Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

philippino logica

Gestart door Ifugao, maandag 7 juli 2014, 02:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Ifugao

Ik zit nu even in de bus te typen.  De airco staat volop te blazen en de dekens worden uitgedeeld om je warm te houden.  :confused2:

Ifugao

Ze eten elke dag rijst. 1kg rijst kost 40 peso. 10kg rijst kost 100 peso. Ze kopen dus 1kg verpakkingen want dat is goedkoper.  :confused2:   (prijzen zijn slechts ter illustratie)

Luke

Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:00:25
Ik zit nu even in de bus te typen.  De airco staat volop te blazen en de dekens worden uitgedeeld om je warm te houden.  :confused2:

Is dat niet hetzelfde op het vliegtuig?

Amice

Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:00:25
Ik zit nu even in de bus te typen.  De airco staat volop te blazen en de dekens worden uitgedeeld om je warm te houden.  :confused2:

Bekend fenomeen ook op lijnbussen gebeurd dat en iedereen draait aan de aircoknoppen om de koude straal te vermijden, soms dichten ze het af met de gordijnen maar de conductor of driver zal er niets aan doen.

Waarom niet?
Als de bus propvol mensen zit(en dat zitten ze meestal) dan is daar en warmte haard van 50-60  x 37 graden.
gaanderweg stijgt dus de temperatuur in de bus en valt de koude van de aircon steeds meer mee.
Bij lijndiensten gaat daarbij ook nog eens de deur om de haverklap open en dicht en komt er nog meer warmte binnen.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:04:13
Ze eten elke dag rijst. 1kg rijst kost 40 peso. 10kg rijst kost 100 peso. Ze kopen dus 1kg verpakkingen want dat is goedkoper.  :confused2:   (prijzen zijn slechts ter illustratie)

Zo zijn ze opgevoed en groot gebracht merendeels vanwege de reden dat ze niet meer hebben dan die 40 pesos.

Daarnaast is er een leef bij de dag cultuur, morgen zien we wel verder.
Ze houden geld dan ook het liefste zolang mogelijk vast alvorens het uit te geven, kuripot dus een goede eigenschap die ook verkeerd kan uitpakken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

nils

Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:00:25
Ik zit nu even in de bus te typen.  De airco staat volop te blazen en de dekens worden uitgedeeld om je warm te houden.  :confused2:
In de supermarkten zetten ze de airco ook extreem hoog met het idee dat het de klanten langer binnen houdt.
Dus als je speciaal een airco bus neemt moet hij natuurlijk ook aanstaan.

bananacreek

#6
Hier gaan ze slapen (huishoudsters) met een "laken"..voor de kou.......... maar tegelijkertijd ook de electric fan aan.........voor afkoeling.......... :lachen: :lachen: :lachen:


Cobra

Citaat van: Amice op maandag  7 juli 2014, 03:32:24
Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:04:13
Ze eten elke dag rijst. 1kg rijst kost 40 peso. 10kg rijst kost 100 peso. Ze kopen dus 1kg verpakkingen want dat is goedkoper.  :confused2:   (prijzen zijn slechts ter illustratie)

1-Zo zijn ze opgevoed en groot gebracht merendeels vanwege de reden dat ze niet meer hebben dan die 40 pesos.

2-Daarnaast is er een leef bij de dag cultuur, morgen zien we wel verder.
3-Ze houden geld dan ook het liefste zolang mogelijk vast alvorens het uit te geven, kuripot dus een goede eigenschap die ook verkeerd kan uitpakken.

Ik zal mijn mening geven.

1-Klopt helemaal
2-Klopt helemaal
3-Klopt naar wat ik gezien heb maar half.

Mijn ervaring is dat ze geld zo snel mogelijk uit willen geven omdat morgen niet bestaat.

Als ze bv 10 kg rijst zouden kopen voor heel de week, hebben ze die dag te weinig om ook sigaretten en tanday te kunnen kopen, wat toch wel de eerste levensbehoefte is bij VELEN in de PH.

Lees : VELEN, dus niet allemaal !

Om over hun dagelijkse portie  gokken maar te zwijgen.

