Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Boardinghouse

Gestart door wiking, dinsdag 18 juni 2013, 06:48:52

Vorige topic - Volgende topic

wiking

1000 is inderdaad aan de lage kant. De boardinghouses die ik heb gezien vroegen tegen de 2000 per maand. Excl electriciteit. De ruwe schatting die ik te horen kreeg was dat het omgerekend 15k per vierkante meter zou gaan worden. Het terrein waar op gebouwd kan gaan worden betreft maximaal 80m2. Voor de fundering is er 16mm reforms meegerekend zodat het sterk genoeg is om omhoog te gaan. De 15k is inclusief alle materialen (hollowblocks cement hout truckloads etc) en arbeid. Ik vind zelf in eerste instantie die 15k aan de hoge kant maar kan het ook mis hebben.

Lenn

Reken zo'n 10k voor de ruwbouw.5k voor de afwerking is minimaal.

klootzakken (voorheen Jens)

ik heb zo mijn bedenkingen over de fundering te verstevigen bij een bestaand huis , het ligt er natuurlijk aan hoe zo,n oude fundering er uit ziet. maar het blijft lastig werk wat in gedeeltes moet gebeuren , je vernield vaak meer dan je goed maakt.

beter is om gewoon een heel nieuw gebouw te plaatsen en direct rekening te houden met evt verdiepingen . over bouwen in de fils is al heel veel geschreven op diverse fora . en het is één grote ellende. maar zo als je beweerd geen verstand van bouw te hebben ,wel dan zie je bepaalde dingen ook niet.en wind je je zelf ook niet op . dat is dan weer een voordeel.

voorbeelden zijn: muren niet in het lood; hoeken niet haaks: lastconstructies die niet deugen: te weinig cement gebruiken in zowel holoblock,s als beton: water putjes waar het water niet naar toe stroomt: wc aan sluiting waar nadien de wc niet op past: elektra wat niet deugt: enz enz.
ik heb al zo vaak gehoord dat de gehele ploeg bouwvakkers vervangen werd om dat er van alles en nog wat aan mankeert .

bij fouten in de bouw daaro, mag je er niets van zeggen wand dan zijn de filippijntjes al snel op hun lange tenen getrapt . het geeft geheid problemen , en hebben ze die niet dan maken ze die wel.

veel succes, en hou ons op de hoogte . dit is altijd een leuk en leerzaam topic.

goed raad : lees de post van Pjottr goed door alvorens je begint.

jens........        
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Ronny55

Citaat van: gosternokke op woensdag 26 juni 2013, 13:43:18
Citaat van: Lenn op zondag 23 juni 2013, 12:53:06
Heb hier in Davao ook gekeken naar de mogelijkheid boardinghouse.Levert niks op.



De meningen verschillen blijkbaar. Steld Wiking in zijn openingspost nog dat een  boarding house een aardig lokaal inkomen kan opleveren, Zegt Lenn dus dat het niks opleverd   :ikkeniebegrijp:


  even een globale rekensom : Afgaande op wat  Ronny55 zegd.   Zouden de goedkoopste kamers op 50 K pesos  bouwkosten komen.

  laat dan zo een kamer  minimaal 1000 peso  per maand opbrengen, of is dat te weinig ?   das dus 12 K per jaar, bij volledige bezetting.   Das toch een aardig  rendement ?   Dacht ik  .   

Zal dat bedrag wel bruto zijn want bij een boardinghouse neem ik aan dat elektra en water door de verhuurder betaald worden  :weetikniet:

  Zeer gaarne uwen reacties mocht ik er helemaal naast zitten ,of iets vreselijk over het hoofd hebben gezien
Het was een ruimte groot genoeg voor 20 kamers 4 CR's en 2 gemeenschappelijke zitplaats/keuken. Extra kamer voor de concierge.
  Kostenraming 1,2 mil peso voor de verbouwing....reken daarbij nog eens 50% onderschatting van de kosten en je zit aan 50 tot 100K peso per kamer. Verbouwd conform aan de wetgeving met brandbeveiliging(sproeiers ,rookdetectoren ,brandslang en extra vluchtweg.(brandladder) Moet allemaal door de brandpreventie gekeurd worden( :dollareyes: )
Had zo gedacht.... Huur, 500 peso per m/2...kamers van 6 tot 10 m/2 (gemeubelde studentenkamers single of 2 persoons wifi en water inkluis apparte, electriciteitsmeters)
Als alles goed ging na 2 a 3 jaar investering gerecupereerd
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

gosternokke

Ik snap er steeds minder van     :ikkeniebegrijp:   

Roept Lenn nog dat een boardinghouse niks opleverd.   Rekend Rony55 ons vervolgens voor dat je investering er in 2 a3 jaar uit heb  :thumb:

  Dan zou het een superinvestering zijn, want probeer dat maar eens in   :eu:     na 3 jaar je geivesteerde geld terug te hebben verdiend

wiking

De inkomsten die het zou moeten generenen is wel redelijk interessant te noemen. Alleen de investering is voor mij nu nog ontoereikbaar. Zal voormezelf de keuze moeten maken of ik ergens op "moet" besparen zodat het enigzins binnen 1 jaar ze de go of no go te zeggen.

gosternokke

In welke plaats in   :smiley-philippines:   zal je boardinghouse verrijzen  Wiking ?


  En als het echt zo is als ronny 55 zegt dat je de investering er in  2 a 3 jaar uit heb , wil ik mogelijk ook nog wel een paar miljoen pesos investeren in een boardinghouse.   

Helaas nog niemand op het forum die de berekening kan of wil bevestigen dat ie klopt  :negatief:

wiking

In davaocity vlakbij de Mcarthur highway waar de UM university of Mindanao zit. Het gehelde oppervlak zou 80m2 bedragen. De familie had het over 16 kamers dan wordt het omgerekend 5m2 per kamer. Voor mij te klein maar ik denk dat het merendeel van de  :smiley-philippines: daar totaal geen moeite mee heeft. Ik denk eerder dat 10-12 kamers beter zou zijn kwa oppervlakte. Maarjah je moet hier omschakelen naar het filipijns en wat de mensen daar normaal vinden. Als je dan 16 kamers neemt heb je wel veel meer inkomsten. Grote gok om dan als blanke te zeggen nee dat is te klein en 10-12 is beter. Lastig.

Mawibata

Citaat van: gosternokke op maandag  1 juli 2013, 19:37:49


Helaas nog niemand op het forum die de berekening kan of wil bevestigen dat ie klopt  :negatief:

Onze overbuur in Bacolod heeft ook die investering gedaan, en zegt na 3 jaar z'n geld terug te hebben dat hij er in gestoken heeft.

Enkel wat onderhoud of een likje verf heeft hij als onkosten.

Bracht ons ook al op 't idee   :idea: :idea: :idea:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Amice

Denk dat het wel n goede investering is, zeker in de buurt van universiteiten.

Als de basis fundering goed is kun je laer uitbreiden van de eerste opbrengst.

Ken n doctors family die het zo gedaan heeft en grond bezit in de la salle belt Manila. is 3 jaar geleden begonnen met 12 kamers, heeft er nu 28 en is samen met zijn broer nog aan het uitbreiden.

Dat zijn overigens wel studio's met eigen keuken en comfort room. Klein maar fijn.
Er is nogal doorstroming maar er is maar weinig sprake van leegstand. Hooguit n maand gedurende de schooljaar wisseling.

Let wel op over occupation, want ze kruipen er zo met n man of 6 in met alle ellende van dien.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent