Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Getrouwd met een Filipina 2

Gestart door Adriaan, vrijdag 16 augustus 2013, 00:31:37

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Privacy:

Omdat ze veelal oipgroeien met vele anderen in een bekrompen ruimte hebben Filipina's in het algemeen geen begrip van persoonlijke ruimte. Het is voor hen volkomen natuurlijk om samen te leven in een heel beperkte omgeving zonder ooit een gevoel voor "privacy" te ontwikkelen. Dit kan een probleem vormen wanneer je met een Filipina samenleeft, je wat prive ruimte wil hebben en je Filipina niet begrijpt waarom. Wees in feite niet verbaasd wanneer ze denkt dat er iets aan de hand is wanneer je alleen wilt zijn en een beetje "privacy" wilt hebben. Dit is een volkomen vreemd begrip voor de meerderheid van Filipino's.

Face:

Een recente email zei "Je weet dat je getrouwd bent met een Filipina wanneer je, in een omtrek van 200 kilometer, de enige familie bent met 6 DVD players en 5 televisie toestellen."

Het begrip "face" , dat eens geacht werd het exxclusieve domein te zijn van de Chinese cultuur, leidt een voorspoedig leven in de Filippijnen. Men kan het aantreffen in alle lagen van de Filippijnse samenleving. "Saving face" is altijd een belangrijk element, van de alledaagse  handelingen tussen individuen tot zakelijke overeenkomsten van vele miljoenen dollars.

In je relatie met een Filipina manifesteert het begrip "face" zich in veel verschillende vormen maar het  is altijd bespeurbaar: in zaken van het persoonlijk uiterlijk, in ruzies, in winkelen en materiele eigendommen. Wat dat betreft is voor de Filipina het persoonlijk uiterlijk het meest belangrijk. In bepaalde situaties, zoals bijv. wanneer ze thuis zijn, kan het Filipinas niet schelen hoe ze gekleed zijn of wat imago ze naar voren brengen maar laat die situatie veranderen in een sociale samenkomst waar ze met andere Filipinas of hun sociale gelijken van doen hebben, wel dan wordt het een heel ander verhaal. In dergelijke situaties moeten haar schoenen van de laatste mode zijn, haar sieraden mogen van zilver maar liefst van goud zijn en haar kleding moet een persoonlijke indruk maken, zoals ook haar haarstijl, de parfum van haar keuze en haar makeup.

In sociale situaties in de bar speelt "face" ook een belangrijke rol. Onlangs werd mijn vrouw in de bar voorgesteld aan de vrouw van de eigenaar. Ze groetten elkaar en namen notitie van elkaar's bestaan maar daarna viel er een ijzige stilte. Toen we thuis kwamen vroeg ik mijn vrouw: "Heb je een probleem met de vrouw van de baas?" Ze antwoordde "nee helemaal niet maar ze keek naar me alsof ik haar mindere was. Ik denk dat ze, omdat haar man de eigenaar is en ze geld heeft, ze denkt dat ze boven me staat."

Als je zorgvuldig luistert kun je Filipina's in de bar vaak kattige opmerkingen over elkaar horen maken, zoals " die meid denkt dat ze knap is maar dat is ze niet" of "Die meid doet alsof ze rijk is maar ze is alleen maar een bar girl. Moet je haar kleren zien —ze  ziet er uit als een slet."


Wanneer de meisjes naar de bar gaan zijn ze zich bijzonder bewust van hun imago en dat van de anderen. Sommigen doen hun uiterste best om een zeker imago te presenteren. Er zijn er die beschouwd willen worden als sexy en verkrijgbaar dus hebben ze een mini rokje, met verder nauwsluitende kleding, "T/back panties" of helemaal geen "panties". Anderen willen dat "ik ben maar een gezonde eenvoudige meid" beeld uitstralen. Ze zijn gestoken in een spijkerbroek of een eenvoudige jurk die bijna a-sexueel is.

