Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

lange termijnvisa

Gestart door pacootje 49, donderdag 10 april 2014, 15:41:32

Vorige topic - Volgende topic

pacootje 49

Hoe meer ik lees, hoe moeilijker  het wordt!
Wij zijn 75 en 64 jaar oud, wonen al 14 jaar in Spanje, maar zijn nog steeds belg. Onze zoon is gehuwd in BelgiĆ« met een Filipijnse vrouw en zijn verleden jaar in de Filipijnen gaan wonen waar ze een woning hebben. Er is ook een kleindochter geboren en is nu 3 jaar.  Maanden hebben we met hun ginder doorgebracht en het was prachtig, de familie, geburen, de omgeving, de natuur en hebben we besloten om hier voorgoed te verhuizen naar Buguey in Callayan Valley! Die 3 maanden zijn onvergetelijk.
Nu komt mijn vraag, hoe kunnen we een lange  termijnvisa bekomen om daar te gaan wonen, kort bij de familie, kunnen daar een huisje bouwen op hun bouwgrond. Nergens vind ik iets over gezinshereniging of iets waar een gepensioneerd echtpaar in de Filipijnen kunnen wonen. We hebben wel navraag gedaan bij de ambassade van de Filipijnen, maar ze spreken over geld om op een rekening te zetten en we geraken er maar niet uit.
Kan iemand ons helpen om er toch iets wijzer uit te raken!
Zo zouden we ons laatste jaren(hopelijk nog veel) met de familie kunnen doorbrengen!

Amice

Gepensioneerd wil eigenlijk zeggen 'niet meer moeilijk doen maar genieten'

Aldus kan het plan getrokken worden om al dan niet definitief naar de phils te verkassen.
Met het oog op de  :belgiesmiley: gezondheidszorg is het  aan te raden  om zo mogelijk adres te houden in  :belgiesmiley: zodat men terug kan vallen op de gezondheidszorg  aldaar.

Als de reis gepland is kunt u zonder visum naar de phils en krijgt een 30 dagen entree visum on arrival, die kunt u verlengen telkens met 2 maanden tot maximaal 16 maanden.
In die tijd kunt u een visum langverblijf regelen en daarbij kunt u kiezen tussen :
1. een SRRV visum voor pensionada's (dat is het visum waar de ambassade bij u over sprak en is dus niet aan te raden)
2. een Quota visum, waarbij u de keuze mogelijkheid heeft om het verblijfsdoel te kiezen: investment,werk,verblijf bij familie. In uw geval lijkt dat een logische keuze aangezien u zowel bij familie als wel een woning wilt bouwen(investment).
3. Als u inreist met familie is het ook mogelijk om een balikbayan stamp te krijgen on arrival welke goed is voor 1 jaar verblijf.(u bent dan nog steeds tourist en mag dus niet werken)
4. een 13A visum voor verblijf bij familie, ook dit is een optie en wordt dan verstrekt op basis van uw relatie met schoondochter.

Let wel. Als buitenlander kunt u geen grond bezitten en dus dient u de woning te bouwen met een filipino als grondeigenaar, de woning kan wel op uw naam staan.  Een condominium kunt u wel bezitten.

Suc6

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Soushkin

Citaat van: pacootje 49 op donderdag 10 april 2014, 15:41:32
We hebben wel navraag gedaan bij de ambassade van de Filipijnen, maar ze spreken over geld om op een rekening te zetten en we geraken er maar niet uit.


Dat is een oude regel die sinds een paar weken niet meer van toepassng is tenzij je gaat investeren. Dit gaat om een bedrag van 500.000 pesos, zo'n 10.000 Euro. Het dient ten alle tijden op de bankrekening van de investeerder te blijven staan.


Je kunt heel simpel een permanente verblijfsvergunning aanvragen door de eerste zes maanden na je aankomst in de Filippijnen steeds je toeristenvisum te verlengen. Op het hoofdkantoor in Manila kan je na de eerste 59 dagen van verblijf in de Filippijnen in een keer een visum voor zes maanden aanvragen. De eerste dag van verblijf begint wanneer je op het vliegveld aankomt.


Nadat de zesde maand (59 dagen + 4 maanden) van verblijf afgelopen is kan je een probationary visum aanvragen. Een soort proefverblijfsvergunning die een jaar geldig is. Na dat jaar kan je een permanente verblijfsvergunning aanvragen.

Dat is ook de reden dat je voor zes maanden een visum aanvraagt en niet vier. Die twee overgebleven maanden kan je dan gebruiken om je probationary voor elkaar te krijgen. Je mag namelijk niet zonder geldig visum in het land aanwezig zijn.