Als iemand geld krijgt van wie/voor wat  dan ook, word het normaal direct gespandeerd aan feesten, hele familie er bij tot het geld op is.

Zo was er iemand die gaf geld voor een stuk grond te kopen, De sigaretten en tanduay smaakten heerlijk tot het geld op was, grond is nooit gekocht.

Iemand gaf zijn schoonvader geld voor electriciteit aan te laten sluiten.

Even kopieren :

De sigaretten en tanduay smaakten heerlijk tot het geld op was,.

Electriciteit is nooit aangelegd.

ENZ.



En dan zijn er uitzonderingen die wel aan morgen denken, die vallen gewoon op.

Kinderen lopen netjes gekleed, gaan ook elke dag naar school.

Altijd eten op tafel en als ze eens wat extra geld hebben blijven ze gewoon werken.

Zoals ik al zei, die vallen echt op daar.

Bij mijn schoonouders in de straat waren er zo 2 gezinnen die streng waren voor hun kinderen, de rest feestte er op los als er geld was en geen of nauwelijks eten op tafel als ze zonder werk zaten.

De eerste waren mijn schoonouders die zelf niet of nauwelijks naar school geweest zijn en dan nog 1 ander gezin waarbij alle kinderen ook school en zelfs uni bezocht hebben.

En de rest van de straat geen 1 diploma en feestten en zo snel mogelijk trouwen en kweken en hun kinderen ook niet naar school en soms geen eten op tafel.

En zo blijven ze in die cirkel zitten zo lang er niemand in het gezin eens na gaat denken.

Raar maar waar.



Ook bij alle andere zaken dan rijst aankopen word niet nagedacht.

Zo kopen ze bv een onbekend merk spaarlamp die maar 4 maanden mee gaat tot hij kapot is, kost bv 50 peso.

Ze weten dat een Philips spaarlamp  bv 100 peso kost en 8 jaar mee gaat.

Blijven ze gewoon elke keer dat onbekende merk kopen.

Die is toch goekoper !!!

Die kost 50 peso ipv 100 peso.

Das toch duidelijk.

Filipijnse logica.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Amice

Citaat van: Cobra op maandag  7 juli 2014, 10:33:33
Citaat van: Amice op maandag  7 juli 2014, 03:32:24
Citaat van: Ifugao op maandag  7 juli 2014, 02:04:13
Ze eten elke dag rijst. 1kg rijst kost 40 peso. 10kg rijst kost 100 peso. Ze kopen dus 1kg verpakkingen want dat is goedkoper.  :confused2:   (prijzen zijn slechts ter illustratie)

1-Zo zijn ze opgevoed en groot gebracht merendeels vanwege de reden dat ze niet meer hebben dan die 40 pesos.

2-Daarnaast is er een leef bij de dag cultuur, morgen zien we wel verder.
3-Ze houden geld dan ook het liefste zolang mogelijk vast alvorens het uit te geven, kuripot dus een goede eigenschap die ook verkeerd kan uitpakken.

Ik zal mijn mening geven.

1-Klopt helemaal
2-Klopt helemaal
3-Klopt naar wat ik gezien heb maar half.

Mijn ervaring is dat ze geld zo snel mogelijk uit willen geven omdat morgen niet bestaat.
Morgen bestaat wel maar als je niks hebt en tig wensen en zaken te betalen om toch een beetje redelijk te kunnen (over)leven dan gaat het geld snel op ja. Wij zouden niets anders doen als je geen baan uitkering of zicht op enig inkomen hebt en maar moet zien hoe je het redt

Als ze bv 10 kg rijst zouden kopen voor heel de week, hebben ze die dag te weinig om ook sigaretten en tanday te kunnen kopen, wat toch wel de eerste levensbehoefte is bij VELEN in de PH.
Mja, helaas zit in iedere familie wel een paar lamzakken die dat idd doen ja. te lui om te werken en maar geld proberen te versieren met smoezen leugens en wat al meer om zichzelf te vermaken, het uitschot van de maatschappij maar die kennen we in  :nederlandsevlag: :belgiesmiley: :eu: net zo goed

Lees : VELEN, dus niet allemaal !

Om over hun dagelijkse portie  gokken maar te zwijgen.
Klopt ja, arm is equivalent aan gokken hier

Als iemand geld krijgt van wie/voor wat  dan ook, word het normaal direct gespandeerd aan feesten, hele familie er bij tot het geld op is.
Ja dat geld kan rollen om hun kababayans te plezieren ja, het heeft voor hun geen enkele waarde en het is feitelijk toch maar gejat geld. Voor hun is het wel lachen want ze hebben de zoveelste buitenlander of zelfs Pinoy weer eens kunnen bedonderen oh wat zijn ze daarin  toch goed he?  :kotsen: disgusting mentality

Zo was er iemand die gaf geld voor een stuk grond te kopen, De sigaretten en tanduay smaakten heerlijk tot het geld op was, grond is nooit gekocht.

Iemand gaf zijn schoonvader geld voor electriciteit aan te laten sluiten.

Even kopieren :

De sigaretten en tanduay smaakten heerlijk tot het geld op was,.

Electriciteit is nooit aangelegd.

ENZ.



En dan zijn er uitzonderingen die wel aan morgen denken, die vallen gewoon op.

Kinderen lopen netjes gekleed, gaan ook elke dag naar school.

Altijd eten op tafel en als ze eens wat extra geld hebben blijven ze gewoon werken.

Zoals ik al zei, die vallen echt op daar.

Bij mijn schoonouders in de straat waren er zo 2 gezinnen die streng waren voor hun kinderen, de rest feestte er op los als er geld was en geen of nauwelijks eten op tafel als ze zonder werk zaten.

De eerste waren mijn schoonouders die zelf niet of nauwelijks naar school geweest zijn en dan nog 1 ander gezin waarbij alle kinderen ook school en zelfs uni bezocht hebben.

En de rest van de straat geen 1 diploma en feestten en zo snel mogelijk trouwen en kweken en hun kinderen ook niet naar school en soms geen eten op tafel.

En zo blijven ze in die cirkel zitten zo lang er niemand in het gezin eens na gaat denken.

Raar maar waar.



Ook bij alle andere zaken dan rijst aankopen word niet nagedacht.

Zo kopen ze bv een onbekend merk spaarlamp die maar 4 maanden mee gaat tot hij kapot is, kost bv 50 peso.

Ze weten dat een Philips spaarlamp  bv 100 peso kost en 8 jaar mee gaat.

Blijven ze gewoon elke keer dat onbekende merk kopen.

Die is toch goekoper !!!

Die kost 50 peso ipv 100 peso.

Das toch duidelijk.

Filipijnse logica.
Basis daarvoor is uiteraard dat ze met weinig geld veel moeten kunnen doen en is er dus weinig oog voor kwaliteit. We kennen immers niet voor niets de uitdrukking "filipino quality". Het zal nog generaties duren(als het ooit iets wordt) voordat men dat heeft afgeleerd.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

nils


Wellicht heb ik wel een te roze bril op, maar aan wal is het altijd makkelijker om kritiek te geven als je het schip zelf moet varen.

Wij drukken op een knopje, krijgen koffie uit de automaat om vervolgens onze visie hier neer te plempen.

Als je het vanuit een perspectief redeneert van een arme Filipino, dan leeft hij van dag tot dag en heeft men van huis uit geen lange termijnen perspectief.

Het hele leven is daar ook op dagelijkse dingen ingericht en is het bij veel armere families in het levensritme ingebakken.

Als je en hoe sommige van ons buitenlanders we met onze staart tussen de benen terug keren als we financieel aan de grond zitten,

krabbelt een arme Filipino noodgedwongen door om eten voor de volgende dag te verzamelen.

Met dit in je achterhoofd is het wellicht niet zo gek dat je van je tanduay geniet als je een paar pesos extra hebt verdient ipv het op te hopen.

Zum Schluss, is het verstandig wat ze doen nee, maar zoals Job Cohen al zei YOLO  :applaus:


On topic.
Voor het milieu is het natuurlijk beter om de Aircon lager te zetten, wat ook nog kosten uitspaart.