Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

rook oventje

Gestart door janvanderijt, zaterdag 17 mei 2014, 05:38:27

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Ik heb hier een rookkastje gebouwd waar ik de rook maak dan via 4 mtr pijp naar mijn rookton breng om de rook te koelen.Misschien moet er nog een ventilator tussen.Dit uiteraard op een bewolkte dag of in de nacht.
Alleen uit alle eerlijkheid ben ik er nog niet aan toegekomen.Heb hier osseworstkruiden en colorozozout en de speciale darmen(synthetisch) voor het koudroken van osseworst.De temp. mag max 40 graden zijn.En dan een uurtje of 8. tot 12.Maar met dit topic krijg ik er toch weer zin in.

jim miata

Citaat van: Lenn op woensdag  7 januari 2015, 10:35:16
Ik heb hier een rookkastje gebouwd waar ik de rook maak dan via 4 mtr pijp naar mijn rookton breng om de rook te koelen.Misschien moet er nog een ventilator tussen.Dit uiteraard op een bewolkte dag of in de nacht.
Alleen uit alle eerlijkheid ben ik er nog niet aan toegekomen.Heb hier osseworstkruiden en colorozozout en de speciale darmen(synthetisch) voor het koudroken van osseworst.De temp. mag max 40 graden zijn.En dan een uurtje of 8. tot 12.Maar met dit topic krijg ik er toch weer zin in.

er zijn geperforeerde kunstdarmen die de rook doorlaten, of die hier verkrijgbaar zijn betwijfel ik.
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Citaat van: jim miata op woensdag  7 januari 2015, 11:18:08
Citaat van: Lenn op woensdag  7 januari 2015, 10:35:16
Ik heb hier een rookkastje gebouwd waar ik de rook maak dan via 4 mtr pijp naar mijn rookton breng om de rook te koelen.Misschien moet er nog een ventilator tussen.Dit uiteraard op een bewolkte dag of in de nacht.
Alleen uit alle eerlijkheid ben ik er nog niet aan toegekomen.Heb hier osseworstkruiden en colorozozout en de speciale darmen(synthetisch) voor het koudroken van osseworst.De temp. mag max 40 graden zijn.En dan een uurtje of 8. tot 12.Maar met dit topic krijg ik er toch weer zin in.

er zijn geperforeerde kunstdarmen die de rook doorlaten, of die hier verkrijgbaar zijn betwijfel ik.
Geimporteerd.

janvanderijt

geen colorosozout gebruiken
dat is vergif

Lenn

Omdat dat dat wat nitriet bevat?Vind ik vergif toch wat vergaand.Hoeveel slagers gebruiken nitriet?En hoeveel nitriet heb jij dan binnen gehad in jouw leven?

jim miata

in Nederland is nitriet al lang verboden
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Citaat van: jim miata op woensdag  7 januari 2015, 14:41:17
in Nederland is nitriet al lang verboden
Ja maar niet de zgn. hulpstoffen zoals colorozozout.Colorozozout is zout met natriumnitriet E250.
Zit toch wel in veel vleeswaren .Ik zou trouwens een rookworst zonder E250 niet eten.
Zelfs in biologische vleeswaren zit E250.

Als je bang bent voor nitriet ben je dus ook bang voor nitraat, want het menselijk lichaam zet een deel v/h nitraat om in nitriet.
We vinden nitraat in o.a. drinkwater en veel groentes.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx


gertve

Vanuit de aquariums weet ik dat biologisch materiaal door bacterien wordt afgebroken naar nitriet, hetgeen giftig is. Vervolgens zijn er andere bacterien die nitriet omzetten naar nitraat hetgeen minder giftig is. Nitraat wordt vervolgens door o.a. algen en planten opgenomen.
Dus als je een goede biologisch eventwicht in je aquarium hebt dan zul je zeer weinig nitriet meten en maar weinig nitraat.


jim miata

Citaat van: Lenn op donderdag  8 januari 2015, 08:34:49
Citaat van: jim miata op woensdag  7 januari 2015, 14:41:17
in Nederland is nitriet al lang verboden
Ja maar niet de zgn. hulpstoffen zoals colorozozout.Colorozozout is zout met natriumnitriet E250.
Zit toch wel in veel vleeswaren .Ik zou trouwens een rookworst zonder E250 niet eten.
Zelfs in biologische vleeswaren zit E250.

Als je bang bent voor nitriet ben je dus ook bang voor nitraat, want het menselijk lichaam zet een deel v/h nitraat om in nitriet.
We vinden nitraat in o.a. drinkwater en veel groentes.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx



Ook spinazie is een voorbeeld, wordt ook aanbevolen om restjes later niet op te warmen
ik geniet mijn pensioen in de tropen

janvanderijt

heb mijn rookoven binnen al een paar weken
is geweldig heb heerlijke bacon gerookt en makrelen
gebruik hem ook als gewone oven neb er braadvlees in gemaakt perfect gewoon