Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Non-quota Immigrant Visa (13a)

Gestart door ruubschen, zondag 5 januari 2014, 10:39:38

Vorige topic - Volgende topic

Soushkin

Citaat van: ruubschen op maandag  6 januari 2014, 11:20:48
Ten eerste, bedankt allemaal voor jullie reacties.
(terwijl ik dit typ alweer 5 reacties)

Ja, we weten niet of het verstandig is om zomaar iemand via,via geld te geven
(20.000p) en dan maar hopen of het goed komt, dus dat doen we maar niet.

Oei, het word er allemaal niet echt duidelijker op...

Mijn situatie:
Ik ben op dit ogenblik in Nederland.
Ik ben de 45 en sinds een tijdje volledig afgekeurd voor werk.
(mijn uitkering blijft, dus dat zullen mijn inkomsten zijn)

Ik ben al bijna een jaar aan het bedenken, en informatie aan het zoeken
hoe ik het beste zou kunnen emigreren en dacht dat ik alles ongeveer wist en
het het makkelijkste zou zijn om eerst te trouwen,
dan het 13a hier in Nederland aan te vragen en dan te vertrekken.

Afgelopen December zijn we dus getrouwd en ik ben toen ik thuis kwam hier begonnen met de hele rompslomp
die er bij het emigreren komt kijken, de huwelijksovereenkomst kan vanaf vandaag naar me opgestuurd worden.
(begrijpelijk want ze hebben daar ook gewoon feestdagen en vakantie natuurlijk)

Maar goed, ik kan alvast beginnen met de medische keuring en andere papieren die ik nodig heb voor mijn aanvraag.
Dingen regelen voor het verzenden van m'n spullen, belasting, enz. enz.
En als ik weet wanneer de papieren opgestuurd zijn en ongeveer hier zullen zijn kan ik alvast een afspraak met de Filippijnse Ambassade maken.

Ik had alles mooi bedacht.... alleen had ik even over het hoofd gezien dat we niet meteen bij het NSO ingeschreven staan
en tot die tijd we alleen lokaal als gehuwd geregistreerd staan....

En nu het eenmaal zover is twijfel ik of ik het wel goed had, is er misschien een betere manier om te emigreren?

Want mensen zeggen heel makkelijk; ja, je moet gewoon met je toeristenvisa daarnaartoe en dan je 13a aanvragen

maar hoe zit het dan met:
- je terugreis datum? (welke visa moet ik aanvragen om er met een enkele reis naar toe te kunnen vliegen?)
- en dingen hier zoals
  - wanneer moet je je dan uitschrijven bij de gemeente?
  - waar moet ik dan de benodigde papieren/keuringen enz. halen/doen?
  - hoe gaat het dan met de belasting?
enz. enz. enz.

Ik wist van tevoren dat dit een moeilijke periode zou worden, maar had niet verwacht dat een tegenvaller
als deze meteen een verschil van een half jaar zou zijn....

Dus als er iemand is die mij duidelijk kan vertellen hoe het anders kan dan ik het allemaal gepland had,
zal ik daar erg dankbaar voor zijn.

Nu ben ik wel wat gewent met afscheid nemen en dergelijke (10 jaar marine)
Maar eerlijk is eerlijk, behalve de stress met het papierwerk e.d.
valt het me zwaarder dan ik ooit gedacht had, ik mis mijn vrouw heel erg....




Wat ik gedaan heb toen ik ging emigreren.

Ik heb in Nederland niets geregeld. Of bijna niets dan. Toen het voor mij tijd was om te vertrekken heb ik me eerst uit m'n oude huis uit laten schrijven, me vervolgens bij m'n ouders ingeschreven en toen dat geregeld was ben ik als toerist op het vliegtuig gestapt.

Vakantie vlucht geboekt naar de Filippijnen, enkele reis naar Singapore, van Singapore naar Manila, beide met Singapore Airlines. En ik had een goedkope vlucht van Manila naar Singapore geboekt via Tiger Airways.

Als je de Filippijnen binnenkomt als toerist willen ze graag zien dat je ook weer een vlucht het land uit hebt geboekt. Als je via Singapore binnenkomt doen ze er ook niet moeilijk over dat je vlucht terug via Singapore gaat. Dat werd dus ook geaccepteerd.

Daarna ben ik de volgende negen maanden steeds bij de immigratie in Manila geweest om m'n verblijf te verlengen waarna ik er genoeg van had en uiteindelijk maar illegaal hier gebleven ben. Als je getrouwd bent met een Filippina kunnen ze je niet blacklisten hebben ze mij bij de immigratie verteld haha. Illegaal verblijven raad ik je trouwens af, niet doen.




Anyway, je kunt hier gewoon als toerist verblijven net zolang totdat je hele verblijfstatus geregeld is. Mocht je toeristen visum verlopen voordat je het geregeld hebt kun je het land voor 24 uur verlaten (ik ga volgende week naar Thailand om die reden) waarna je terug kunt komen en weer een visum aanvraag doet totdat alles geregeld is.

Dit is geheel legaal en werd me zelfs aangeraden door de dame van de immigratie dienst zodat ze, bij mijn terugkomst, met m'n permanente status aan de slag kan gaan. Een vlucht naar Thailand en weer terug kost rond de 10.000PHP op dit moment. 

Dan hoef je verder niet zo moeilijk te doen met die NSO etc en kan je in principe vertrekken wanneer je in Nederland alles geregeld hebt met betrekking tot je uitkering. Want dat moet je wel hebben, je hebt inkomsten nodig om hier permanent te kunnen verblijven.

Neem in ieder geval alle benodigde documenten mee die je nodig hebt om in de Filippijnen te kunnen trouwen. Heb je die al dan kan je vandaag al vertekken als je dat zou willen.


Stukken makkelijker.  :thumb:
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

ruubschen

Citaat van: Baron op zondag  5 januari 2014, 23:29:08
:hoedjeaf: :welcome:


Maar Ruubschen toch! Geen paniek: Bij ons zegt men: kummst te uuber der Hunmd kummst te aug uuber de Schwanz. Dat is klare taal!
Je bent er bijna en de rest zal ook makkelijk lukken. gewoon effe geduld. Em inderdaad, ga erheen op een toeristenvisum en verleng dat, dan kun je al 1,5 jaar vooruit. Kost wel wat peso´s maar .... kummst te uuber etc.

En nog: van harte welkom en gefeliciteerd met jullie recente huwelijk!

Baron in Barong, en freule.

Bedankt,  :congratualtionsis0:weet je het is gewoon zo moeilijk om uit te vinden wat er mogelijk is...  :ikkeniebegrijp:

peldoman

Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Soushkin

Citaat van: peldoman op maandag  6 januari 2014, 20:07:57
Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Als Nederlander zijnde krijg je een visum voor 21 dagen bij aankomst, net als in de Filippijnen. Als je je Filippijnse echtgenoot (man/vrouw) mee wilt nemen moet je voor hem/haar eerst een visum aanvragen.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

ruubschen

Citaat van: Soushkin op maandag  6 januari 2014, 19:41:04
Citaat van: ruubschen op maandag  6 januari 2014, 11:20:48
Ten eerste, bedankt allemaal voor jullie reacties.
(terwijl ik dit typ alweer 5 reacties)

Ja, we weten niet of het verstandig is om zomaar iemand via,via geld te geven
(20.000p) en dan maar hopen of het goed komt, dus dat doen we maar niet.

Oei, het word er allemaal niet echt duidelijker op...

Mijn situatie:
Ik ben op dit ogenblik in Nederland.
Ik ben de 45 en sinds een tijdje volledig afgekeurd voor werk.
(mijn uitkering blijft, dus dat zullen mijn inkomsten zijn)

Ik ben al bijna een jaar aan het bedenken, en informatie aan het zoeken
hoe ik het beste zou kunnen emigreren en dacht dat ik alles ongeveer wist en
het het makkelijkste zou zijn om eerst te trouwen,
dan het 13a hier in Nederland aan te vragen en dan te vertrekken.

Afgelopen December zijn we dus getrouwd en ik ben toen ik thuis kwam hier begonnen met de hele rompslomp
die er bij het emigreren komt kijken, de huwelijksovereenkomst kan vanaf vandaag naar me opgestuurd worden.
(begrijpelijk want ze hebben daar ook gewoon feestdagen en vakantie natuurlijk)

Maar goed, ik kan alvast beginnen met de medische keuring en andere papieren die ik nodig heb voor mijn aanvraag.
Dingen regelen voor het verzenden van m'n spullen, belasting, enz. enz.
En als ik weet wanneer de papieren opgestuurd zijn en ongeveer hier zullen zijn kan ik alvast een afspraak met de Filippijnse Ambassade maken.

Ik had alles mooi bedacht.... alleen had ik even over het hoofd gezien dat we niet meteen bij het NSO ingeschreven staan
en tot die tijd we alleen lokaal als gehuwd geregistreerd staan....

En nu het eenmaal zover is twijfel ik of ik het wel goed had, is er misschien een betere manier om te emigreren?

Want mensen zeggen heel makkelijk; ja, je moet gewoon met je toeristenvisa daarnaartoe en dan je 13a aanvragen

maar hoe zit het dan met:
- je terugreis datum? (welke visa moet ik aanvragen om er met een enkele reis naar toe te kunnen vliegen?)
- en dingen hier zoals
  - wanneer moet je je dan uitschrijven bij de gemeente?
  - waar moet ik dan de benodigde papieren/keuringen enz. halen/doen?
  - hoe gaat het dan met de belasting?
enz. enz. enz.

Ik wist van tevoren dat dit een moeilijke periode zou worden, maar had niet verwacht dat een tegenvaller
als deze meteen een verschil van een half jaar zou zijn....

Dus als er iemand is die mij duidelijk kan vertellen hoe het anders kan dan ik het allemaal gepland had,
zal ik daar erg dankbaar voor zijn.

Nu ben ik wel wat gewent met afscheid nemen en dergelijke (10 jaar marine)
Maar eerlijk is eerlijk, behalve de stress met het papierwerk e.d.
valt het me zwaarder dan ik ooit gedacht had, ik mis mijn vrouw heel erg....




Wat ik gedaan heb toen ik ging emigreren.

Ik heb in Nederland niets geregeld. Of bijna niets dan. Toen het voor mij tijd was om te vertrekken heb ik me eerst uit m'n oude huis uit laten schrijven, me vervolgens bij m'n ouders ingeschreven en toen dat geregeld was ben ik als toerist op het vliegtuig gestapt.

Vakantie vlucht geboekt naar de Filippijnen, enkele reis naar Singapore, van Singapore naar Manila, beide met Singapore Airlines. En ik had een goedkope vlucht van Manila naar Singapore geboekt via Tiger Airways.

Als je de Filippijnen binnenkomt als toerist willen ze graag zien dat je ook weer een vlucht het land uit hebt geboekt. Als je via Singapore binnenkomt doen ze er ook niet moeilijk over dat je vlucht terug via Singapore gaat. Dat werd dus ook geaccepteerd.

Daarna ben ik de volgende negen maanden steeds bij de immigratie in Manila geweest om m'n verblijf te verlengen waarna ik er genoeg van had en uiteindelijk maar illegaal hier gebleven ben. Als je getrouwd bent met een Filippina kunnen ze je niet blacklisten hebben ze mij bij de immigratie verteld haha. Illegaal verblijven raad ik je trouwens af, niet doen.




Anyway, je kunt hier gewoon als toerist verblijven net zolang totdat je hele verblijfstatus geregeld is. Mocht je toeristen visum verlopen voordat je het geregeld hebt kun je het land voor 24 uur verlaten (ik ga volgende week naar Thailand om die reden) waarna je terug kunt komen en weer een visum aanvraag doet totdat alles geregeld is.

Dit is geheel legaal en werd me zelfs aangeraden door de dame van de immigratie dienst zodat ze, bij mijn terugkomst, met m'n permanente status aan de slag kan gaan. Een vlucht naar Thailand en weer terug kost rond de 10.000PHP op dit moment. 

Dan hoef je verder niet zo moeilijk te doen met die NSO etc en kan je in principe vertrekken wanneer je in Nederland alles geregeld hebt met betrekking tot je uitkering. Want dat moet je wel hebben, je hebt inkomsten nodig om hier permanent te kunnen verblijven.

Neem in ieder geval alle benodigde documenten mee die je nodig hebt om in de Filippijnen te kunnen trouwen. Heb je die al dan kan je vandaag al vertekken als je dat zou willen.


Stukken makkelijker.  :thumb:

Hmmm, ik ben afgelopen December al getrouwd, dus die papieren heb ik niet meer nodig...
Wat me nu steeds duidelijker word... Ik heb dus in principe niets meer nodig hier?
Ik bedoel, als ik alles geregeld heb kan ik gewoon vertrekken en daar alles regelen?

:denk: en ik was de hele tijd in de veronderstelling dat ik papieren moest hebben VOORdat ik ging vertrekken... :weetikniet:
Ik weet niet hoe het in Cebu zit met de emigratie, maar dat zal ik eens gaan bekijken.
Het begint er al een stuk helderder uit te zien. :thumb:

(misschien had ik dan toch eerder lid moeten worden, maar ja, als, als, als... :floet:)

In ieder geval bedank!  :thumb:

Pinocchio

Citaat van: Soushkin op maandag  6 januari 2014, 19:23:03
Citaat van: Ronny55 op maandag  6 januari 2014, 15:43:34
een andere mogelijkheid, enkele reis hongkong daar spreek je af met je vrouwtje , jij koop een retourtje Manila enh samen met je vrouwtje naar manila , dan krijg je een balik bayan visum goed voor 1 jaar, wel huwelijks akte voorleggen, tegen dat dat verlopen is is je perament visum ok.


Dat wilden wij ook doen maar is niet geldig, helaas. Voor balik bayan moet je echtgenoot (man/vrouw) minimaal een jaar in het buitenland zijn geweest. Toevallig 2 weken terug nog naar gevraagd toen we bij de immigratie in Manila waren.

Geen goed idee om te proberen dus.

Dit is niet juist:

E - BI GRANTS PRIVILEGE TO "BALIKBAYANS"

Tuesday, October 16, 2007
Manila Bulletin

The bureau of Immigration (BI) has eased its rules for returning former Filipinos or "Balikbayans" by granting them the privilege of a one year, visa-free stay in the country "everytime they arrive", instead of only once a year.

Immigration Commissioner Marcelino Libanan said he has instructed immigration officers at the Ninoy Aquino International Airport (NAIA) and other ports of entry to strictly observe the standing policy on balikbayans saying the previlege should be extended to returning Filipinos, regardless of their frequency of travel to the Philippines.

"The law is clear.  A balikbayan is entitled to maximum of one-year stay, without a visa everytime he returns to the Philippines and not only once a year", he stressed.

Libanan explained that the balikbayan privilege is extended to former Philippine citizens, their foreign spouses as well as the foreign minor unmarried children of Filipinos and former Filipinos, provided they are traveling here together with their balikbayan spouse or parent.

He added that a balikbayan principally refers to a former Philippine citizen who became a naturalized citizen of another country.  Libanan issued the directive after the BI was swamped with questions and complaints from returning Filipinos who said they were confused by the practice of some immigration officers (duane) to grant them a 21-day stay, instead of one year on the pretext that they have been to the country more than once over a 12-month period.

"We will be doing our balikbayans a disservice if such mistakes by some of our immigration officers are not addressed and rectified, especially in light of our goverment's thrust to encourage our countrymen abroad to visit the land of their birth and even do business here", the BI Cchief said.

Gary Mendoza, BI immigration regulation chief, said such mistakes on the part of some immigration officers have forced the affected Balikbayans to go to the BI main office on Magallanes Drive, Intramurus, Manila, and have the 21-day immigration arrival stamps on their passports corrected or amended to one year.

Mendoza said that he already informed all immigration officers in the different airports and subports that the "once-a-year" limitations or restrictions applies only to the duty-free privileges of Balikbayans, not their entry privileges.

"Apperently, some of the immigration officers thought that because the duty-free privileges can be availed of only once a year, the same applies to the entry privilege of Balikbayans, which is wrong", the BI official said.

Under the rules, a former Filipino shall declare before the Philippine immigration officer at the port of entry that he is availing himself of the Balikbayan privilege and shall present his valid foreign passport in addition to the other supporting documents, such as the passenger's cancelled Philippine passport, birth certificate, naturalization papers to show former Philippine citizenship, or certification from the adopted country.

On the other hand, the accompanying foreign spouse and foreign minor unmarried children of Filipinos and former Filipino citizens shall declare that they are accompanied by a Filipino or former Filipino spouse or parent and present their passports, their marriage or birth certificates, and adoption papers in the case of adopted children.



Pinocchio

Citaat van: Soushkin op maandag  6 januari 2014, 20:12:42
Citaat van: peldoman op maandag  6 januari 2014, 20:07:57
Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Als Nederlander zijnde krijg je een visum voor 21 dagen bij aankomst, net als in de Filippijnen. Als je je Filippijnse echtgenoot (man/vrouw) mee wilt nemen moet je voor hem/haar eerst een visum aanvragen.

Dit is niet juist:

Zowel Nederlanders, Belgen als Filippinos krijgen een visum voor 30 dagen bij aankomst in Thailand.

Pinocchio

Citaat van: peldoman op maandag  6 januari 2014, 20:07:57
Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Zowel Nederlanders, Belgen als Filippinos kunnen naar Thailand, HongKong of Macao zonder visum.
Bij aankomst in Thailand krijg je een visum voor 30 dagen, voor Hong Kong en Macao is dat 90 dagen.

Filippinos en buitenlanders die langer dan een jaar in de Filippijnen verblijven moeten beschikken over een exit permit

Ronny55

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  7 januari 2014, 00:09:12
Citaat van: peldoman op maandag  6 januari 2014, 20:07:57
Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Zowel Nederlanders, Belgen als Filippinos kunnen naar Thailand, HongKong of Macao zonder visum.
Bij aankomst in Thailand krijg je een visum voor 30 dagen, voor Hong Kong en Macao is dat 90 dagen.

Filippinos en buitenlanders die langer dan een jaar in de Filippijnen verblijven moeten beschikken over een exit permit
De eerste maal dat ik hier was was voor 5 maanden, bij mijn uitreis werdt ik naar het BI raampje rechts op de luchthaven verwezen voor een exit clearens  :ikkeniebegrijp:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  7 januari 2014, 00:09:12
Citaat van: peldoman op maandag  6 januari 2014, 20:07:57
Vraagje,  ik lees dat wel vaker , even voor 24 uur het land uit gaan naar Thailand of Hongkong en
bij terug komst opnieuw een toeristenvisa doen.
Mijn vraag; kun je zonder visa naar Thailand of Hongkong? Bedoel dus een visa voor Thailand of Hongkong.

Zowel Nederlanders, Belgen als Filippinos kunnen naar Thailand, HongKong of Macao zonder visum.
Bij aankomst in Thailand krijg je een visum voor 30 dagen, voor Hong Kong en Macao is dat 90 dagen.

Filippinos en buitenlanders die langer dan een jaar in de Filippijnen verblijven moeten beschikken over een exit permit

Correctie

Voor Thailand is het visum zowel voor NL/BE als Filippinos 30 dagen.
Voor Hong Kong is dat 90 dagen voor NL/BE en 14 dagen voor Filippinos.
Voor Macao is dat 90 dagen voor NL/BE en 30 dagen voor Filippinos.

Een eengemaakt ASEAN blok is blijkbaar nog veraf.