Wanneer het gaat om "face" speel ook jij, als haar partner, een rol. Jouw uiterlijk is ook van belang voor haar imago. Een vriend vertelde me onlangs bijv. dat zijn vriendin, voordat ze op een "bar hop" gingen, erg haar best deed om zijn schoenen te poetsen, schoon ondergoed te verstrekken en zijn overhemd te strijken. Toen hij haar vroeg waarom ze dat allemaal deed zei ze "Ik wil niet dat die andere meiden kunnen zeggen dat ik niet goed voor je zorg". Haar man's uiterlijk stond dus voor haar gelijk met haar vermogen zorg voor hem te dragen en ze meende dat ze op die basis door anderen zou worden beoordeeld — zijn uiterlijk was een belangrijk aspect van het "face" bewaren temidden van andere Filipina's.

Persoonlijke eigendommen zijn ook een belangrijk aspect van "face". Als een vriendin of buur een "32 inch flat screen TV" heeft dan is het voor haar, om "face" te bewaren, belangrijk dat ze net zo'n platte maar liefst grotere TV krijgt. De zelfde logica geldt voor stereos, ijskasten, motorfietsen en auto's. Een van mijn andere vrienden overwoog om een "golf buggy" te kopen om daarmee een beetje  rond te touren in Angeles. Toen hij zijn vriendin vroeg wat ze daarvan dacht zei ze "It's up to you but I don't like". Toen hij er op aandrong dat ze zou zeggen waarom niet zei ze "because it's not a nice car and I don't want my friends see me riding like that."

Er is ook iets wat ik "reverse face" zou willen noemen. Denk weer eens even aan die flat screen TV. Als je partner weet dat je je die niet kunt veroorloven komt ze vaak, om toch maar "face" te bewaren,  met een cliché naar voren  zoals "wel ze mogen dan geld hebben maar ze hebben geen "love". In haar logica mag ze dan geen flat screen TV hebben maar ze heeft "love" en alle Filipina's weten dat "love" belangrijker is dan een TV.

Ik wil nog een ding opmerken over het onderwerp "face": kleineer je Filipina partner niet. Als ze bijv. naar voren komt met een bepaalde mening in een discussie luister daar dan zorgvuldig naar, hoe irrelevant of onjuist die mening ook is. Als je gaat bewijzen dat ze het fout heeft ervaart ze dat als gezichtsverlies. Ze kan je dan beschuldigen er op uit te zijn om ten overstaan van anderen aan te tonen dat ze dom is ook al heb je alleen maar willen opmerken dat ze het bij het verkeerde eind had.

Wordt vervolgd

yepyep

Ja, Filipinos kunnen uit de hoogte doen. En de kunst is volgens mij dan om zelf daar goed mee om te gaan en je vooral niet door een gevoel van minderwaardigheid te laten leiden. Het zou mooi zijn als de Filipina of Filipino in hun achterhoofd houden dat iedereen gelijk is, iedereen trekt namelijk zijn broek op na een bezoek aan de WC. Toch? Maar het is de Filippijnse cultuur inderdaad dat men snel op hun teentjes is getrapt en zich als mindere voelt. Misschien komt dat door de overheersingen van de Spanjaarden en Amerikanen? Die overheersing heeft weer invloed op alle beperkingen die Filipinos opleggen aan buitenlanders die hier willen investeren in een stuk grond of een bedrijf willen opzetten.


wispelturig

Het mijn opinie en Ik spreek alleen voor mezelf

Over de eerste deel:

