Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

getrouwd met een Filipina 3

Gestart door Adriaan, zaterdag 17 augustus 2013, 03:47:54

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Bij het ondervolgende moet men wel in het oog houden dat de schrijver de manager van een bar is en zijn ervaring met Filipina's voornamelijk daar heeft opgedaan.

Onderwijs

Er zijn verschillende oude grappen over het onderwijsnivo van de meeste Filipina's. Vraag een Filipina bijv.:

1.   Hoe laat vertrekt de bus van negen uur van Angeles naar Manila?
2.   Waar is de Sydney Harbour Bridge en in welk land?
3.   Wat is dichter bij Angeles: de maan of Cebu?


Ik ben pijnlijk serieus wanneer ik zeg dat heel weinig Filipina's in staat zijn om die vragen te beantwoorden. Niet omdat ze dom zijn maar simpelweg omdat niemand tijd en moeite heeft genomen om hen de eenvoudigste dingen te onderwijzen over aardrijkskunde, geschiedenis of algemene kennis. De grote meerderheid van Filipina's heeft de middelbare school niet afgemaakt.


Toen ik voor het eerst solliciteerde naar een baan als bar manager gaf de man die mijn baas zou worden  me enig advies zoals "wanneer je deze baan hebt vergeet dan niet dat je van doen hebt met 18 tot 19 jarige meisjes die het onderwijsnivo hebben van een tienjarige". Ik beschouwde dat toen als het nogal laatdunkende oordeel van iemand die daar te lang geweest was. Maar ik vond spoedig uit hoe profetisch zijn woorden waren en ik heb me vaak kunnen redden uit een moeilijke situatie door me zijn advies te herinneren.

De gemiddelde Filipina is niet dom maar heeft vaak weinig onderwijs genoten en mijn ervaring is dat het goed is om dat in gedachten te houden. Maar je moet ook in gedachten houden dat die zelfde meisjes vaak veel meer "street smart" zijn  dan het gemiddelde Westerse meisje van die leeftijd. Als je hun laag ondserwijsnivo in gedachten houdt dan heb je vaak de verklaring waarom ze dingen doen die je alleen maar als stom kunt zien. Door je dit voortdurend voor ogen te houden kun je ook meer effectief contact hebben en dat kan je een hoop hoofdpijn besparen. Ik zeg niet dat je kindertjestaal moet gebruiken maar doe het langzaam aan, gebruik alleen maar eenvoudig Engels, en bediscussieer niet onderwerpen die een zekere mate van kennis vereisen. Ga altijd van de veronderstelling uit dat ze niet werkelijk begrijpen wat je zegt.


Taal en communicatie:

Men zegt dat communicatie een belangrijke sleutel is tot elke relatie maar wanneer je moet communiceren met een Filipina kan dat nog wel eens een ingewikkelde zaak worden. Omdat veel Filipina's simpel Engels spreken neem je al gauw aan dat ze begrijpen wat je zegt terwijl in feite het tegenovergestelde het geval is. Zelfs wanneer het er op lijkt dat ze je begrijpt is de kans toch groot dat dat niet zo is. Als je geluk hebt begrijpt ze ongeveer de helft van wat je zegt.

De zaak wordt nog moeilijker omdat ook hier "face" een rol speelt. Hoewel een Filipina misschien alleen maar de helft begrijpt van wat je zegt zal ze dat niet toegeven omdat ze bang is dom te lijken en dus "face" te verliezen.

Een ander probleem is dat de Filipina kan voorwenden naar je te luisteren maar dat in feite je woorden het ene oor in en het andere uitgaan. Je moet dan herhalen wat je zei.

Hier is nog een grap:

"Behalve het optrekken van haar wenkbrauwen en het vormen van een pruimenmondje zijn haar volgende meest expressieve vormen van communicatie gekreun en pssst's"

En ook voor deze grap is ere en reele basis. Lichaamstaal en enkelvoudig gekreun zijn gewone uitdrukkingsvormen onder Filipina's en je wordt verondersteld dit te begrijpen. Een Filipina zal vaak een richting aangeven met haar lippen. En wanneer ze iemand's aandacht wil trekken zal ze dat vaak doen met een pssst in plaats van een naam te noemen. De andere manier om iemand's aandacht te krijgen is domweg uit te roepen "hoi". Wanner ze wilt dat je naar haar toe komt wijst de Filkipina naar de grond terwijl een Westerling dat doet met een opwaarts gekromde vinger. Nu we bij dit onderwerp zijn: wijs niet direct naar iemand in de Filippijnen omdat dat beschouwd wordt als ruw en onbeschaafd. Filipina's dioen dit alleen wanneer ze kwaad zijn of een punt willen benadrukken.

