Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Vrijheid blijheid?

Gestart door Adriaan, vrijdag 25 oktober 2013, 00:57:30

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Ik verbrandde, voor al het recente gemieter met die bosbranden begon,  een hoop blaren in onze tuin hier en daarbij ontwikkelde zich nogal wat rook. Dit alarmeerde kennelijk een van de omwonenden die de brandweer waarschuwde. Die kwam, tot mijn consternatie, met vol materieel uitgerukt. Hoewel ik, toen ik dat geloei hoorde, haastig het vuurtje was gaan doven met de tuinslang smeulde het nog wat na. Ik kreeg een flinke uitbrander en de waarschuwing dat als ze weer voor niets voor mij moesten uitrukken ik een boete van $ 500 zou krijgen. Er was weliswaar toen geen "total fire ban" van kracht maar er was ook nog zo iets als de "Clean Air Act".

Nou ik dacht aan de toestand in Consolacion waar ik wel vuil mag verbranden maar ook te maken heb met nogal regelmatige vuilverbranding door anderen op het lege stukje grond vlak tegenover ons huis (ik geloof dat een van mijn schoonzussen dat nu heeft gehuurd en er een winkeltje heeft opgezet). Kortom, in de Filippijnen mag je overlast bezorgen maar je moet ook overlast incasseren.

Toen ik, nu bijna vijftig jaar geleden, voor het eerst in (West) Australie arriveerde had bijna iedereen een "incinerator" in zijn tuin - een gemetselde bak waarin je vuil kon verbranden. Maar dat is verleden tijd. In Consolacion laat ik er echter een construeren - want ze zijn verrekte handig. "Clean Air Act" - what Clean Air Act?

Ronny55

Citaat van: Adriaan op vrijdag 25 oktober 2013, 00:57:30
Ik verbrandde, voor al het recente gemieter met die bosbranden begon,  een hoop blaren in onze tuin hier en daarbij ontwikkelde zich nogal wat rook. Dit alarmeerde kennelijk een van de omwonenden die de brandweer waarschuwde. Die kwam, tot mijn consternatie, met vol materieel uitgerukt. Hoewel ik, toen ik dat geloei hoorde, haastig het vuurtje was gaan doven met de tuinslang smeulde het nog wat na. Ik kreeg een flinke uitbrander en de waarschuwing dat als ze weer voor niets voor mij moesten uitrukken ik een boete van $ 500 zou krijgen. Er was weliswaar toen geen "total fire ban" van kracht maar er was ook nog zo iets als de "Clean Air Act".

Nou ik dacht aan de toestand in Consolacion waar ik wel vuil mag verbranden maar ook te maken heb met nogal regelmatige vuilverbranding door anderen op het lege stukje grond vlak tegenover ons huis (ik geloof dat een van mijn schoonzussen dat nu heeft gehuurd en er een winkeltje heeft opgezet). Kortom, in de Filippijnen mag je overlast bezorgen maar je moet ook overlast incasseren.

Toen ik, nu bijna vijftig jaar geleden, voor het eerst in (West) Australie arriveerde had bijna iedereen een "incinerator" in zijn tuin - een gemetselde bak waarin je vuil kon verbranden. Maar dat is verleden tijd. In Consolacion laat ik er echter een construeren - want ze zijn verrekte handig. "Clean Air Act" - what Clean Air Act?
Dan is het goed afgelopen voor u daar....In  :belgiesmiley: vuurke stoken is volledig uit den boze , en als dat in een residensieële buurt is rikeerd je buiten de boete een criminele vervolging voor brandstiching met bezwarende omstandigheden(bewoonde buurd)  :jajaja:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

Ik meen me te herinneren dat de  :smiley-philippines: wel voorziet in prive vuilverbranden en dat dit ook hier verboden is.

Het komt overigens nog wel veelvuldig voor zeker in de provincie, maar in metro Manila is het steeds minder geoorloofd.