Ik zou graag van harte dat de zo genoemed Filipina wives mogen lezen over wat hierboven geschreven en ook van de eerste deel. Maar Ik twijfel er aan of ze het leuk zouden vinden zoals Ik. Hoeveel mannen zouden durven om hun vrouwen dit te delen? Hoeveel mannen zijn er die niet willen hun vrouw 'TAMPO' doen? Meestal zijn we niet gelukkig over de familie gedoe.  Maar hoeveel mannen en hun vrouwen laat het gewoon toe? En wie durf te zeggen dat Sorry vrouwke, Ik hou van u, maar mijn inkomen is genoeg voor ons twee. Wij moesten en enorm betalingen doen en uw familie heeft daar ook niks mee te maken. Soms zoeken wij oplossing in de verkeerde plaats en de verkeerde persoon, en de verkeerde bron. De mentaliteit is de groot probleem, maar WIE weet wanneer is genoeg geweest???? Vertel eens aan die mensen dat hier bij ons betalen wij namelijk: inkomen belasting, gemeente belasting, provincie belasting, ziekenkas, ziekenzorg bijdrage, auto belasting, autowegen taks, grondbelasting, familiaal verzekering, brand verzekering, mazout of gas, elektriciteit, water, cable, internet. Niet vergeten, wij eten ook hier en moest aankopen doen. Helaas mijn eigen vriendin wist alleen de laatste 6 dat Ik benoemde. De meesten vrouwen weten wel maar niet hoeveel liefje daarvoor moten betalen. Hoe kan de familie te weten te komen dat ZE in de Filippijnen apart van elektriciteit hoeven niets meer uit te geven dan wij hier zou moeten. Denken wij echt dat ze niet zouden begrijpen als ze het wist? Hoe leg je het uit? En hoe kunt je ze doen geloven? Ik was begonnen om niet te vertellen dat wij waren op 12 dagen cruise geweest. Het maar een voorbeeld, maar soms ligt het ook aan wat we verteld en wat wij niet verteld. Wij hoeven niet te liegen als wij fotos in facebook of waar dan ook kunnen op specific pipol laten zien en niet laten zien. Want beeld spreek ook heel wat.

Over de tweede:

Helaas ligt ook grotendeels de schuld aan de opvoeding die wij gekregen heeft. Wij Filipino's doen meestal wat onze oudsten zeggen, zelf als wij niet gelukkig zijt. Maar, van zodra wij independent zijn beginnen wij te rebellen maar meestal is het te laat. Wij zijn al zodanig gevormed als een twijfelaar. Wij denken en voelen dat wij iets kunnen maar omdat wij hadden zo vaak horen zeggen dat wij niets kunnen; mogen en permitteren durven wij ook niets. Spijtig dat velen blijven zoals ze is, en spijtig dat diegene die verandering durven meestal overdrijft zichzelf en beland in een fenomeen 'face' of behoren tot???  IN de cirkel van??????? (o.a. LV gebruiker) , en heel spijtig dat diegene die normaal doet, of alsof normaal doet is niet zo populair. Gelukkig behoor Ik tot de laatste, or else mijn eigen volk zullen mij kruisigen.

Ik zou graag willen horen van andere vrouwen, maar, Ik twijfel er aan of er iemand met mijn mening kunnen aansluiten. Ik ben al zodanig gewoon.

Topic zoals dit is kei interessant: het doen mens nadenken, helaas oplossen is een vraag teken.

Amice

Kranig dat je hier op reageert. :thumb:
Oplossing hiervan is een ijdele hoop voor de huidige generaties en ik vraag me af of westerse mannen dat eigenlijk wel willen.
Als er dan al iets opgelost moet worden dan is dat aan de filipino's want het verhaal gaat uiteraard over hun cultuur.

Wat Adriaan m.i. placht te doen is enkel een opvolgend verhaal weergeven die over diezelfde cultuur gaat en ja, dat is dan kei interessant. Zeker voor de rest van de wereld maar meer nog voor de filipino's althans dat zou het moeten zijn, die t.o.v. de rest van deze aardbol op menig gebied duidelijk andersdenkend zijn.
Dat kan, ware het niet dat ze zichzelf op velerlei gebied tekort doen.
Het is juist het onbegrip die dergelijke cultuur verschillen doen wringen en ik denk dan ook dat het niet vaak genoeg herhaald en aangevuld kan worden, generatie,na generatie, na generaties totdat men het begrijpt en of er een dusdanige verandering in welke cultuur dan ook plaatsvindt dat men nader tot elkander komt.

