Filipino Catholic Community Antwerp, F.C.C.A.

Gestart door Digos, maandag 18 januari 2010, 18:51:41

Vorige topic - Volgende topic

Digos

F.C.C.A.

Info over de wekelijkse kerkdienst op zondag 13.00H in de Saint-Franciscus kerk, Bredabaan 549 - Merksem.

Na de dienst is er ook nog een gezellig samen zijn met een hapje en een drankje.


This website is designed by webmaster Danny & Photographer Paul,
they are dedicated belgian members of the Filipino Catholic Community
of Antwerp.


Here we will announce happenings, the sunday mass and give you also
the text of all the songs performed by our filipino choir.


Feel free to browse our website.


[admin]Ondertussen is de site fcca.be niet meer in gebruik door F.C.C.A. maar door een commercieel bedrijf.[/admin]

LIVE ONCE - LIVE IT

stip66

#1
uuummm, daar zou ik niet te veel naartoe gaan met je  :smiley-philippines: vrouw.

Gezellig hapje ? Ik heb ginds al andere verhalen meegemaakt destijds toen ik nog met mijn ex vriendin was


[admin]De berichten waarin verder ingegaan wordt op bovenstaande uitspraak zijn in een apart topic geplaatst genaamd: Tipanan Antwerpen [/admin]

stefan.

over het hapje naderhand gesproken.... Vorige zondag ben ik een keer geweest omdat er volgens een vriendin van mijn vriendin (die er iedere week aanwezig is) er baboy lechon zou zijn. Als er iets is dat ik zeer graag mag, is het dat wel.
Toen we wat later, na de kerkdienst dus, stonden aan te schuiven met ons kartonnen bordje, zag ik mensen vooraan in de rij met borden vol lechon lopen, vervolgens inpakken en in hun handtas proppen. Het vervolg kan je natuurlijk al raden, toen ik aan de beurt kwam, was alles uitverkocht....

paulh

#3
Dag iedereen,

De site is geupdate (als je dat zo zegt) naar aanleiding van Flores de Mayo dat gisteren in de kerk gevierd werd.
Ik heb redelijk wat foto's gepost dus als je erbij was sta je er misschien wel op.

fcca.be/fotos/Flores_de_Mayo_2010   voor de foto's
of
fcca.be voor de site zelf.

Groeten,
Paul

ganda

#4
Citaat van: paulh op maandag 24 mei 2010, 14:40:23
Dag iedereen,

De site is geupdate (als je dat zo zegt) naar aanleiding van Flores de Mayo dat gisteren in de kerk gevierd werd.
Ik heb redelijk wat foto's gepost dus als je erbij was sta je er misschien wel op.

fcca.be/fotos/Flores_de_Mayo_2010   voor de foto's
of
fcca.be voor de site zelf.

Groeten,
Paul

Leuke site Paul, met veel foto's  :thumb:


Digos


Hey Paul, bedankt voor je recente update over fcca.

Uit je postings kan ik verstaan dat "Flores de Mayo" een viering is.....een speciale gelegenheid....bloemen in mei kan ik er uit verstaan maar waarom en voor wat  :ikkeniebegrijp:

:daag:

LIVE ONCE - LIVE IT

paulh

Dag Digos en bedankt Ganda voor jullie reacties,

Flores de Mayo is een religieus feest maar ook een soort miss verkiezing :-)
Ik heb geen idee wie dat de dames dan wel kiest maar allé.
Ik voeg hier de link van het betreffende artikel bij op seasite dewelke een heel goede site is voor Filipijnse tagalog lessen, recepten en meer over de Filipijnen.Ik heb gezocht naar een nederlandstalig artikel maar niet gevonden.
http://www.seasite.niu.edu/Tagalog/Cynthia/festivals/flores_de_mayo_at_santacruzan.htm

Groeten,
Paul

paulh

#7
Dit is mijn vertaling van een gedeelte van het artikel op seasite.edu.

Flores, Flores uit het Spaans of "bloemen", ook wel bekend als Flores de Mayo (bloemen van mei), de Maria Flores (bloemen van Maria) of Alay (aanbieden), kan verwijzen naar het hele Flower Festival gevierd in de maand mei in ere van de Maagd Maria.
In de Tagalog regio, begon deze gewoonte en viering na de afkondiging van het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis in 1854 en na de bekendmaking van circa 1867 van Sevilla's vertaling Mariano van de devotionele Flores de Maria of Mariquit na Bulaclac na sa Pagninilaynilay sa Buong Buan Nang Mayo ay Inihahandog Nang manga Devoto cay Maria Santisima (De Bloemen van Maria of de prachtige bloemen die in de Meditaties Gedurende de hele maand mei worden aangeboden door trouwe volgelingen van Maria, de Heiligste). (http://www.filipino.com.au/categ/culture/floresdemayo.htm)
. Een Santacruzan is een religieus-historische miss verkiezing gehouden in vele steden en zelfs dorpen in de Filippijnen tijdens de maand mei.. Een van de meest kleurrijke festivals gedurende de meimaand  in de Filippijnen die het vinden van het Heilig Kruis door Koningin Helena, de moeder van Constantijn de Grote voorstelt. Veel film-en tv-persoonlijkheden nemen deel aan de evenementen en zijn opgenomen als belangrijke koniginnen en hun begeleiders. (http://www.intas-travel.com/incentives/fiesta_floresdemayo.html)
Het feest herdenkt de zoektocht van het Heilig Kruis door Koningin Helena (Reyna Elena) en haar zoon, de pas bekeerde keizer Constantijn. Nadat  het Heilig Kruis in Jeruzalem werd gevonden en teruggebracht naar Rome, was er een vreugdevolle viering .
Negen dagen van gebed (een noveen) ter ere van het Heilig Kruis voorafgaat aan de Flores de Mayo of Santacruzan.. Dit festival werd ingevoerd door de Spanjaarden in de Filipijnen en is sindsdien uitgegroeid tot een deel van de Filippijnse tradities geïdentificeerd met de jeugd, liefde en romantiek.
: Deze kleurrijke optocht parade is in deze volgorde:
1. 1. Methusalem - hij heeft een baard, is gebogen van ouderdom, rijdt op een kar bezig met het roosteren van een aantal korrels van het zand in een pan boven een vuur. Dit is een herinnering dat alles zal eindigen als stof .(van stof ben je gemaakt en tot stof zal je wederkeren)
2. 2. Reyna Banderada - een jonge vrouw gekleed in een lange rode jurk draagt een gele driehoekige vlag. Zij vertegenwoordigt de komst van het Christendom.
3. 3.. Aetas - de stand van het land voor de komst van het christendom. Dit zijn de Filipijnse onbekeerde heidenen.

4. 4. Reyna Mora - vertegenwoordigt de dominante religie vóór het christendom (vrouwelijk van Moro uit de islamitische religie).
5. 5. Reyna Fe - Reyna Fe - staat symbool voor de deugd van het geloof - de eerste van de theologische deugden. Ze draagt een kruis.
6. 6. Reyna Esperanza - symboliseert de deugd van de hoop - de tweede theologische deugdZe draagt een anker.
7. 7. Reyna Caridad - staat  symbool voor de deugd van de liefde - de derde theologische deugd.  . Ze draagt een rood hart.
8. 8. Reyna abogada - de verdedigster van de armen en de onderdrukten.. Ze draagt een zwarte (toga zoals een afstuderend student) en ze draagt een groot boek.
9. 9. Reyna Sentenciada - heeft haar slanke handen bijeengebonden door een touw.. Ze is het symbool van de onschuldigen die veroordeeld zijn. Zij gaat vergezeld van twee Romeinse soldaten.
10. 10. ". Reyna Justicia - een personificatie van de "spiegel van de gerechtigheid".Ze draagt een weegschaal en een zwaard.
11. 11. Reyna Judith - zij beeldt  Judith van Pethulia uit die haar stad redde van de Assyriërs nadat ze de wrede holoferns had onthoofd.. r. Ze draagt het hoofd van de onthoofde man op een hand en een zwaard op de andere.
12. 12. Reyna Sheba - die een bezoek bracht aan de beroemde koning Salomo en was overweldigd door zijn wijsheid, macht en rijkdom. Ze draagt een sieradendoosje.
13. 13. Reyna Esther - die haar landgenoten spaarde van de bijbelse joodse vernietiging en door tijdig ingrijpen met de koning Xerxes. Ze draagt een scepter.
14. 14. Samaritana -. Samaritana - de vrouw die door Christus werd aangesproken aan de bron.. Ze draagt een kruik op haar schouder.
15. 15. Veronica -. Veronica - de vrouw die het gezicht van Jezus depte.. Ze draagt een bandana bedrukt met de drie gezichten van Jezus.
16. 16. Tres Marias: Tres Marias: Maria van Magdala - Ze draagt een flesje parfum, Maria, de Moeder van Christus - ze draagt een zakdoek; Maria, de moeder van Jakobus - Ze draagt een flesje olie.
17. 17. Marian -het vieren van de vele titels van de Maagd Maria.
a. a.  Ave - Maria - vertegenwoordigd door acht (8)  meisjes, allen dragen lange witte kleden met vleugels om ze eruit zien als engelen. Ieder draagt een letter om het woord AVE MARIA te vervolledigen
b. b.. Divina Pastora (Goddelijke Herderin) - ze draagt een herdersstaf.
c. c. Reyna de las Estrellas (Koningin van de Sterren) - ze draagt een staf met een ster.
d. d. Rosa Mystica - ze draagt een boeket rozen.
e. e.. Reyna Paz (Koningin van de Vrede) - ze draagt het symbool van vrede.
f. f. Reyna de las Propetas - Ze draagt een zandloper.
g. g. Reyna del Cielo (Koningin van de Hemel) Ze draagt een bloem.  Ze heeft twee (2) engelen.
h. h.. Reyna de las Virgines - ze draagt een rozenkrans en is omgeven door twee (2) engeltjes.
i. i. Reyna de las Flores (koningin der bloemen) - Ze draagt een boeket bloemen.

18. 18. Reyna Elena (Helena Queen) - de legendarische stichter van het Ware Kruis, vertegenwoordigd door het kruisje dat ze  bij zich draagt. Ze wordt begeleid door haar zoontje, Constantijn.
De processie wordt gevolgd door het gestage ritme van rondalla, gespeeld en gzongen wordt "Dios Te Salve". De volgelingen lopen met de processie te houden brandende kaarsen in hun handen en zingen het gebed.
Dios Te Salve (Hail Mary) Dios Te Salve (Wees gegroet Maria)

Dios te salve Maria Dios te salve Maria
Llena eres de gracia Llena eres de Gracia
El senor es contigo El Senor es contigo
Bendita tu eres Bendita tu eres
Entre todas las mujeres Entre las mujeres todas
Y bendito es el fruto Y es el fruto bendito
Y bendito es el fruto Y es el fruto bendito
De tu vientre Jesus. De tu vientre Jezus.
Santa Maria Madre de Dios Santa Maria Madre de Dios
Ruega por nosotros Ruega por nosotros
Pecadores ahora Pecadores ahora
Y en la hora Y en la hora
De nuestra muerte amen. De Nuestra muerte amen. Jesus. Jezus.
Er wordt gevraagd dat de mannelijke leden tijdens het bijwonen van Santacruzan de Barong Tagalog dragen en de vrouwen dragen Filipijnse kostuums, indien beschikbaar.
Source: http://www.hagonoy.com/lbcorpus/halbc007.html Bron: http://www.hagonoy.com/lbcorpus/halbc007.html