Het heeft kennelijk te maken met een al dan niet goed gemutste barangay captain of city mayor waarbij de een het wel toestaat en de andere er juist tegen is.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

Wat  :nederlandsevlag: betreft: stoken in de buitenlucht mag absoluut niet, en leverd gegarandeerd een boete op.  Er is een mogelijkheid om ontheffing aan te vragen bij de gemeente waardoor jaarlijkse kerstboonverbrandingen en ook boeren  op hun eigen grond snoeihout mogen verbranden.

Open haard mag, alleen schoon hout, en geen sloophout met verfresten.  ik stook zelf wel sloophout ineen allesbrander, maar doe dat gemixed, dus 4 blokken schoon bomenhout en dan gooi ik er 1 blok sloophout tussendoor,  en merken ze niks. Maar puur sloophout stoken , kan al probleem zijn als er 1 van de buren klaagt .

In :smiley-philippines: verstook ik alle vuilnis op Palawan, niet omdat ik dat zo graag doe ,maar er is buiten de hoofdstad Puerto princesa gewoon geen vuilophaal dienst geregeld door de overheid.   
En iedereen doet het , je heb geen andere keus. dus buren gaan niet klagen over rook enzo.

Kano

Inderdaad je ziet het overal in de Filipijnen. Men heeft een voorkeur voor een plekje bij de highway, zodat je soms onverwacht in een rookgordijn rijdt of een plekje nabij de buren zodat die, zeker als wat vochtige bladeren worden verbrand, hun ademhaling weer eens kunnen testen.  :haha:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Fail_over

In  :belgiesmiley: zitten wij aan de rand van een klein industieterein, dus als de wind in het weekend gunstig staat dan gaat er echt wel de fik in wat afval.
In Metro manila is het "no done" hoewel mijn schoonbroer het in de chanties wel deed.

Op Biliran island is er eind mei altijd de Fiesta. In 2008 waren wij daar toen ook. S'avonds disco, optredens en spelletjes kraampjes. Was er een af andere malloot op het iedee gekomen om z'n vuilnis te gaan verbranden. De hele omgeving veranderde in een grote rookwolk en je kon amper 5 meter voor je kijken, maar er was niemand die zn beklag deed of er iets van zei. Bizarre situatie. Wij zijn toen maar snel weggegaan want je lol wordt zo wel verziekt.  :benweg:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Adriaan

Overlast die iets te maken heeft met noodzakelijke dingen, zoals je ontdoen van je huisvuil, vind ik nog wel dragelijk. Maar in de Filippijnen wordt het "vrijheid blijheid" nogal eens "mijn vrijheid en jouw verdriet". Het meest flagrante voorbeeld vind ik altijd wanneer iemand nog te beroerd  is om een publiek toilet in een shopping mall e.d. na gebruik door te trekken. Jaren geleden, in de tachtiger jaren, schreef een Amerikaanse journalist, James Fallows, een artikel over de Filippijnen met de geladen titel "A Damaged Culture". Zijn stelling over die volgens hem "beschadigde cultuur" kwam hier op neer dat Filipino's absoluut geen begrip hebben voor algemeen welzijn. Hun loyaliteit gaat alleen naar de eigen familie en ieder ander "can go to hell". Dit is nogal overdreven maar er zit wel wat in.

bananacreek

#7
Citaat van: Adriaan op vrijdag 25 oktober 2013, 13:28:34
Overlast die iets te maken heeft met noodzakelijke dingen, zoals je ontdoen van je huisvuil, vind ik nog wel dragelijk. Maar in de Filippijnen wordt het "vrijheid blijheid" nogal eens "mijn vrijheid en jouw verdriet". Het meest flagrante voorbeeld vind ik altijd wanneer iemand nog te beroerd  is om een publiek toilet in een shopping mall e.d. na gebruik door te trekken. Jaren geleden, in de tachtiger jaren, schreef een Amerikaanse journalist, James Fallows, een artikel over de Filippijnen met de geladen titel "A Damaged Culture". Zijn stelling over die volgens hem "beschadigde cultuur" kwam hier op neer dat Filipino's absoluut geen begrip hebben voor algemeen welzijn. Hun loyaliteit gaat alleen naar de eigen familie en ieder ander "can go to hell". Dit is nogal overdreven maar er zit wel wat in.

Met het verbranden van vuil door de buren daar heb ik in het verleden zeer veel problemen mee gehad ..... :negatief: :negatief:

Er zijn wetten en oridinances die het verbieden om garbage en andere producten te verbranden.

Tot nu toe was het me altijd gelukt om die mensen op de knieen te krijgen totdat ik door de ENRO verteld werd dat ik zelf maar naar die mensen toe moest gaan om te klagen en later stuurde ik hun een brief dat je een zaak tegen elke erring public official (zoals dus ookm de ENRO supervisor) free of cost......en toen gingen die ook op de knieen..even die brieven opzoeken:

Ik heb op de server een 87.5 Mb Garbage Folder en geef het nooit en te nimmer op........... :neeneenee: :neeneenee:

Paar voorbeelden hoe het ging:

CitaatREGISTERED MAIL

Engineer Rolly B. Montana                                              Willem C. Klootzak
Dumaguete City ENRO                                                   P.O. Box  3466777
City Hall                                                                     6200 Dumaguete City
6200 Dumaguete City                                                                     


Dumaguete City, January 45, 2008


Sir,

Several weeks ago I had the honour to call the attention of your good office by filing a complaint against a certain Mr. Lucrecio E. Catada, owner of Catada apartments, Magnao, Dumaguete City.

Regarding to the foregoing information I requested you thereby kindly to investigate my complaint for the fact that the same Mr. Lucrecio E. Catada has been instructing his workers/agents for more than seven months to burn garbage inside a garbage-pit situated at his compound located at barangay Magnao, Dumaguete City, and additionally I have been requesting you adequately to inform the same Mr. Catada to refrain from burning his solid waste for such is contrary  with several  laws, rules and regulations,  amid others:

The Dumaguete City Ordinance No. 115, December 29, 1998: "An ordinance establishing an Integrated Solid Waste Management System in Dumaguete City", Article VI, b, and c, and Section 15 (a), (b), and (c) of the same article, and moreover that such actions are likewise  conflicting REP. ACT NO. 9003:

"The Ecological Solid Waste Management Act": Chapter VI, Section 48 and 52.

It may be recalled that I made it very clear to you in my oral complaint, whereby I submitted several pictures of the burning involved, that Mr. Catada did not just burn dried grass or similar plant based materials but he or his agents set fire to plastics, pillow-cases and other discarded materials, which emit toxic fumes when these materials get burned. Moreover, these materials are many times mixed with "malata" waste which causes a terrible stench and can be smelled at the other side of the party-wall involved.

Moreover, when such materials as mentioned in the foregoing paragraph are set ablaze, aside from the noxious fumes and gasses these products release, those fires likewise emit  small particles of black carbonized material which stick to my laundry hanging at the back of my residence.

Subsequently to the filing of my complaint I learned that allegedly several members of your staff went to the location involved and they claimed later on that they instructed the caretaker of those apartments, or anybody who was in charge at such time, to refrain from burning their solid waste.

It may also be recalled that on every Monday and Wednesday afternoons a Dumaguete City General Services garbage truck is plying the route between Barangays Magnao and Banilad to collect thereby "DILI MALATA" household garbage. Likewise on every Friday afternoon a garbage-truck will collect "MALATA" garbage.

That, to my dismay, a few days later found I out that these burnings as described in the foregoing paragraphs continued notwithstanding the fact that I was told by some of  your staff- members that they had given clear instructions to the agents of the same Mr. Catada to desist from setting his garbage on fire.

Likewise, and for your information, I had a housekeeper who had problems with asthma whenever the wind blew the smoke and fumes from said incinerations  towards my residence.

Subsequently to my findings that the order, as relayed to them by your staff members to the agents of Mr. Catada that it is illegal for any private person to burn  solid waste, had deliberately been ignored for whatever reason and subsequently I took several more pictures to your office to illustrate to you yet again that those pictures were taken after the date that Mr. Catada or his agents were allegedly ordered by your staff-members to desist from their illegal acts.

Nevertheless, at my next visit to your good office you were the one who entertained me and at such instance you gave notice to me that you had a previous conversation with the same Mr. Lucrecio E. Catada during which dialogue he informed you that I was to strict, and that I was allegedly harassing him ever since there had been a previous misunderstanding between the both, namely Mr. Lucrecio Catada and myself.

That a propos the contents of the foregoing paragraph, hence you made a decision  that Mr. Catatada would be allowed to continue burning his garbage as he did before even while you were with the knowledge that such is contrary to laws and ordinances with amongst them those mentioned in the third paragraph of this letter complaint.

Nonetheless, if such is indeed the case, and that's the way it looks like because these burnings continue on a regular basis, I would like to emphasize hereby once more that you yourself are as well clearly violating REPUBLIC ACT NO. 9003, : "The Ecological Solid Waste Management Act": Chapter VII, Section 52, b and c,

SEC. 52. Citizens Suits. - For the purposes of enforcing the provisions of this Act or its
implementing rules and regulations, any citizen may file an appropriate civil, criminal or
administrative action in the proper courts/bodies against:

(a) Any person who violates or fails to comply with the provisions of this Act its
implementing rules and regulations; or

(b) The Department or other implementing agencies with respect to orders, rules and
regulations issued inconsistent with this Act; and/or

(c) Any public officer who willfully or grossly neglects the performance of an act
specifically enjoined as a duty by this Act or its implementing rules and regulations; or
abuses his authority in the performance of his duty; or, in any many improperly performs
his duties under this Act or its implementing rules and regulations; Provided, however,
That no suit can be filed until after thirty-day (30) notice has been given to the public
officer and the alleged violator concerned and no appropriate action has been taken
thereon.

The Court shall exempt such action from the payment of filing fees and statements
likewise, upon prima facie showing of the non-enforcement or violation complained of,
exempt the plaintiff from the filing of an injunction bond for the issuance of preliminary
injunction.
In the event that the citizen should prevail, the Court shall award reasonable attorney's
fees, moral damages and litigation costs as appropriate.


Respectfully yours.

Willem da Klootzak (first class)








Zelfs in de nacht smeulde de plastic door en dat stinkt een honderd meter verderop en ze hebben geen enkel idee dat hun kinderen ook ziek worden daardoor............ :stomstomstom: :stomstomstom: :stomstomstom:

bananacreek

Ik heb de ENRO in het verleden geholpen door ze te vertellen om zakken huisvuil te openen welke waar dan ook gedumpd waren en daarbij te zoeken naar envelopen met het adres van die mensen en/of rekeingen op hun naam zodat zulks genoeg bewijs zou zijn om die mensen te kunnen beschuldigen en ik heb er al enkelen zo de das om kunnen doen...... :lachen: :lachen: :thumb: :thumb: :happy: :happy:

Maar het probleem met de ENRO is dat ze te laks zijn en te lief voor de mensen zijn om ze alleen maar een waarschuwing te geven..en daar werken inderdaad een aantal dommerikken.

Zo gaat het met vele wetten hier....de handen door het haar strijken...... :lachen: :lachen:

Hier zijn vier wetten....

1. De wet voor de armen

2. De wet voor de sterken

3. De wet voor de middelklasse

4. De wet voor de rijken

callebaut

Wat ik ook niet goed begrijp, we wonen aan een highway, elke woensdag komt gratis een huisvuilwagen, Toledo heeft er zo een 6 tal in gebruik.
De meeste pinoy's die hier wonen aan de highway ( Toledo ), dus enkel het huisvuil buitenzetten op de ophaaldagen, die doen aan sluikverbranding.
Als ik hen er op wijs dat het verbranden van niet enkel tuinafval , maar ook plastic en dergelijke het niet ten goede komt voor hun eigen kinderen ( longen) dan lachen ze mij gewoon vierkant uit. Is het dan toch ozo moeilijk om het op de ophaaldagen buiten te zetten .....?
Zal aan mijn cultuur liggen, zij liggen daar niet wakker van, alleen maar s'nachts wanneer de kinderen gaan slapen en konstant liggen te hoesten, want de meeste kinderen die ik hier ken hebben problemen met hun luchtwegen ... Ik noem het luiheid en géén respect hebben voor anderen; ikke ikke ikke ..... zal aan mij liggen ..... want ik ben degene die hem druk maakt ......  ( mijn mening ) ......