Veel Filipina's zijn, als de meeste andere vrouwen, erg goed in het komen met de "vernietigende blik". De uitdrukking "als blikken konden doden" is hier volmaakt van toepassing. Filipinas hebben een hele serie gelaatsuitdrukken, van de ijzige blik en de gepassioneerde heetbloedige uitdruk tot aan die van "weet jij dat niet jij domme buitenlander". Dan is er verder nog die van het verdwaalde hondje, de blik van aanbidding tot aan " van onder welke rotsblok ben jij gekropen" of "ik steek je dood, hak je ballen er af en voer die aan de kippen".

Filipinas begrijpen geen sarcasme of frivole uitdrukkingen en nemen vaak een als grap bedoeld gezegde serieus. Ik heb bijv. vrienden van mij tot hun permanente vriendin of vrouw horen zeggen "he, vanavond ga ik uit met twee meiden" of, wanneer ze beschuldigd werden van een "short time" nummertje ergens, "ja natuurlijk honey ik had niet een meisje maar drie." De meeste Filipinas nemen dit soort frivole beweringen ernstig en geloven dat je precies gaat doen wat je zei. Filipinas zijn domweg niet afgestemd op het overdrijven van een bewering of situatie tot in het absurde. Ze kunnen de humor er niet van inzien, ze zullen je letterlijk nemen en in de gegeven voorbeelden opvatten als een schuldbekentenis.











yepyep

Ondanks dat er vele kernen van waarheden in deze bijeengeraapte stukken zitten, zou ik bijna zeggen dat al deze ervaringen te wijden zijn aan het verkeren in de andere kringen van de Filippijnse maatschappij.  Kringen waarmee men vooral in aanraking komt als men als westerse man hun geluk nog een keer proberen in de Filippijnen.

Ik vind het dan ook als bewoner van de Filippijnen, niet erg representatief wat hier wordt geschreven. No offence verder.




gertve

Ik heb het Jackie laten lezen, zij heeft wat scholing gehad. Het enige wat ze erover zei was dat het een goed artikel was.

Enerzijds geeft het artikel mij wat inzicht, maar dacht dat het Jackie ook inzicht zou geven wat de westerse kijk er op kan zijn. We hebben het allebei nu gelezen en denk dat we gewoon verder gaan waar we gebleven waren.

daf105paccar

Er zit toch redelijk wat waarheid in.

Zeker van het niet begrijpen en toch de indruk te wekken dat ze het verstaan klopt.
Leg je iets uit,vraag je of ze het begrijpen,ze zeggen ze "natuurlijk" en 5 minuten later blijkt dat ze er niets van begrepen. :mauer:

huisman45

Wat yep Yep zegt klopt wel, het ligt er veel aan waar zijn ze opgegroeit en hebben hun studie gedaan,
maar trekjes hebben ze allemaal,maar hoe dichter tegen de bukit ,hoop dat ik weer niet iemand beledig,aan
de meer ze van die gekke bekken en geluiden maken.
Voor de rest ach maak me niet druk erom hoe en of wat ,als gezond vrouwvriendelijke man,en als ze tampo worden
lekker laten zal me worst wezen.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: yepyep op zaterdag 17 augustus 2013, 04:10:29
Ondanks dat er vele kernen van waarheden in deze bijeengeraapte stukken zitten, zou ik bijna zeggen dat al deze ervaringen te wijden zijn aan het verkeren in de andere kringen van de Filippijnse maatschappij.  Kringen waarmee men vooral in aanraking komt als men als westerse man hun geluk nog een keer proberen in de Filippijnen.

Ik vind het dan ook als bewoner van de Filippijnen, niet erg representatief wat hier wordt geschreven. No offence verder.




dit kan dan wel zijn YepYep , maar ook in andere kringen dan jij bedoeld komt dit met grote regelmaat voor .
en ja wat dat representatief betreft , ja daar zit wel een kern van waarheid in . het is natuurlijk verre van netjes om zo over de bevolking te spreken terwijl je er zelf ook woont . maar anderzijds is dit artikel niet bestemt voor filippijnse ogen. en ja ik kan voorstellen dat het voor de vrouwelijke leden hier van filippijnse origine niet leuk is om de waarheid te lezen over hun cultuur . het zij zo . het is dan ook geen zins beledigend bedoeld voor hun .
 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Bulldozer

Citaat van: yepyep op zaterdag 17 augustus 2013, 04:10:29
Ik vind het dan ook als bewoner van de Filippijnen, niet erg representatief wat hier wordt geschreven. No offence verder.
:agreed:

Maar dat had Adriaan al bij het begin van zijn bericht gezet. En dat zegt dus meer over de schrijver van dit stukje en forumbezoekers die het er mee eens zijn en zich dus blijkbaar alleen in een bepaald milieu ophouden. De Filippijnen is een stuk groter dan ongeschoolde barmeisjes.

daf105paccar

Citaat van: Bulldozer op zaterdag 17 augustus 2013, 22:44:13
Citaat van: yepyep op zaterdag 17 augustus 2013, 04:10:29
Ik vind het dan ook als bewoner van de Filippijnen, niet erg representatief wat hier wordt geschreven. No offence verder.
:agreed:

Maar dat had Adriaan al bij het begin van zijn bericht gezet. En dat zegt dus meer over de schrijver van dit stukje en forumbezoekers die het er mee eens zijn en zich dus blijkbaar alleen in een bepaald milieu ophouden. De Filippijnen is een stuk groter dan ongeschoolde barmeisjes.
Bulldozer,jij maakt ook een veronderstelling,namelijk dat alle ongeschoolde/lage geschoolde meisjes in een bar werken en zich alleen in een bepaald milieu begeven.
En dat is ook niet correct.  :neeneenee:

Ronny55

Het is wel frappant dat er wel veel dingen correct zijn weergegeven.....zeker wat betreft het sarcasme....we hadden enkele jaren geleden een uitwisselstudent uit  :belgiesmiley: hier , toen ze twee jaar later haar toen gemaakte vrienden eens kwam bezoeken had ze het nagelaten ons ook een bezoekje te brengen, dus schreef ik op haar faceboek pagina het volgende,: Beste xxxx we vonden het verschrikkelijk fijn dat je ons een bezoekje hebt gebracht, van harte bedank , liza was echt in de wolken......... Mijn vrouw zag de post en vroeg me , wat ik daar gepost had , toen ik het vertaalde vroeg onmiddellijk , waarom lieg je , die is toch niet op bezoek gekomen.....Dat is sarcasme vertelde ik haar .....aha, sarcasme is dus liegen , dat vind ik maar niks  :confused2:

Over het niet altijd begrijpen wat je van hen wilt , heb ik meermaals het gevoel dat ze het misbruiken....niettegenstaande ze het begrepen hebben ,zich achter een zeker onbegrip verschuilen als het hun beter uitkomt.... met hopen "sorry Sir".
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Bulldozer

Citaat van: daf105paccar op zaterdag 17 augustus 2013, 23:39:19
Citaat van: Bulldozer op zaterdag 17 augustus 2013, 22:44:13
Citaat van: yepyep op zaterdag 17 augustus 2013, 04:10:29
Ik vind het dan ook als bewoner van de Filippijnen, niet erg representatief wat hier wordt geschreven. No offence verder.
:agreed:

Maar dat had Adriaan al bij het begin van zijn bericht gezet. En dat zegt dus meer over de schrijver van dit stukje en forumbezoekers die het er mee eens zijn en zich dus blijkbaar alleen in een bepaald milieu ophouden. De Filippijnen is een stuk groter dan ongeschoolde barmeisjes.
Bulldozer,jij maakt ook een veronderstelling,namelijk dat alle ongeschoolde/lage geschoolde meisjes in een bar werken en zich alleen in een bepaald milieu begeven.
En dat is ook niet correct.  :neeneenee:

Hoe kom je daar nou bij? Ik zeg juist het tegenover gestelde???