Ik zit nu zelf in dezelfde fase hoewel ik hier al 2.5 jaar ben.  Illegaal enzo haha. :thumb:
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Pinocchio

Citaat van: Amice op donderdag 10 april 2014, 19:16:18

Als de reis gepland is kunt u zonder visum naar de phils en krijgt een 30 dagen entree visum on arrival, die kunt u verlengen telkens met 2 maanden tot maximaal 16 maanden.
In die tijd kunt u een visum langverblijf regelen en daarbij kunt u kiezen tussen :
1. een SRRV visum voor pensionada's (dat is het visum waar de ambassade bij u over sprak en is dus niet aan te raden)
2. een Quota visum, waarbij u de keuze mogelijkheid heeft om het verblijfsdoel te kiezen: investment,werk,verblijf bij familie. In uw geval lijkt dat een logische keuze aangezien u zowel bij familie als wel een woning wilt bouwen(investment).
3. Als u inreist met familie is het ook mogelijk om een balikbayan stamp te krijgen on arrival welke goed is voor 1 jaar verblijf.(u bent dan nog steeds tourist en mag dus niet werken)
4. een 13A visum voor verblijf bij familie, ook dit is een optie en wordt dan verstrekt op basis van uw relatie met schoondochter.


-Een Balickbayan visum is enkel voor echtgenoten en kinderen, ouders van een Filippino/Filippina kunnen hiervan niet genieten.

-Voor een SSRV visum:
--Indien ouder dan 50 en een pensioen (als koppel) van 1.000 US$+ bedraagt de investering in timedepost 20.000 US$.
   Deze timedeposit kan enkel worden omgezet in Philippine pesos (dus geen Euro)

--Een SSRV visum kan ook op basis van een investering in vastgoed, in dit geval betaal je een jaarlijks bedrag van (ik dacht)        500US$ als controlecontributie (om te zien of je dit vastgoed nog steeds bezit).
   Beloven dat je een woning gaat bouwen komt hiervoor niet in aanmerking.

-Als je zonder visum de Filippijnen binnekomt krijg je een visum voor 30 dagen, in dit geval moet je wel beschikken over een uitreis vliegtuigticket binnen diezelfde 30 dagen.

http://www.philembassy.no/consular-services/visa/special-resident-retirees-visa-srrv

http://www.philembassy.no/consular-services/visa/balikbayan-program

pacootje 49

OK Amice, als je dan binnen komt zonder visum, moet je dan een over een uitreisvliegtuigticket beschikken zoals Pinocchio zegt, want dat hoeven we niet omdat we toch niet terugkeren.
En een 13a visum, moeten we die hier op de ambassade vragen of in de Filipijnen?

De grondeigenaar is onze schoondochter, dus is al geen probleem, wij leveren een bouwplan en zij blijft alles opvolgen( wij en de zoon in de achtergrond)!

Soushkin, op de site van de ambassade is er nog niets veranderd, toch hier niet in Spanje.

Soushkin

Citaat van: pacootje 49 op vrijdag 11 april 2014, 14:56:53
OK Amice, als je dan binnen komt zonder visum, moet je dan een over een uitreisvliegtuigticket beschikken zoals Pinocchio zegt, want dat hoeven we niet omdat we toch niet terugkeren.
En een 13a visum, moeten we die hier op de ambassade vragen of in de Filipijnen?

De grondeigenaar is onze schoondochter, dus is al geen probleem, wij leveren een bouwplan en zij blijft alles opvolgen( wij en de zoon in de achtergrond)!

Soushkin, op de site van de ambassade is er nog niets veranderd, toch hier niet in Spanje.

Ze vragen om een uitreisticket wanneer je bij de immigratiediesnt komt. Als je geen uitreisticket hebt en als toerist in de Filippijnn verblijft heb je een probleem. Je hebt dat ticket gewoon nodig.

Dit is makkelijk op te lossen. Je boekt een enkele reis naar de Filippijnen met een luchtvaartmaatschappij naar keuze. Vervolgens boek je een tweede ticket vanuit de Filippijnen naar Thailand, of Singapore (je kan ieder willekeurig land kiezen). Ik heb een vlucht met Tiger Airways van de Filippijnen naar Singapore geboekt toen ik hierheen ging.

Vervolgens cancel je de vlucht die jou het land weer uit zou moeten brengen nadat je in de Filippijnen aangekomen bent. Neem in ieder geval niet Cebu Pacific want dan zie je je geld niet meer terug. ;)

Houdt er wel rekening mee dat als je het land verlaat binnen de eerste 8 maanden nadat je aangekomen bent, dus voordat je je probationay toegewezen hebt gekregen, dat je dan die 8 maanden weer overnieuw moet beginnen en ook weer een uitreisticket etc nodig hebt.