Dat is ijdele hoop van filipino's en een nachtmerrie voor ons wersterlingen, aldus moeten we het maar doen met postings zoals die van Adriaan om het enigzins begrijpelijk te maken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Adriaan op vrijdag 16 augustus 2013, 00:31:37
Privacy:

Omdat ze veelal oipgroeien met vele anderen in een bekrompen ruimte hebben Filipina's in het algemeen geen begrip van persoonlijke ruimte. Het is voor hen volkomen natuurlijk om samen te leven in een heel beperkte omgeving zonder ooit een gevoel voor "privacy" te ontwikkelen. Dit kan een probleem vormen wanneer je met een Filipina samenleeft, je wat prive ruimte wil hebben en je Filipina niet begrijpt waarom. Wees in feite niet verbaasd wanneer ze denkt dat er iets aan de hand is wanneer je alleen wilt zijn en een beetje "privacy" wilt hebben. Dit is een volkomen vreemd begrip voor de meerderheid van Filipino's.

Face:

Een recente email zei "Je weet dat je getrouwd bent met een Filipina wanneer je, in een omtrek van 200 kilometer, de enige familie bent met 6 DVD players en 5 televisie toestellen."

Het begrip "face" , dat eens geacht werd het exxclusieve domein te zijn van de Chinese cultuur, leidt een voorspoedig leven in de Filippijnen. Men kan het aantreffen in alle lagen van de Filippijnse samenleving. "Saving face" is altijd een belangrijk element, van de alledaagse  handelingen tussen individuen tot zakelijke overeenkomsten van vele miljoenen dollars.

In je relatie met een Filipina manifesteert het begrip "face" zich in veel verschillende vormen maar het  is altijd bespeurbaar: in zaken van het persoonlijk uiterlijk, in ruzies, in winkelen en materiele eigendommen. Wat dat betreft is voor de Filipina het persoonlijk uiterlijk het meest belangrijk. In bepaalde situaties, zoals bijv. wanneer ze thuis zijn, kan het Filipinas niet schelen hoe ze gekleed zijn of wat imago ze naar voren brengen maar laat die situatie veranderen in een sociale samenkomst waar ze met andere Filipinas of hun sociale gelijken van doen hebben, wel dan wordt het een heel ander verhaal. In dergelijke situaties moeten haar schoenen van de laatste mode zijn, haar sieraden mogen van zilver maar liefst van goud zijn en haar kleding moet een persoonlijke indruk maken, zoals ook haar haarstijl, de parfum van haar keuze en haar makeup.

In sociale situaties in de bar speelt "face" ook een belangrijke rol. Onlangs werd mijn vrouw in de bar voorgesteld aan de vrouw van de eigenaar. Ze groetten elkaar en namen notitie van elkaar's bestaan maar daarna viel er een ijzige stilte. Toen we thuis kwamen vroeg ik mijn vrouw: "Heb je een probleem met de vrouw van de baas?" Ze antwoordde "nee helemaal niet maar ze keek naar me alsof ik haar mindere was. Ik denk dat ze, omdat haar man de eigenaar is en ze geld heeft, ze denkt dat ze boven me staat."

Als je zorgvuldig luistert kun je Filipina's in de bar vaak kattige opmerkingen over elkaar horen maken, zoals " die meid denkt dat ze knap is maar dat is ze niet" of "Die meid doet alsof ze rijk is maar ze is alleen maar een bar girl. Moet je haar kleren zien —ze  ziet er uit als een slet."


