Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Armere mensen helpen

Gestart door Christof, woensdag 30 juli 2014, 23:21:27

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Zo'n 15 jaar geleden leerde ik mijn ex kennen in Athene Griekenland.
Ze is Filipijnse en woonde en werkte in Athene.
In 1 jaar ben ik 6 maal naar Athene gevlogen , maandje daar ,maandje hier.
Waar wij onderling wel eens over botsten was het geven aan bedelaars/arme mensen.

Paar voorbeelden;  een vrouw uit voormalig Joegoslavië die met een dikke buik al 2 jaar
zwanger zat te wezen.
Had een bord met een triest verhaal bij zich en een ballon onder haar jurk.
Een man met maar 1 been en 1 arm die hij beide had dubbelgevouwen en vastgebonden tot einde werktijd.

Op een dag zijn we beide op de markt en daar ligt ook een man te bedelen.
Zag er ook niet leuk uit, dus ik voel in mijn zak of ik nog wat losse munten ,toen Drachme had zitten om het te geven aan die stumpert.
Mijn vriendin zag dat en werd kwaad op mij, waarom ik altijd aan de verkeerde gaf.
Was al de 3e keer dat zoiets gebeurde en ik had geen zin in weer een discussie daarover, dus ik liet het er maar bij.

Een week later vroeg ze me of ik mee ging naar het huis van haar employé , een kapitale villa in de bergen buiten Athene.
Ze werkte voor de vrouw van een grote reder een soort Onassis met heel veel schepen.
Heb nog nooit zo'n huis/villa gezien, een en al pracht en praal.
We lopen daar wat rond door het landgoed en plots zegt ze, zie je die mooie villa daar ? die is van die man, die op de markt, op
de grond ligt te bedelen!
Dat geloof ik nooit zeg ik tegen haar, daarom zijn we hier zegt ze, wacht maar af.
Ik moest gaan zitten en na ongeveer een 30 minuten komt er een Mercedes aan rijden, de poort gaat automatisch open, doordat
wij hoog zaten konden we zien wat er achter die poort gebeurde.
Om een lang verhaal wat in te korten, de Mama die daar met haar 3 zonen en een dochter woonden had alles onder controle.
Alle inkomsten werden elke dag aan haar afgedragen.
Een zoon deed de markt in het oosten, de andere het zuiden en de dochter was (zogenaamd stervende) alleenstaand en 7 kinderen.
Een Porsche, 2 Mercedes sen , en een Lamborghini  waren in hun bezit.

Toen we wat later met de bus terug naar de stad reden wees ze mij op nog 2 kapitale huizen, ook van bedelaars/zwervers die ook
daar in de buurt woonden.
Later heb ik eens aan een bevriende ambtenaar gevraagd of hij hiervan wist.
Iedereen weet dat vertelde hij, en er zijn er nog zoveel meer die dat doen.

Een week later zijn we weer op de markt, en weer zie ik hem daar liggen bij de kruising van de straat.
Ik wandelde er naar toe, ondertussen mijn rits van de gulp open makend.
What you doing hon, vraagt mijn vriendin, have to make pipi zeg ik.
Wilde net mijn Leuter uit de broek halen om die schooier eens goed onder te zeiken, maar mijn vriendin hielt mij tegen.

Vanaf die dag geef ik alleen nog maar aan echte arme mensen, dus alleen aan mijzelf. :ontopic:








bananacreek

CitaatNu we toch met dit topic bezig zijn, wil nog even refereren aan de ervaringen die het gewaardeerde lid bananacreek recentelijk met ons deelt. Ik heb nog nooit zo'n 'slechte' klootzak gezien  jajaja Heer Bananacreek, voor u neem ik mijn  hoedjeaf af. Ik hoop dat die zieke dame maar spoedig mag herstellen.
   

Wel........... dank u beleefd voor die woorden en ik wordt er stil en verlegen van.....(geen grapje)..... :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Waarom doe ik dat?

