Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Boardinghouse

Gestart door wiking, dinsdag 18 juni 2013, 06:48:52

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

Dan zal het merendeel van de boardinghouses  die ik heb gezien wel illigaal zijn  :weetikniet:   Want de wanden waren van hardboard, geen brandblussers aanwezig, geen nooduitgangen of vluchtwegen, elektrische bedrading open op de muren bevestigd en  nog een hele waslijst wat niet in orde is . En toch draaien die boardinghouse al jaren.

Dus of die boardighouse die ik gezien heb zijn illigaal gebouwd, en er is dus nooit geen controle , want dan zouden ze dus zo de tent kunnen sluiten.

  Sallaint detail , een van de boardinghouses  die ik zag was van de bisniss van een vrouw van een politie man  :ikkeniebegrijp:

Luke

Citaat van: gosternokke op zondag 23 juni 2013, 10:25:10
Dan zal het merendeel van de boardinghouses  die ik heb gezien wel illigaal zijn  :weetikniet:   Want de wanden waren van hardboard, geen brandblussers aanwezig, geen nooduitgangen of vluchtwegen, elektrische bedrading open op de muren bevestigd en  nog een hele waslijst wat niet in orde is . En toch draaien die boardinghouse al jaren.

Dus of die boardighouse die ik gezien heb zijn illigaal gebouwd, en er is dus nooit geen controle , want dan zouden ze dus zo de tent kunnen sluiten.

  Sallaint detail , een van de boardinghouses  die ik zag was van de bisniss van een vrouw van een politie man  :ikkeniebegrijp:

Dat kan ik ook bevestigen van wat ik gezien heb hier in de buurt van Makati.

Geen wonder dat er doden vallen telkens er een brand is in zo'n boarding house.
De enige redding is vaak door het raam te springen (als er 1 is en als er geen tralies zijn).

Lenn

Heb hier in Davao ook gekeken naar de mogelijkheid boardinghouse.Levert niks op.

wiking

bedankt voor de reacties allen. Mijn schoonpa is gister naar een engineer/architect geweest en heeft een estatimated cost and tekening laten maken. Hij heeft niet gezegd dat er een witneus bij betrokken is. Voor de bouw worden er waarschijnlijk 16mm bars gebruikt voor de nieuwe fundering. Als ik de tekening en materialen lijst heb ontvangen wil ik het een en ander hier wel delen. We zijn al een keer naar een hardwareshop geweest en weet al enkele prijzen. oa:

12mm reform bar 182php
16mm 326php
10mm 126php
9mm 90php
cementzak 230php
4,5 hardiflex 417php
5mm ordinary plywood 270php
5mm marine plywood 300php
10mm ,, 400php
truckload of cortsand 1900PHP
truckload of pebbles  2600PHP

Er zijn een paar luxe kamers te huur in deze straat maar kosten 10k per maand. Staan tijdje leeg en zie vaak mensen stoppen en kijken en bellen even en gaan vervolgens weer weg. Te veel voor te weinig overpriced dus.


wiking

Citaat van: Ronny55 op zaterdag 22 juni 2013, 07:51:20
Citaat van: Pjottr op vrijdag 21 juni 2013, 16:46:53
Ik zou als ik jou was eerst maar eens naar de city engineering en een draaglast berekening laten maken Heb je die niet dan krijg je straks problemen met de occupancy permit want die moet je echt hebben alvorens je het nieuwe gedeelte in gebruik mag nemen
Ik heb destijds wel een berekening laten maken en kon toen ook gewoon aan de slag Vervolgens was de occupancy geen probleem
Ik zou nooit hout gebruiken voor een dergelijke constructie Hou er rekening mee dat jij als "eigenaar" mensen inwonend hebt en jij altijd verantwoordelijk bent.
Ook zou ik mijn eigen hollow blocks maken Huur een mal en een vent en geef instructie hoeveel stenen per zak cement je wil Volg dat op de voet omdat ze vaak het niet zo nou nemen met instructies
Maak bijvoorbeeld 30-35 stenen uit een zak cement
Commercieel zijn dat er veelal 60-70 en deze zijn erg zwak
Gebruik de juiste staal dikte Kortom als jou schoonpa aannemer is dan weet hij precies hoe dat moet
Kosten? dat hangt van de grootte af van het gebouw Je zou een constructie tekening moeten laten maken en een tekening voor de electra en de plumbing
Die heb je weer nodig bij de aanvraag voor goedkeuringvoor bewoning ofwel occupancy permit
Ik heb destijds ook mijn tekeningen door de City engineering laten goedkeuren Ik kreeg anders geen building permit en die heb je nodig.
Geloof me laat je niet wijs maken dat je zomaar mag bouwen. Men doet dat wel hier maar je bent foreigner en je moet dan gewoon zorgen dat je het by the book doet
Wat je hier mee doet mag je zelf weten maar dit is mijn advies en ......met ervaring
Heel goede raad  :thumb: er wordt hier veel zomaar bijgeflanst , maar als je een bording house wil maken komt er inderdaad hopen papierwerk en vergunningen bij kijken.
Heb hier even met het idee gespeeld om een op een 2de verdiep gelegen showroom (270 m2~) een bordinghouse te maken tot ik met de diverse wetgevingen geconfronteerd werdt qua brandbeveiliging, sproeiers vluchtwegen brandvrije matrialen, dan het sanitair en nutsvoorzieningen ,bemeubelen . dan kwam ik op 50 tot 100 per kamer. het er maar voor bedankt.