Wanneer de meisjes naar de bar gaan zijn ze zich bijzonder bewust van hun imago en dat van de anderen. Sommigen doen hun uiterste best om een zeker imago te presenteren. Er zijn er die beschouwd willen worden als sexy en verkrijgbaar dus hebben ze een mini rokje, met verder nauwsluitende kleding, "T/back panties" of helemaal geen "panties". Anderen willen dat "ik ben maar een gezonde eenvoudige meid" beeld uitstralen. Ze zijn gestoken in een spijkerbroek of een eenvoudige jurk die bijna a-sexueel is.

Wanneer het gaat om "face" speel ook jij, als haar partner, een rol. Jouw uiterlijk is ook van belang voor haar imago. Een vriend vertelde me onlangs bijv. dat zijn vriendin, voordat ze op een "bar hop" gingen, erg haar best deed om zijn schoenen te poetsen, schoon ondergoed te verstrekken en zijn overhemd te strijken. Toen hij haar vroeg waarom ze dat allemaal deed zei ze "Ik wil niet dat die andere meiden kunnen zeggen dat ik niet goed voor je zorg". Haar man's uiterlijk stond dus voor haar gelijk met haar vermogen zorg voor hem te dragen en ze meende dat ze op die basis door anderen zou worden beoordeeld — zijn uiterlijk was een belangrijk aspect van het "face" bewaren temidden van andere Filipina's.

Persoonlijke eigendommen zijn ook een belangrijk aspect van "face". Als een vriendin of buur een "32 inch flat screen TV" heeft dan is het voor haar, om "face" te bewaren, belangrijk dat ze net zo'n platte maar liefst grotere TV krijgt. De zelfde logica geldt voor stereos, ijskasten, motorfietsen en auto's. Een van mijn andere vrienden overwoog om een "golf buggy" te kopen om daarmee een beetje  rond te touren in Angeles. Toen hij zijn vriendin vroeg wat ze daarvan dacht zei ze "It's up to you but I don't like". Toen hij er op aandrong dat ze zou zeggen waarom niet zei ze "because it's not a nice car and I don't want my friends see me riding like that."

Er is ook iets wat ik "reverse face" zou willen noemen. Denk weer eens even aan die flat screen TV. Als je partner weet dat je je die niet kunt veroorloven komt ze vaak, om toch maar "face" te bewaren,  met een cliché naar voren  zoals "wel ze mogen dan geld hebben maar ze hebben geen "love". In haar logica mag ze dan geen flat screen TV hebben maar ze heeft "love" en alle Filipina's weten dat "love" belangrijker is dan een TV.

Ik wil nog een ding opmerken over het onderwerp "face": kleineer je Filipina partner niet. Als ze bijv. naar voren komt met een bepaalde mening in een discussie luister daar dan zorgvuldig naar, hoe irrelevant of onjuist die mening ook is. Als je gaat bewijzen dat ze het fout heeft ervaart ze dat als gezichtsverlies. Ze kan je dan beschuldigen er op uit te zijn om ten overstaan van anderen aan te tonen dat ze dom is ook al heb je alleen maar willen opmerken dat ze het bij het verkeerde eind had.

Wordt vervolgd

1 der beste topics aller tijden  :thumb:, zeer goed dat dit eens in het algemeen onder de aandacht komt  :thumb:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: wispelturig op vrijdag 16 augustus 2013, 11:30:32
Het mijn opinie en Ik spreek alleen voor mezelf

Over de eerste deel:

Ik zou graag van harte dat de zo genoemed Filipina wives mogen lezen over wat hierboven geschreven en ook van de eerste deel. Maar Ik twijfel er aan of ze het leuk zouden vinden zoals Ik. Hoeveel mannen zouden durven om hun vrouwen dit te delen? Hoeveel mannen zijn er die niet willen hun vrouw 'TAMPO' doen? Meestal zijn we niet gelukkig over de familie gedoe.  

