ophalen MVV bij de Nederlandse ambassade Manila

Gestart door PHwaarde, dinsdag 4 februari 2014, 06:11:34

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Ik heb een vraag m.b.t. het ophalen van de goedgekeurde MVV door mijn vrouw. Kan een MVV bij de Nederlandse ambassade Manila (na afspraak) dezelfde dag worden meegekregen? Ik hoor namelijk verhalen van Asianconsular dat het 5 - 15 werkdagen kan duren + vasthouden van het paspoort gedurende die periode. Wat is jullie ervaring?

Hoe stellen zij zich de volgende situatie voor:
Mijn Filipijnse echtgenote moet met een binnenlandse vlucht van Cagayan de Oro naar Manila vliegen om bij de Nederlandse ambassade Manila op afspraak haar visum te komen ophalen. Ik ga er van uit dat zij gewoon dezelfde dag of uiterlijk de dag erna haar MVV kan meenemen als zij wél op afspraak langskomt. Zij kunnen toch niet serieus menen dat dit 5 - 15 dagen gaat duren & haar paspoort al die tijd wordt vastgehouden. Dat zou betekenen 5 - 15 dagen een hotelkamer in Manila boeken. Weten zij wel wat dat kost? Ze kan immers niet terugvliegen naar haar woonplaats. Want aan de incheckbalie zal ze worden geweigerd indien ze geen paspoort kan tonen.

Amice

 :lachen:
15 dagen staat voor een aanvraag van een touristenvisum en niet voor het plakken van een sticker.
Gewoon een afspraak laten maken met de  ambassade en ze krijgt haar MVV sticker dan dezelfde dag in haar paspoort,vermitst er geen verdere calamiteiten zijn.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Even  :offtopic: : Voor binnenlandse vluchten is geen paspoort nodig. Ieder ander id met foto is geldig : workpermit, sss-kaart, philhealth-kaart, wapenvergunning, school id, etc. etc.

dit even terzijde.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

PHwaarde

Citaat van: Amice op dinsdag  4 februari 2014, 06:31:02
:lachen:
15 dagen staat voor een aanvraag van een touristenvisum en niet voor het plakken van een sticker.
Gewoon een afspraak laten maken met de  ambassade en ze krijgt haar MVV sticker dan dezelfde dag in haar paspoort,vermitst er geen verdere calamiteiten zijn.



De ambassade in Manilla geeft blijkbaar zelf geen visa meer af. Ze hebben alleen een frontoffice waar aanvragen ingediend kunnen worden???
Het dossier word na het indienen en nadat de vingerafdrukken zijn afgenomen doorgestuurd naar hun regio kantoor in Kuala Lumpur die de aanvragen invoeren in een visumsysteem en de sticker vervolgens printen en in het paspoort zullen voegen.
Hierna word het paspoort teruggestuurd naar de ambassade en kan het opgehaald worden. Daarom zou het tussen de 5 - 15 dagen gaan duren

Blauwvinger

Wie weet hier meer van  :confused2:

Mijn gf is hier met MVV in  :nederlandsevlag: sinds 2 dec 2014.
Alles was ok bij IND.
Bij inschrijven gemeentehuis 2 maanden wachten, geven mij te kennen dat echtscheidings papieren (red ribbon)
door gestuurd zijn naar IND voor controle.

Inmiddels 4 maanden verder.
Hoelang kan dit nog duren voor antwoord van IND :confused2:

Amice

Citaat van: Blauwvinger op vrijdag  5 juni 2015, 12:52:30
Wie weet hier meer van  :confused2:

Mijn gf is hier met MVV in  :nederlandsevlag: sinds 2 dec 2014.
Alles was ok bij IND.
Bij inschrijven gemeentehuis 2 maanden wachten, geven mij te kennen dat echtscheidings papieren (red ribbon)
door gestuurd zijn naar IND voor controle.

Inmiddels 4 maanden verder.
Hoelang kan dit nog duren voor antwoord van IND :confused2:

Beetje verwarrend en ik heb geen zin om je postings daaromtrent helemaal na te lopen.  :floet:
Als zij met MVV daar is dan is dat dus als tourist maar daarvoor heb je die papieren dan weer niet nodig, dus ik ga ervan uit dat ze met TVT daar is.

Volgend de wet bestuursrecht hebben ze 8 weken om zoiets te onderzoeken en kunnen dat verlengen door daarover een brief ter kennisname aan je te sturen.

Als je die brief nog niet gehad hebt, kun je een brief sturen naar de IND met verzoek om beslissing en bezwaar maken tegen de wettelijke termijn overschrijding.
Dan ligt de bal weer bij IND en die zullen dan binnen 6 weken daarop moeten reageren.

Overigens maakt het niet uit voor haar verblijfstatus, haar verblijf  is daarmee niet onwettig.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Blauwvinger

Nee, ze is hier met MVV.

Ze moet ingeschreven staan bij de gemeente, voor samenlevings contract of huwelijk.

Zolang de echtscheiding papier bij IND ligt, kan ze niet worden ingeschreven.

Dus we kunnen tot nu toe geen samenlevings contract opstellen. :atyourservice:

bananacreek

Citaat van: Blauwvinger op vrijdag  5 juni 2015, 13:25:42
Nee, ze is hier met MVV.

Ze moet ingeschreven staan bij de gemeente, voor samenlevings contract of huwelijk.

Zolang de echtscheiding papier bij IND ligt, kan ze niet worden ingeschreven.

Dus we kunnen tot nu toe geen samenlevings contract opstellen. :atyourservice:


Ze werkt voor MVV?............. :thumb: :thumb:

Amice

Citaat van: Blauwvinger op vrijdag  5 juni 2015, 13:25:42
Nee, ze is hier met MVV.

Ze moet ingeschreven staan bij de gemeente, voor samenlevings contract of huwelijk.

Zolang de echtscheiding papier bij IND ligt, kan ze niet worden ingeschreven.

Dus we kunnen tot nu toe geen samenlevings contract opstellen. :atyourservice:


Mja, hoe dan ook is de IND ver overtijd, als ze geen bericht hebben gestuurd dat het langer duurt, aldus kun je bezwaar maken.

Je kunt ook de gemeente erop aanspreken dat het allemaal te lang duurt en daar bezwaar maken. Feitelijk is de gemeente verplicht haar in te schrijven als de IND haar een visum verleend heeft op basis van partnerhereniging.

In geval van zo een visum is de controle op haar annulment onnodig want dat heeft de IND dan allang gedaan of althans moeten doen bij haar visum aanvraag.

Beetje wazig allemaal of is ze soms in  :nederlandsevlag: als Au pair en vraagt feitelijk wijziging verblijfsdoel aan?  :weetikniet:



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Donnie

Ik zou die gemeente maar in gebreken stellen, inschrijven in de gemeente (BRP) moet binnen 5 dagen na aankomst gebeuren. Dat kan gewoon aangezien uit de afgifte MVV al blijkt dat iemand verblijfsrecht geeft. Vaak vragen ze ook een geboorteakte al is die strikt genomen niet verplicht. De huwelijksestaat kan men al afleiden uit wat de IND reeds geconstateerd heeft tijdens de TEV aanvraag. Dat nogmaals controleren is onzinnig en dubbelop, als de gemeente dat wil heeft men haar nog steeds op te nemen in het BRP vrij snel na je aanmelding. Het VVR verblijfspasje heb je inmiddels ook afgehaald hoop ik (dat duurt vaak een week of 2 na afgifte MVV).

De BSN moet dus ook al lang en breed rond zijn, het nummer krijg je medegedeeld door de gemeente. Met de BSN kun je de verplichte zorgverzekering regelen (welke met terugwerkende kracht ingaat vanaf ongeveer de datum opname BRP, exacte datum kan de SVB aan ne vertellen mocht je het precies willen weten).

Blauwvinger

Citaat van: Donnie op vrijdag  5 juni 2015, 18:45:40
Ik zou die gemeente maar in gebreken stellen, inschrijven in de gemeente (BRP) moet binnen 5 dagen na aankomst gebeuren. Dat kan gewoon aangezien uit de afgifte MVV al blijkt dat iemand verblijfsrecht geeft. Vaak vragen ze ook een geboorteakte al is die strikt genomen niet verplicht. De huwelijksestaat kan men al afleiden uit wat de IND reeds geconstateerd heeft tijdens de TEV aanvraag. Dat nogmaals controleren is onzinnig en dubbelop, als de gemeente dat wil heeft men haar nog steeds op te nemen in het BRP vrij snel na je aanmelding. Het VVR verblijfspasje heb je inmiddels ook afgehaald hoop ik (dat duurt vaak een week of 2 na afgifte MVV).

De BSN moet dus ook al lang en breed rond zijn, het nummer krijg je medegedeeld door de gemeente. Met de BSN kun je de verplichte zorgverzekering regelen (welke met terugwerkende kracht ingaat vanaf ongeveer de datum opname BRP, exacte datum kan de SVB aan ne vertellen mocht je het precies willen weten).
Het VVR verblijfspasje heeft ze direct al gekregen binnen 5 dagen na aankomt en direct 1 week daarna haar BSN via post.
Dus  :confused2:

robinson7268

Dit is echt weer onzinnig van de gemeente en dubbel werk. Bij mijn vrouw werd bij de aanvraag voor haar naturalisatie ook alle papieren (geboorte akte en trouwakte uit de Filipijnen) ook naar de IND voor verificatie gestuurd. Deze papieren zijn al eens door de IND gecheckt en akkoord bevonden. De IND heeft zelf een memo gestuurd aan alle  :nederlandsevlag: gemeentes om papieren die al eens zijn gecontroleerd door de IND NIET nogmaals op te sturen.
Maar ja, het blijven wel ambtenaren hè.
Gewoon gaan klagen bij de gemeente. Zoals Donnie al aangaf vragen ze vaak om een geboorteakte en die is niet eens verplicht.

Blauwvinger

Ons pakken ze op een verkeerd geschreven letter of komma of punt. bijvoorbeeld.

Laten ze de ontelbare stroom asielzoekers controleren, die Europa overspoeld. :atyourservice:


TranceXL

Hallo iedereen, wie weet waar geschreven staat dat je de geboorteakte niet nodig zou hebben voor het aanmelden bij de gemeente.
Misschien dat ik deze informatie binnenkort goed gebruiken kan.
Groet Hans

Donnie

Citaat van: TranceXL op dinsdag  1 september 2015, 22:06:26
Hallo iedereen, wie weet waar geschreven staat dat je de geboorteakte niet nodig zou hebben voor het aanmelden bij de gemeente.
Misschien dat ik deze informatie binnenkort goed gebruiken kan.
Groet Hans
Je zult in de wet niet vinden wat niet vereist is,  wel wat wél vereist is en daar staat niet dat de geboorteakte verplicht is voor inschrijving  in het BRP van de gemeente:

Artikel 2.2 van de wet op het BRP
De inschrijving in de basisregistratie geschiedt op grond van de geboorteakte, de aangifte van de betrokkene of ambtshalve.
Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/geldigheidsdatum_01-05-2015#Hoofdstuk2_Afdeling1_2

Er zijn dus 3 opties: akte, door melding in persoon, ambtshalve door de ambtenaar.

Zie ook voor nog meer nuttig informatie (bijvoorbeeld  met de zorgverzekering en TBC test):
http://buitenlandsepartner.nl/showthread.php?60201-Handleiding-TEV-%28MVV-VVR%29-procedure

Het is wel zo handig de geboorteakte te regelen, daar maak je de gemeenteambetenaar gelukkig mee en hoef je daar later niet meer achteraan als je gaat huwen of naturalisatie komt kijken.  Maar lukt het niet die akte te regelen, dan kun je zonder de akte af.