat je hier mee doet mag je zelf weten maar dit is mijn advies en ......met ervaring
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Ronny55

Citaat van: Pjottr op vrijdag 21 juni 2013, 16:46:53
Ik zou als ik jou was eerst maar eens naar de city engineering en een draaglast berekening laten maken Heb je die niet dan krijg je straks problemen met de occupancy permit want die moet je echt hebben alvorens je het nieuwe gedeelte in gebruik mag nemen
Ik heb destijds wel een berekening laten maken en kon toen ook gewoon aan de slag Vervolgens was de occupancy geen probleem
Ik zou nooit hout gebruiken voor een dergelijke constructie Hou er rekening mee dat jij als "eigenaar" mensen inwonend hebt en jij altijd verantwoordelijk bent.
Ook zou ik mijn eigen hollow blocks maken Huur een mal en een vent en geef instructie hoeveel stenen per zak cement je wil Volg dat op de voet omdat ze vaak het niet zo nou nemen met instructies
Maak bijvoorbeeld 30-35 stenen uit een zak cement
Commercieel zijn dat er veelal 60-70 en deze zijn erg zwak
Gebruik de juiste staal dikte Kortom als jou schoonpa aannemer is dan weet hij precies hoe dat moet
Kosten? dat hangt van de grootte af van het gebouw Je zou een constructie tekening moeten laten maken en een tekening voor de electra en de plumbing
Die heb je weer nodig bij de aanvraag voor goedkeuringvoor bewoning ofwel occupancy permit
Ik heb destijds ook mijn tekeningen door de City engineering laten goedkeuren Ik kreeg anders geen building permit en die heb je nodig.
Geloof me laat je niet wijs maken dat je zomaar mag bouwen. Men doet dat wel hier maar je bent foreigner en je moet dan gewoon zorgen dat je het by the book doet
Wat je hier mee doet mag je zelf weten maar dit is mijn advies en ......met ervaring
Heel goede raad  :thumb: er wordt hier veel zomaar bijgeflanst , maar als je een bording house wil maken komt er inderdaad hopen papierwerk en vergunningen bij kijken.
Heb hier even met het idee gespeeld om een op een 2de verdiep gelegen showroom (270 m2~) een bordinghouse te maken tot ik met de diverse wetgevingen geconfronteerd werdt qua brandbeveiliging, sproeiers vluchtwegen brandvrije matrialen, dan het sanitair en nutsvoorzieningen ,bemeubelen . dan kwam ik op 50 tot 100 per kamer. het er maar voor bedankt.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.