Over de tweede:

Helaas ligt ook grotendeels de schuld aan de opvoeding die wij gekregen heeft. Wij Filipino's doen meestal wat onze oudsten zeggen, zelf als wij niet gelukkig zijt. Maar, van zodra wij independent zijn beginnen wij te rebellen maar meestal is het te laat. Wij zijn al zodanig gevormed als een twijfelaar. Wij denken en voelen dat wij iets kunnen maar omdat wij hadden zo vaak horen zeggen dat wij niets kunnen; mogen en permitteren durven wij ook niets. Spijtig dat velen blijven zoals ze is, en spijtig dat diegene die verandering durven meestal overdrijft zichzelf en beland in een fenomeen 'face' of behoren tot???  IN de cirkel van??????? (o.a. LV gebruiker) , en heel spijtig dat diegene die normaal doet, of alsof normaal doet is niet zo populair. Gelukkig behoor Ik tot de laatste, or else mijn eigen volk zullen mij kruisigen.

Ik zou graag willen horen van andere vrouwen, maar, Ik twijfel er aan of er iemand met mijn mening kunnen aansluiten. Ik ben al zodanig gewoon.

Topic zoals dit is kei interessant: het doen mens nadenken, helaas oplossen is een vraag teken.

:hoedjeaf: Wispelturig. alle lof voor deze vrouw.  :thumb:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

waar ik telkens weer om moet lachen is het volgende , op de boot of op het vliegveld of ergens in een winkel kom ik steevast filippina,s tegen die op vakantie naar huis gaan , helemaal opgedirkt in de mooiste kleding en veelal behangen met whekamp juwelen . haha en dan moet je ze eens horen praten tegen andere meisjes [dames] ze zijn veelal dokters assistent of secretaresse van een of andere rijke man , maar op zijn minst met een schatrijk iemand getrouwd . als ik dat dan aan mijn vrouw vertel moet ze altijd lachen ze verteld mij dan dat de meesten in de schoonmaak werken en ook wc potten moeten schoonmaken , wel daar is niets mis mee en dat doet mijn vrouw ook wel , maar ik lig dan helemaal dubbel van de lach . maar ik ken ook wel filippijna,s die in NED een zeer goede baan hebben . zo zie je maar weer je moet iedereen in zijn [haar] eigen waarde laten . dan ben je het beste af.

ik zelf heb totaal geen probleem met de :smiley-philippines: cultuur, erger nog ik vind het zelfs leuk dat de mensen daar anders zijn . daarvoor ga ik er naar toe . en ja alle bovenstaande post hoort hier gewoon bij . en als je hier niet tegen kan moet je er weg blijven, kun je niet met zo,n vrouw leven als man , ook dan heb je daar niets te zoeken .
Ander Land Ander Verstand niet waar? .  daarom raad ik ook iedereen aan die een vrouw uit de filippijnen wil,  om eerst de cultuur van het land te doorgronden .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

LMBen

Een van de eerste regels die ik geleerd heb is:
Dit land is gemaakt en in gebruik door de bewoners die hier leven en niet voor de buitenlanders die langskomen.
Dus aanpassen of wegwezen.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Rich

Citaat van: Benincebu op vrijdag 16 augustus 2013, 14:41:42
Een van de eerste regels die ik geleerd heb is:
Dit land is gemaakt en in gebruik door de bewoners die hier leven en niet voor de buitenlanders die langskomen.
Dus aanpassen of wegwezen.

   :jajaja: :thumb: :thumb:
Rich de Nederbelg.

Mawibata

Citaat van: Benincebu op vrijdag 16 augustus 2013, 14:41:42
Een van de eerste regels die ik geleerd heb is:
Dit land is gemaakt en in gebruik door de bewoners die hier leven en niet voor de buitenlanders die langskomen.
Dus aanpassen of wegwezen.




spijtig kunnen/mogen we dit in ons eigen land zeggen.

:janken: :janken: :janken: :janken:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.