Wat bedoel je precies met 50 - 100 per kamer?

Ronny55

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Kano

Laat voor de materialen hier en daar shoppen, dus niet jouw witneus laten zien en laat discount eisen als je veel materialen in een keer inkoopt. Let ook op verschillen in transportkosten.

Wat prijzen hier op Bohol  (vrij duur ivm aanvoer)
9 mm rebar    P 75
10 mm rebar  P 145
12 mm rebar  P 212
16 mm rebar  P 362

Sand m3  P 1295
Gravel m3 P 1250
Hollowblock P 11
Hollowblock P 15 (with sahara)


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

gosternokke

Citaat van: Lenn op zondag 23 juni 2013, 12:53:06
Heb hier in Davao ook gekeken naar de mogelijkheid boardinghouse.Levert niks op.



De meningen verschillen blijkbaar. Steld Wiking in zijn openingspost nog dat een  boarding house een aardig lokaal inkomen kan opleveren, Zegt Lenn dus dat het niks opleverd   :ikkeniebegrijp:


  even een globale rekensom : Afgaande op wat  Ronny55 zegd.   Zouden de goedkoopste kamers op 50 K pesos  bouwkosten komen.

  laat dan zo een kamer  minimaal 1000 peso  per maand opbrengen, of is dat te weinig ?   das dus 12 K per jaar, bij volledige bezetting.   Das toch een aardig  rendement ?   Dacht ik  .   

Zal dat bedrag wel bruto zijn want bij een boardinghouse neem ik aan dat elektra en water door de verhuurder betaald worden  :weetikniet:

  Zeer gaarne uwen reacties mocht ik er helemaal naast zitten ,of iets vreselijk over het hoofd hebben gezien

bananacreek

Citaat van: Kano op woensdag 26 juni 2013, 13:13:49
Laat voor de materialen hier en daar shoppen, dus niet jouw witneus laten zien en laat discount eisen als je veel materialen in een keer inkoopt. Let ook op verschillen in transportkosten.

Wat prijzen hier op Bohol  (vrij duur ivm aanvoer)
9 mm rebar    P 75
10 mm rebar  P 145
12 mm rebar  P 212
16 mm rebar  P 362

Sand m3  P 1295
Gravel m3 P 1250
Hollowblock P 11
Hollowblock P 15 (with sahara)

En goed uitkijken dat de bars niet "UNDERSIZED" zijn............. :jajaja: :jajaja:

Amice

Citaat van: gosternokke op woensdag 26 juni 2013, 13:43:18
Citaat van: Lenn op zondag 23 juni 2013, 12:53:06
Heb hier in Davao ook gekeken naar de mogelijkheid boardinghouse.Levert niks op.



De meningen verschillen blijkbaar. Steld Wiking in zijn openingspost nog dat een  boarding house een aardig lokaal inkomen kan opleveren, Zegt Lenn dus dat het niks opleverd   :ikkeniebegrijp:


 even een globale rekensom : Afgaande op wat  Ronny55 zegd.   Zouden de goedkoopste kamers op 50 K pesos  bouwkosten komen.

 laat dan zo een kamer  minimaal 1000 peso  per maand opbrengen, of is dat te weinig ?   das dus 12 K per jaar, bij volledige bezetting.   Das toch een aardig  rendement ?   Dacht ik  .    

Zal dat bedrag wel bruto zijn want bij een boardinghouse neem ik aan dat elektra en water door de verhuurder betaald worden  :weetikniet:

 Zeer gaarne uwen reacties mocht ik er helemaal naast zitten ,of iets vreselijk over het hoofd hebben gezien

Zal streek afhankelijk zijn maar p1000 voor een boardinghouse kamer kom je in manila en omstreken zelden tegen en als het dan al zo is dan is het ook niks.
daarnaast is het afhankelijk waar en hoe de kamer gesitueerd is(bv. vlakbij een college) om de prijs te bepalen.
maar P4000 voor n kamer per maand is geen uitzondering.
Alles wat er tussen kan liggen en hoger is dan P1000 is mooi meegenomen dan.

Water en elektra hoeft niet inclusief te zijn en is vaak gebaseerd op submeters.
De meesten doen wel water inclusief maar niet de elektra.

Als zo'n kamer gebouwd is als studio met wc douche/toilet ook al is het simpel dan stijgt de prijs meteen naar P6000 per maand.

Gemengde douche wc kan ook maar dan ligt de prijs meestal weer op P4000.

Let wel dit zijn wel manila en omstreken prijzen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent