Nog een nieuw Europees / belgisch establishment in Cebu City

Gestart door Baron, woensdag 8 januari 2014, 02:39:47

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag  6 januari 2015, 17:37:06
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 16:42:59
cornichon mooi vlaams? ik denk gewoon Frans
Je zou versteld staan mocht je weten hoeveel frans er zit in sommige streekdialecten.
Ben zelf van Gent en er zit een hoop frans in het Gents.
Vergeet niet dat het Vlaams jaren onderdrukt werd in Vlaanderen en aanzien werd als een minderwaardige taal door de meeste frans sprekenden,nog steeds trouwens.
Schrijf frans met kleine s omdat ik dus een bloedhekel heb aan dat arrogante taaltje.... :biggrinn:  :lachen:

Nie neute he joengne   :lachen:
Rich de Nederbelg.

Cosyns Guy

Citaat van: Rich op dinsdag  6 januari 2015, 17:52:52
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag  6 januari 2015, 17:37:06
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 16:42:59
cornichon mooi vlaams? ik denk gewoon Frans
Je zou versteld staan mocht je weten hoeveel frans er zit in sommige streekdialecten.
Ben zelf van Gent en er zit een hoop frans in het Gents.
Vergeet niet dat het Vlaams jaren onderdrukt werd in Vlaanderen en aanzien werd als een minderwaardige taal door de meeste frans sprekenden,nog steeds trouwens.
Schrijf frans met kleine s omdat ik dus een bloedhekel heb aan dat arrogante taaltje.... :biggrinn:  :lachen:

Nie neute he joengne   :lachen:
:lachen:  :lachen:

Lorre


jim miata

Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag  6 januari 2015, 17:37:06
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 16:42:59
cornichon mooi vlaams? ik denk gewoon Frans
Je zou versteld staan mocht je weten hoeveel frans er zit in sommige streekdialecten.
Ben zelf van Gent en er zit een hoop frans in het Gents.
Vergeet niet dat het Vlaams jaren onderdrukt werd in Vlaanderen en aanzien werd als een minderwaardige taal door de meeste frans sprekenden,nog steeds trouwens.
Schrijf frans met kleine s omdat ik dus een bloedhekel heb aan dat arrogante taaltje.... :biggrinn:  :lachen:

ik sta niet versteld want ik weet dat er veel Frans vooral in het Nederlands zit, ik weet ook dat vooral Vlamingen heel fanatiek Franse maar ook ander buitenlandse woorden weren uit hun taal, ik vindt dit zeer kinderachtige koudwater vrees want een taal is levend, dat wil zeggen dat woorden verschijnen en weer verdwijnen niets om je ongerust over te maken, ben benieuwd wat voor krankzinnigs ze weer bedacht hebben voor door de Nederlanders geadopteerde (engelse) woorden als laptop computer zal wel weer gieren worden.
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Cosyns Guy

Citaat van: jim miata op woensdag  7 januari 2015, 04:55:35
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag  6 januari 2015, 17:37:06
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 16:42:59
cornichon mooi vlaams? ik denk gewoon Frans
Je zou versteld staan mocht je weten hoeveel frans er zit in sommige streekdialecten.
Ben zelf van Gent en er zit een hoop frans in het Gents.
Vergeet niet dat het Vlaams jaren onderdrukt werd in Vlaanderen en aanzien werd als een minderwaardige taal door de meeste frans sprekenden,nog steeds trouwens.
Schrijf frans met kleine s omdat ik dus een bloedhekel heb aan dat arrogante taaltje.... :biggrinn:  :lachen:

ik sta niet versteld want ik weet dat er veel Frans vooral in het Nederlands zit, ik weet ook dat vooral Vlamingen heel fanatiek Franse maar ook ander buitenlandse woorden weren uit hun taal, ik vindt dit zeer kinderachtige koudwater vrees want een taal is levend, dat wil zeggen dat woorden verschijnen en weer verdwijnen niets om je ongerust over te maken, ben benieuwd wat voor krankzinnigs ze weer bedacht hebben voor door de Nederlanders geadopteerde (engelse) woorden als laptop computer zal wel weer gieren worden.
Je vergeet wel dat het frans ons Vlamingen in grote mate was opgedrongen.
Deze link verklaard het beter dan ik,dus niks tezien met kinderachtige koudwatervrees want er zijn wat woorden overgebleven in sommige streekdialecten die nog steeds gebruikt worden.
Het is iets historisch en was opgedrongen,dus de aversie is wel te begrijpen vind ik.
Hoe zouden de  :nederlandsevlag: het gevonden hebben toen de Duitsers er waren en jullie gedwongen hadden om alleen nog Duits te gebruiken....
juist,niet dus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalstrijd_in_Belgi%C3%AB

jim miata

wij gebruiken heel wat Franse woorden in onze taal, ook engelse trouwens en dat geheel vrijwillig,  hebben we geen Duitsers voor nodig, wel gaan wij er nuchterder mee om
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Cosyns Guy

Citaat van: jim miata op zaterdag 10 januari 2015, 04:09:10
wij gebruiken heel wat Franse woorden in onze taal, ook engelse trouwens en dat geheel vrijwillig,  hebben we geen Duitsers voor nodig, wel gaan wij er nuchterder mee om
Dat is geen kwestie van nuchterder mee om te gaan,wij  Vlamingen hebben er totaal geen moeite mee dat een deel  :belgiesmiley: Duits spreekt. Hebben er enkel een probleem mee dat de minderheid,de Walen dus,zich heer en meester wanen in  :belgiesmiley: en denken dat ze nog steeds baas kunnen spelen over de Vlamingen en het Vlaams of Nederlands nog steeds als een minderwaardige taal aanzien.
Maar dat is voor  :nederlandsevlag: als jou moeilijk te vatten en te begrijpen als je niet zelf hier woont in  :belgiesmiley:.


jim miata

het is toch algemeen bekend dat het geld in Nederlands taal gebied verdient wordt? en het franstalige gedeelte alleen maar geld kost, vanwaar die verwaandheid?
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Cosyns Guy

Citaat van: jim miata op maandag 12 januari 2015, 15:07:09
het is toch algemeen bekend dat het geld in Nederlands taal gebied verdient wordt? en het franstalige gedeelte alleen maar geld kost, vanwaar die verwaandheid?
Verwaandheid van wie ?
De Vlamingen of de walen ?

jim miata

ik geniet mijn pensioen in de tropen