Dat was één van mijn ex huishoudsters uit de jaren '90 en ik ben ettelijke malen daar bij hun in de bergen geweest en heb ze een dak boven het huis gebouwd en een watersysteem met distributietank voor de buren en school want dat water komt uit een bron in de berg...........

Leven als een arme in de bergen is zwaar............wordt je ziek dan ben in moeilijkheden...land op hypotheek? Soms maar dat kan niet altijd want veel stukken land daar hebben alleen maar een "taxdeclaration"..............

Met die operatie?

Als ik zeg : "Bekijk het maar",............. en de dame sterft later aan kanker van de baarmoeder (gevolg van een Myoma die niet tijdig is weggenomen) dan ga ik me toch wel ergens zeer schuldig voelen....... :jajaja: :jajaja:

Christof

Citaat van: bananacreek op donderdag 31 juli 2014, 13:42:59
CitaatNu we toch met dit topic bezig zijn, wil nog even refereren aan de ervaringen die het gewaardeerde lid bananacreek recentelijk met ons deelt. Ik heb nog nooit zo'n 'slechte' klootzak gezien  jajaja Heer Bananacreek, voor u neem ik mijn  hoedjeaf af. Ik hoop dat die zieke dame maar spoedig mag herstellen.
   

Wel........... dank u beleefd voor die woorden en ik wordt er stil en verlegen van.....(geen grapje)..... :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Waarom doe ik dat?

Dat was één van mijn ex huishoudsters uit de jaren '90 en ik ben ettelijke malen daar bij hun in de bergen geweest en heb ze een dak boven het huis gebouwd en een watersysteem met distributietank voor de buren en school want dat water komt uit een bron in de berg...........

Leven als een arme in de bergen is zwaar............wordt je ziek dan ben in moeilijkheden...land op hypotheek? Soms maar dat kan niet altijd want veel stukken land daar hebben alleen maar een "taxdeclaration"..............

Met die operatie?

Als ik zeg : "Bekijk het maar",............. en de dame sterft later aan kanker van de baarmoeder (gevolg van een Myoma die niet tijdig is weggenomen) dan ga ik me toch wel ergens zeer schuldig voelen....... :jajaja: :jajaja:


Respect!

dozo

heel nobel van jou creek. de vader van myn vrouw heeft een liesbreuk
hy verdomd het om naar het ziekenhuis te gaan.hy voelt zich schuldig
omdat wy het willen betalen.

Fail_over

In Biliran, in de lokale plaats waar mijn schoonouders wonen is jaarlijks een Fiesta.

Toen wij daar waren was ik smiddags naar de ATM gegaan en had 20 briefjes van 500 php gepined.

Toen we savonds van de berg naar beneden naar het dorp liepen was het al donker, maar er liepen heel veel kinderen mee die allemaal een oude palm tak in de brand staken en zo ons pad verlichtten.
Na de Fieste terug de berg op hetzelfde verhaal. Ik heb toen bij 20 kinderen heel snel en voorzichtig allemaal een briefje in de handen gedrukt.
De gezichten die ze trokken waren meer dan die 10 k waard.  :jajaja:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

LMBen

Let wel even op bedelen is verboden en als je wat geeft ben je strafbaar.

Beggars in Cebu
CEBU, Philippines - More and more motorists and commuters are getting annoyed of the presence of beggars in different areas in Cebu City.

While there is an existing national law and an ordinance that prohibits the public from giving alms to beggars, these mendicants continue to exist because there are still people who support their illegal activities.

Presidential Decree 1563 was issued by then President Ferdinand Marcos in June 11, 1978 to "control and eradicate mendicancy and providing penalties" against violators. This was, however, not strictly implemented by authorities.

The Anti-Mendicancy Law of 1978 applies to mendicants of all ages, including infants or children who are eight years old and below, found begging and the parents of exploited infants and children.

