huis kopen in Tacloban

Gestart door robert van dijck, donderdag 12 september 2013, 09:04:58

Vorige topic - Volgende topic

robert van dijck

Beste forumleden

Ik ben zinnens een huis te kopen in Tacloban/Palo, ik heb spijtig genoeg helemaal geen ondervinding hoe het er aan toe gaat in de Filipijnen bij het bekomen van onroerend goed. bv wordt er afgedongen op de vraagprijs? hoe kan ik te weten komen of de verkoper wel degelijk de eigenaar is (tittle)?,  bestaat in de filipijnen een notaris? m.a.w. ik weet niks, wat ik wel weet, ik zal na aankoop niet de eigenaar zijn maar wel mijn vriendin (niet gehuwd)
Spijtig genoeg weet ik niet hoe je foto's moet posten anders zou ik er een paar op het forum zetten.
Het is een zeer mooi recent huis, 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, boven en beneden een keuken met badkamer, oppervlakte van het lot is 780 m3, het huis is nooit bewoond geweest, het was voorzien om beneden een winkel (sari sari) in te richten en boven te wonen, eigenlijk te groot voor 3 personen maar het is er zeer rustig en plaats genoeg om nog een tuin te maken (Lolita Homes). De vraagprijs is 4.000.000. Peso

Wie kan mij een beetje goede raad geven?, alleszins hartelijk dank

Robert

Mawibata

Citaat van: robert van dijck op donderdag 12 september 2013, 09:04:58
Beste forumleden

Ik ben zinnens een huis te kopen in Tacloban/Palo, ik heb spijtig genoeg helemaal geen ondervinding hoe het er aan toe gaat in de Filipijnen bij het bekomen van onroerend goed. bv wordt er afgedongen op de vraagprijs? hoe kan ik te weten komen of de verkoper wel degelijk de eigenaar is (tittle)?,  bestaat in de filipijnen een notaris? m.a.w. ik weet niks, wat ik wel weet, ik zal na aankoop niet de eigenaar zijn maar wel mijn vriendin (niet gehuwd)
Spijtig genoeg weet ik niet hoe je foto's moet posten anders zou ik er een paar op het forum zetten.
Het is een zeer mooi recent huis, 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, boven en beneden een keuken met badkamer, oppervlakte van het lot is 780 m3, het huis is nooit bewoond geweest, het was voorzien om beneden een winkel (sari sari) in te richten en boven te wonen, eigenlijk te groot voor 3 personen maar het is er zeer rustig en plaats genoeg om nog een tuin te maken (Lolita Homes). De vraagprijs is 4.000.000. Peso

Wie kan mij een beetje goede raad geven?, alleszins hartelijk dank

Robert

Robert,

als je wil mag je de foto's naar mij mailen, dan plaats ik ze wel voor je.    :hoedjeaf:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Rich

Om te weten te komen of de verkoper wel degelijk de eigenaar is, en zekerheid te hebben over de title, zou ik een advocaat raadplegen.

Over de vraagprijs zou ik zeggen. Altijd onderhandelen. Wat is de reden van de verkoop? Heeft hij dringend geld nodig? Wat is de korting bij cash betaling? Is hij bereid om garantie te geven ( alhoewel garantie niet veel zegt daar) maar om te zien wat hij zegt.
Rich de Nederbelg.

gosternokke

Nee , garanties heb je niet zoveel aandenk ik . Ook al staan ze op papier.  Als de verkoper zich elders vestigd of naar buitenland gaat , zie hem maar te vinden. En als je hem al weet te vinden, en hij geeft niet thuis, juridische processen moet in  :smiley-philippines:  maar gewoon uit de weg gaan , kost veel en duurd eeuwen.

Beter optie is iemand die verstand van zaken heeft het huis op bouwkundige gebreken te laten inspecteren.  Maar ook das geen garantie, want hoe kun je immers nog zien dat er maar 10 wapeningstaven in een kolom zitten in plaats van de voorgeschreven 16 ?  om maar wat te noemen.

  Maar de ziechtbaren gebreken zak een deskundige wel zien.

Korting bij cash betaling in  :smiley-philippines:  in normaal, wanner je cash kan betalen is men altijd berijd de prijs te laten zakken of korting te geving,  zelfs bij nieuwe condoos staat er meest standaard op de site 10% korting bij cash betaling.


En dan de prijs , kun je zelf globaal wel uitrekenen  Informeer even wat de grondprijs per meter nu is bij Loliyahomes, dan weet je ongeveer de waarde van het kale perceel

Ook de opstallen kun je de waarde wel bereken ( bouwkosten maal het aantal vierkante meters)

   Denk dat deze prijzen wel ergens op het forum te vinden zijn nog.

   Moet zeggen tis een heel ruim perceel voor een subdivision, vaak zie je daar toch mooi villas op een krap perceeltje staan
:negatief:

Kano

Het huis is nooit bewoond geweest. Waarom? Bouwtechnische problemen? Financiele problemen? Wat is de vloeroppervlakte van het huis?

Altijd een copie van de title vragen. Aan de hand hiervan kun je bij de registry of deeds navragen of de title in orde is. Kijk ook op de title of er geen liens en encumbrants op staan, dwz bezwaard met hypotheek , recht van overpad etc. Vergelijk de naam op de title met die van de verkoper. Is die hetzelfde?

Bij een subdivision ook altijd vragen naar de financiele positie daarvan , wat de maandelijkse bijdrage is en wat daarbij is inbegrepen. Wat zijn kosten van watervoorziening, verlichting, electriciteit, kabel tv, internet, riolering etc.

Voor wat betreft de prijs kun je misschien eens vergelijken met andere soortgelijke reeds gebouwde of nog te bouwen huizen in de subdivision.












Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ronny55

De grond komt op naam van je vriendin jij kan wel het gebouw op jou naam hebben...maar of dat veel te betekenen heeft  :weetikniet:

Heb je persoonlijk het huis gezien? 4000000php is niet echt het gemiddelte ...persoonlijk vind ik het duur... maar ja ze vragen maar op ...je moet echt wel onderhandelen...met cash onderhandeld het zich gemakkelijker
Je verteld daar wat de plannen waren ,sari sari onder boven 3 slaapkamers wonen....dus ik veronderstel dat je niet van de projectontwikkelaar koop maar van een partikulier. (  :denk: Out of PHP stock)

Keuken onder , keuken boven dat zegt niet veel een vuur en pompbakje noemen ze hier ook al een keuken  :jajaja:

780m3 veronderstel dat je 780 m/2 bedoel lijkt me onwaarschijnlijk groot voor een low/middle klas sudivisie...de bewoonbare opp ligt daar gewoonlijk tussen de 60 en 80 m/2.....Foto's zien er prachtig uit dikwijls maar de realiteit is soms evenredig teleurstellend

Je heb mss geen ervaring maar ik veronderstel dat jij niet zo dom bent om 4,000,000.00 Php uit te geven voor een kat in de zak.

Wat ik je kan aanraden , dat heb ik ook gedaan, geef je min. 3 maanden de tijd voor je koop of een centavo spendeerd, laat je niet verleiden tot hals overkop beslissingen.....Onderhandel met de verkoper , niet met een of ander tussenpersoon en zeker niet met een of andere advocaat. Dat zijn de minst betrouwbare hier  :jajaja: . Vraag zeker om een copie van de originele titel , laat effe checken of de titel zuiver is.( kosten +/- 4000PHP maar een waardevolle investering) Let vooral op dat er geen lasten of hypotheek op rust.
Als de Titel niet 100% zuiver is ....handen af , ga geen problemen zoeken waar je er zeker geen wil.

Ik zou zeggen veel succes....Laat je niet opjagen en NEEM JE TIJD......Als het te mooi is om waar te zijn ....gewoonlijk is het dan niet waar.  :floet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Mawibata


Citaat van: Mawibata op donderdag 12 september 2013, 09:08:02


Robert,

als je wil mag je de foto's naar mij mailen, dan plaats ik ze wel voor je.    :hoedjeaf:





Ik heb ze nu pas kunnen uploaden   :picsplease: :picsplease: :picsplease:





























Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

gertve

Zo op het eerste gezicht lijkt het me geen verkeerde woning, daar is wel wat van te maken.

Ronny55

Citaat van: gertve op donderdag 12 september 2013, 21:48:13
Zo op het eerste gezicht lijkt het me geen verkeerde woning, daar is wel wat van te maken.
Inderdaad ziet er goed uit.....Als de titel er zo goed uit ziet is er geen probleem dan is ook die 4 milj wel verantwoord ..... De bovenverdieping is zo te zien netjes afgewerkt en met een paar K euro's krijg je het onder ook wel netjes ok...likje verf en wat vloer doet wonderen .

Zo te zien aan de balken is het ook stevig gebouwd....Veronderstel dat je het ook persoonlijk gezien heb  :weetikniet: . Foto's breedbeeld lens kunnen verwarrend zijn en alles groter maken dan het is. Ben mss een doemdenker...maar voorkomen is beter dan genezen.

Mijn vermoeden dat het een "run out of budget" is. Want eerlijk gezegt 780 m/2 met een ,ja, prachtig huis voor 4 milj.   :weetikniet: te mooi om waar te zijn. Extra waakzaam zijn.

Wat hier ook veel gebeurd, Je koop een huis en je betaald BV 2 milj, achteraf wordt je verteld dat er nog een x aantal jaren aan de oorspronkelijke lening moet betaald worden. Deze verkoops wijze is hier schering en inslag...niks verkeerd mee als ze je het onmiddelijk zeggen....Vriend van mij heeft het voor gehad, 250K peso voorschot in rook opgegang en dit via een agentschap.

Het punt is , van zodra er hier met miljoenen gehandeld wordt moet je ogen met staarten hebben , of je (kan) (wordt) bezeikt (worden) waar je bijstaat. Geloof me je zou zeker niet de eerste zijn  :floet:

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

gosternokke

@ ronny55,

   Dit lijkt mij toch geen geval van,  ,,run out of budget,,    :ikkeniebegrijp:

   Immers het huis is klaar om er in te trekken.


    Maar ik word ook wel argwanend als ik zoiets zie voor die prijs.   Zou goed nagaan de reden waarom het verkocht word.