Ik heb het formulier in m'n tas met documenten zitten, ik zal de benodigdheden voor het aanvragen van een permanente verblijfsvergunning (ook bekend als 13A) voor je opschrijven. Vergeet in ieder geval het hele verhaal van langs de ambassade gaan, dat is allemaal niet nodig, onnodig tijdrovend en kost je ook nog eens extra geld.

ik ben hier heengegaan als toerist 2.5 jaar terug, ik had helemaal niets geregeld maar ben gewoon met de noorderzon vertrokken en heb nergens moeite mee gehad in verband met het verkrijgen van documenten en dergelijke. Ik ben hier zelfs 1.5 jaar illegaal geweest en ik ben er nog steeds, hoewel ik nu wel in het proces zit van het verkrijgen van een legale permanente status, 13A etc.

Ik ga even dat aanvraagformulier opzoeken.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Soushkin

Ah, ik las zojuist nog eens wat je geschreven hebt en zie dat je gepensioneerd bent. Dan kan je beter hier even kijken: http://www.philembassy.no/consular-services/visa/special-resident-retirees-visa-srrv

Dat is meer op jou van toepassing denk ik.  :thumb:


Neem ook even een kijkje op de site van de Filippijnse immigratiedienst voor meer informatie: http://www.immigration.gov.ph
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Luke

Voor het Spicial Retiree Resident Visa (SRRV)  kijk op the Philippine Ritirement Authority webstek:

http://pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1

Amice

Citaat van: pacootje 49 op vrijdag 11 april 2014, 14:56:53
OK Amice, als je dan binnen komt zonder visum, moet je dan een over een uitreisvliegtuigticket beschikken zoals Pinocchio zegt, want dat hoeven we niet omdat we toch niet terugkeren.
En een 13a visum, moeten we die hier op de ambassade vragen of in de Filipijnen?

De grondeigenaar is onze schoondochter, dus is al geen probleem, wij leveren een bouwplan en zij blijft alles opvolgen( wij en de zoon in de achtergrond)!

Soushkin, op de site van de ambassade is er nog niets veranderd, toch hier niet in Spanje.

Een uitreis ticket heb je idd nodig maar dat kun je doen zoals Soushkin heeft omschreven, iedere uitreisticket hoe goedkoop ook is daarvoor voldoende.

Hoewel een SRRV visum tot de mogelijkheden behoort, zal ik deze nooit aanbevelen, aangezien er teveel aan de (overheids)strijkstok blijft hangen van je pensioen. Er zijn duidelijk betere alternatieven in visum mogelijkheden.

Als waarschuwing betreffende de aankoop van een woning, wijs ik even op een doemscenario en wel: wat gebeurd er als zoonlief van zijn egaa gaat scheiden?
Het is immers mogelijk om in  :belgiesmiley: te scheiden en deze scheiding te laten registeren als null&void in de filippijnse administratie.
Bij een boedelverdeling zal dan uw huis in het geding komen, aangezien de schoondochter daar rechten in heeft, zij bezit immers de grond waarop de woning is gebouwd.

Het hoeft uiteraard niet te gebeuren, maar kan desalniettemin  wel een toekomstige dreiging zijn als daar nu niet adequaat op ingesprongen wordt.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

Citaat van: Amice op vrijdag 11 april 2014, 18:35:00
Citaat van: pacootje 49 op vrijdag 11 april 2014, 14:56:53
OK Amice, als je dan binnen komt zonder visum, moet je dan een over een uitreisvliegtuigticket beschikken zoals Pinocchio zegt, want dat hoeven we niet omdat we toch niet terugkeren.
En een 13a visum, moeten we die hier op de ambassade vragen of in de Filipijnen?

De grondeigenaar is onze schoondochter, dus is al geen probleem, wij leveren een bouwplan en zij blijft alles opvolgen( wij en de zoon in de achtergrond)!

Soushkin, op de site van de ambassade is er nog niets veranderd, toch hier niet in Spanje.

Een uitreis ticket heb je idd nodig maar dat kun je doen zoals Soushkin heeft omschreven, iedere uitreisticket hoe goedkoop ook is daarvoor voldoende.

Hoewel een SRRV visum tot de mogelijkheden behoort, zal ik deze nooit aanbevelen, aangezien er teveel aan de (overheids)strijkstok blijft hangen van je pensioen. Er zijn duidelijk betere alternatieven in visum mogelijkheden.

Als waarschuwing betreffende de aankoop van een woning, wijs ik even op een doemscenario en wel: wat gebeurd er als zoonlief van zijn egaa gaat scheiden?
Het is immers mogelijk om in  :belgiesmiley: te scheiden en deze scheiding te laten registeren als null&void in de filippijnse administratie.
Bij een boedelverdeling zal dan uw huis in het geding komen, aangezien de schoondochter daar rechten in heeft, zij bezit immers de grond waarop de woning is gebouwd.

Het hoeft uiteraard niet te gebeuren, maar kan desalniettemin  wel een toekomstige dreiging zijn als daar nu niet adequaat op ingesprongen wordt.


En welke "alternatieveN" zijn dat?  :denk:
Buiten een 36 maanden toeristenvisum verblijf....