"Mendicancy breeds crime, creates traffic hazards, endangers health and exposes mendicants to indignities and degradation," the law states.

The main purpose of creating the law is to stop mendicancy, prevent the exploitation of infants and children through mendicancy and to provide rehabilitative services for those already exploited or in immediate danger of exploitation.

Freeman ( Article MRec ), pagematch: 1, sectionmatch:
The law defines mendicants as those persons who have no visible and legal means of support, or lawful employment and who are physically able to work but neglect to apply themselves to some lawful calling and instead use begging as a means of living.

An exploited infant or child also refers to an infant or child eight years and below who is used in begging or one who accompanies a habitual vagrant or beggar.

Beggars are all over Cebu City streets.
There is a man, a Badjao, who approaches motorists during a stop signal along Gorordo Avenue and plays his harmonica in exchange for loose change.
This writer once told the man to stop begging because he is healthy and can afford to work to earn a living. The man, however, said, "Walay trabaho, Badjao."
A female Badjao, who begs along P. Burgos Street, just a stone throw from the Cebu City Hall, always carries with her a child when she approaches foreigners who visit the Magellan's Cross. Because she does not know how to speak English, the woman would gesture that she needs money to buy food for her child.

Despite doing something that is against the law, many beggars would do their thing in places near police stations without fear of being arrested.
When Presidential Decree 1563 was created 35 years ago, the government already knew that there is an immediate need to provide appropriate services to enable mendicants to meet their basic needs and develop self-reliance, but the government enforcers failed to implement it.

Ganub said the task force has already noted that the number of street dwellers, which include candle vendors, beggars and other mendicants, has already reached 1,339 as of last week. She said this usually happens as the Christmas season is approaching.

Jocelyn Pesquera, Mayor Michael Rama's representative in the City Anti-Mendicancy Board, had already asked the police to assist them in controlling the mendicants all over the city.

Section 4 of the Anti-Mendicancy Law provides that infants or children below eight years old who are found begging or being used by a mendicant for purposes of begging shall be "rescued" as a neglected child under the Child and Youth Welfare Code.
The law further provides that these children shall be brought immediately to the custody and care of the Department of Social Services and Development now called Department of Social Welfare and Development (DSWD).

DSWD Information Officer Kerwin Macopia said the Department of Social Welfare and Services (DSWS) in Cebu City headed by Ester Concha has been alerted already by DSWD Regional Director Mercedita P. Jabagat about the increasing number of beggars and mendicants in the city.
Macopia said while the law provides that the apprehended or rescued beggars and mendicants shall be brought to DSWD, such work has been devolved already to the local government units.

But SP02 Felisan observed that the city does not have a center where the rescued mendicants and exploited children can be housed. There is a so-called Cebu City Community Scout Center and the Parian Drop-in Center where child beggars and mendicants are being cared for, but it cannot accommodate many persons.

In 2009, then Councilor Eugenio "Jingjing" Faelnar had proposed for the construction of a building to accommodate the rescued mendicants and beggars so that the city can fully implement the anti-mendicancy law, but this did not materialize.

While the law penalizes the beggars and mendicants, it also imposes fines to anybody who give alms directly to the mendicants, exploited infants and minors on public roads, sidewalks, parks and in other public places.

The DSWD has been tasked by the law to conduct an intensified information campaign to educate the public that they only contribute to lawful fund raising projects and prevent the community in giving alms, except if it will be done through organized and legitimate agencies.

Mayor Rama gave 'full authority' to the Anti-Mendicancy Board to formulate policies that will strengthen the campaign against the mendicants and beggars in the city.
Because Christmas and Sinulog activities are fast approaching, the Anti-Mendicancy Task Force will round up the street dwellers, including beggars, and let them stay at night at the then Citi-Center Commercial Complex building in Barangay Kamagayan.

This writer tried to talk to one of the Badjao beggars at Plaza Sugbo near the Magellan's Cross and asked her why she did not look for a good job, even as laundry woman where she can earn P300 a day.
"Wala modawat trabaho sa Badjao," she quickly answered.

When he was apprehended and was cared for at the Community Scouts center, Felisan continued his studies and was given a placement test that allowed him to proceed to college without completing his secondary education.
Last September 9, Felisan and his family was awarded by the National Police Commission as the Most Outstanding Model PNP Family. Felisan, now 48, is a father of three children. His eldest son is also active in encouraging street children to be good.
His three children are Church choir members and are also catechists, while Felisan and his wife Myrna are also actively promoting women and children's welfare issues.

DSWD's Macopia explained that their counterparts in the local government units should strictly implement the provisions of the law because they can seek the help of the police to accomplish the task.
Macopia said those neglected and exploited children that will be rescued by the government shall be turned over to their respective parents, but the parents shall be subjected first to counseling for them to be reminded of their responsibilities to their children. —/QSB (FREEMAN)
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

nils

In het begin gaf het mij ook wel een goed gevoel om een onbekende wat extra te geven.
De wereld verbeteren is nobel, maar tegenwoordig ben ik daar wat nuchterder in geworden
en beperk ik mij eigenlijk alleen tot bekenden.

Als ik daar op vakantie ben, zijn er altijd wel wat klusjes die door familieleden gedaan kunnen worden.
Dan hebben zij ook weer wat extra geld om eten of kleren te kopen.
Daarentegen heb ik net als Dozo wat bijgedragen aan het huis van mijn schoonouders.
Dit is iets waar ze de komende decennia van kunnen genieten en dat maakt mijn vrouw en ik ook weer blij.

In Europa betaal ik belasting, maar dat is denk ik een heel ander topic.  :lachen:

Baron

 :hoedjeaf:

Ja, onderschat het belang van toerisme ook niet. Laatst in Amazonia afscheid genomen van een vrouw die na ruim 20 jaat werkzaam te zijn geweest in de hoereca haar 2 kinderen nu volwassen heeft en die gestudeerd hebben, van het geld van mama´s "werken". die nu een redelijk goede  baan hebben en niet meer willen dat mama werkt en haar dus maandelijks ieder 6000 peso geven. Eigen huis en spullen had ze zelf al, natuurlijk door haar "werk".
Deze vrouw had een aantal vaste klanten, meest ouwe mannekes. Dankzij deze (vieze?) oude mannekes (dirty old men) zijn toch indirect 3 levens uit de armoede gered.

:jajaja: :jajaja:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

klootzakken (voorheen Jens)

Arme mensen helpen , zo heet dit topic.

na een maal of 10 naar de filippines te zijn geweest , ben ik er wel uit . Mensen daaro zijn niet te helpen. zoveel geld bestaat er op de wereld niet om dat volk te helpen.
de arme mensen kunnen helaas niet verder denken als hun neus lang is . en ik heb er in al die tijd nog nooit één gezien met een puntneus .

voorbeeld , arm gezin met 4 kinderen , vader aan de zuip en gokte graag. ik gaf de vrouw een zak rijst voor haar gezin want de kinderen gingen zonder eten naar de school ,en ik kreeg meelij met die kinderen.
resultaat . de vader verkocht de rijst anderdaags .

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Blauwvinger

Yep, voor een deel kan ik met je meegaan.

Niet vergeten: de bevolking wordt daar over het algemeen ,,dom,, gehouden.

Corruptie, vriendjes politiek, zeer lage lonen, media die bevolking dom houd,  enz.....

Maar ik ken ook verstandige mensen daar.
Die verstandig met geld omgaan.
Hard werken voor de kinderen, die naar school kunnen.
Familie die in buitenland werken om hun gezin te onderhouden. Petje af voor zulke :atyourservice:
En vooruit denken, sparen voor stukjes grond en/of huisjes  :thumb: