Belasting Belgisch werknemers-pensioen in de Filipijnen...

Gestart door PeterVL, maandag 6 januari 2014, 10:49:40

Vorige topic - Volgende topic

PeterVL

Heeft iemand ervaring met het volgende: Een Belg die hier(in de Filipijnen) al 9 jaar woont kreeg onlangs bezoek van de Immigration omdat hij geen taks zou betaald hebben op zijn inkomen(zijn pensioen) laat staan omdat hij zijn inkomen niet had aangegeven. Nu krijgt hij een taxatie met terugwerkende kracht en een fikse boete bovendien!!

Ik had het ministerie van Financien in Belgie daarover aangesproken en daar bevestigt men me dat de prive-pensioenen inderdaad hier(in de filipijnen) worden belast maar de ambtenaren-pensioenen in belgie omdat daarover een overeenkomst tussen Belgie en de Filipijnen is ondertekend.

Ik denk dat ze daar in Manila veel centjes nodig hebben en men op jacht gaat naar de (prive) pensioentjes...

Amice

Geen ervaring mee maar ik vermoed dat de man een SRRV visum heeft en daarop aangesproken is.

De mood bij BI is nu eenmaal om buitenlanders uit te kleden,vast te zetten en uit te zetten, want het is

More fun in the Philippines




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PeterVL

Het ministerie van Financien in Belgie heeft me echt laten weten dat omwille van een diplomatieke overeenkomst de werknemers en zelfstandigen pensioenen worden belast in de filipijnen als men er permanent  verblijft; alleen de pensioenen van staatsambtenaren worden steeds in Belgie belast.

callebaut

Permanent verblijft ....? betekent dit dan ook een permanent verblijfsvisa ...? Wat als men op een toeristenvisa verblijft en elke 16 maanden het land verlaat om in regel te blijven ? Als ik de letter naar de tekst zet , valt deze groep dus buiten hun bedoelde catogorie ( permanent verblijf ) ....  :ikkeniebegrijp:

Ronny55

Belastingen op mijn pesioen worden in  :belgiesmiley: afgehouden samen met een bedrage voor de sociale zekerheid. De uitleg... vermits je tijdens je carriere met belastingsvrij geld je bijdrage voor het pensioen hebt betaald moet je op je pensioen nu belastingen betalen in belgie.
Gezien mijn pensioen een sociale uitkering is moet ik in de  :smiley-philippines: geen belasting en betalen....in de  :smiley-philippines: is er enkel belastingen op arbeidsinkomen. Daar is er eentje flink uit zijn nek aan't lullen.
Ieder jaar vul; ik nog een belastings brief in ..."belastings plichtige met verblijf in't buitenland" daarbij moet ik een document van het BIR bijvoegen betreffende inkomsten in de  :smiley-philippines: . Daar staat enkel de gegevens van mijn Asawa op , voor mij nihil.
Trouwens als er al een controle op zijn inkomsten zou zijn kan dat wel niet door immigration maar wel door de BIR.

BTW, ben ook permanent resident, dus BI weet precies wat mijn inkomsten zijn al 4 jaar.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

pacootje 49

Of Manilla buiten de perken gaat weet ik niet want men moet berekenen wat % van Belasting op ontvangen pensioen men moet betalen wanneer men een permanent resident is.
Wanneer een ex-werknemer met zijn pensioen uit de privé ( dus geen ex-staatsbeamte, of brievenbesteller of militair) besluit zich in ander land te vestigen meldt hij zijn nieuw adres in buitenland aan zijn gemeente waar hij word 'afgeschreven'.
Wanneer deze werknemer zijn nieuw adres meldt aan de Pensioenkas (Zuidertoren) en vraagt om zijn pensioen naar het buitenland te versturen dan gaat de Pensioenkas daarmee akkoord en houdt geen Bedrijfsvoorheffing meer af maar wordt wel verwittigd zich in fiscaal in orde te stellen met de Fiscale Reglementatie in zijn nieuw verblijfsland.
Heb dus dit als Belg mee gemaakt in Spanje.
Ik veronderstel dat dit hetzelfde is in de Filipijnen, alleen moet ik nog te weten te komen of het Belgisch Pensioen door de Zuider Toren
betaald kan worden op een bankrekening in de Filipijnen. Of dat aan te raden is voor de Filipijnen is wel een vraag?
Ook wat % van belasting moet een Belgische gepensioeneerd persoon in de Filipijnen betalen tegenover belasting in België?

Ronny55

In andere landen andere wetten . Dat je in Spanje BV belastingen moet betalen is heel normaal , het is een EU land . Het Pensioen als je op de  :smiley-philippines: woont wordt nog altijd op een Belgische rekening gestort . Belgie heeft een overeenkomst met de  :smiley-philippines: dat de belastingen op de pensioenen in  :belgiesmiley: worden afgehouden Het is trouwens niet mogelijk om je pensioen rechtstreeks van de pensioenkast op een  :smiley-philippines: bankrekening gestort te krijgen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

pacootje 49

In referentie tot vorig bericht heb ik nu bevestiging gekregen dat de Pensioenen nu rechtstreeks op een bankrekening kunnen gestort worden door de Rijksdienst voor Pensioenen vanuit de Pensioen Toren in Brussel België. Dit werd me bevestigd per E-mail.
Ik vraag me nog steeds af welke belasting % er moet betaald worden op de in de Filipijnen ontvangen sommen.
Iemand??

Luc

#8
Circulaire nr. AFZ/INTERN.IB/FILIPPIJNEN 96-0293 dd. 11.12.2001

DUBBELBELASTINGVERDRAG
  Filippijnen

6. Pensioenen (artikel 7 van het Protocol)

   Particuliere pensioenen blijven zoals in het verleden in principe uitsluitend belastbaar in de woonplaatsstaat van de genieter. Het Protocol wijkt evenwel van die regel af voor de uitkeringen die worden betaald in uitvoering van de sociale wetgeving van een van de overeenkomstsluitende Staten. Die uitkeringen zijn slechts belastbaar in de overeenkomstsluitende Staat die deze sociale zekerheidspensioenen betaalt.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=a4f26375-fb3d-4b4d-a4cb-fab69941920c#findHighlighted





http://www.onprvp.fgov.be/nl/futur/foreigner/foreigndeductions/paginas/default.aspx
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

pacootje 49

Verder tot mijn vorig bericht dat Rijksdienst Pensioenen Toren Brussel België rechtstreeks naar een bankrekening in de Filipijnen kan betalen voeg ik een brief in bijlage, waar ik mijn identiteit heb weg gelaten, om dit te bevestigen.