Huis huren of een bamboe huis laten zetten.

Gestart door peldoman, vrijdag 8 augustus 2014, 12:10:58

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Wat zouden jullie doen?
Voor 1 jaar naar de  :smiley-philippines: een huis van ongeveer 20000 pesos per maand huren.
Of een bamboe huis van ongeveer 100000 a 150000 laten bouwen?

Ik zie problemen met water,electric en veiligheid wat betreft bamboe.
Maar bij huren ben je ook 12 x 200000 +  2 months security deposit, 1 month
advance rent is 300000 kwijt.

Zal beiden voordelen en nadelen hebben, maar ben benieuwd hoe jullie  hier tegen aan kijken.

Lenn

Ga dan maar beter huren, en ik vind 20000php best wel aan de prijs.Wat is de lokatie?

Amice

Allereerst dient dat huis op een stuk land te staan en die kun je zelf niet bezitten, dus moet dat al in bezit zijn van je vriendin/vrouw, danwel aangekocht worden.

Toilet en wasgelegenheid bevindt zich bij een bamboohuis meestal buiten en dat is vaak niet meer dan een grgaven gat voor  de wc en waterafval.
Daar staat tegenover dat je een deepwell kunt aanleggen ,dat kost ook geld maar het water is dan gratis.

Electriciteit kan verkregen worden, als het vakkundig is aangelegd, zal het risiko wel meevallen.

Let wel dat bamboo maar beperkt meegaat en dus na een aantal jaren vervangen moet worden.

Desalniettemin kun je er leuke huisjes mee bouwen.  :thumb:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

#3
Citaat van: Lenn op vrijdag  8 augustus 2014, 13:01:43
Ga dan maar beter huren, en ik vind 20000php best wel aan de prijs.Wat is de lokatie?

Regio Davao heb ik in gedachten, ik heb de huurprijzen het laatste jaar eens bijgehouden.
Wel via verschillende websites, dus commercieel.
Valt me op dat de prijzen behoorlijk aan het stijgen zijn, zal particulier misschien aantrekkelijker zijn.


Luke

Lenn heeft/had toch iets te huur voor minder dan 20.000 PHP ...??!!

Rich

Ofwel een townhouse of duplex kopen, en als je er niet bent verhuren aan buitenlanders, lange termijn want daar is veel vraag naar daar.
Rich de Nederbelg.

robert van dijck

Ik heb enkele jaren een duplex app. gehuurd in Tacloban (2 grote slaapkamers boven) 8000 Peso per maand, na storm vorig jaar onbewoonbaar, 2 months security deposit nooit terug gekregen.

peldoman

#7
Citaat van: robert van dijck op vrijdag  8 augustus 2014, 14:43:58
Ik heb enkele jaren een duplex app. gehuurd in Tacloban (2 grote slaapkamers boven) 8000 Peso per maand, na storm vorig jaar onbewoonbaar, 2 months security deposit nooit terug gekregen.

Daarom heb ik er 3 maand bijgerekend, 2 maand security en 1 maand advance krijg je toch nooit terug, wat ik hoor.

gosternokke

Citaat van: robert van dijck op vrijdag  8 augustus 2014, 14:43:58
Ik heb enkele jaren een duplex app. gehuurd in Tacloban (2 grote slaapkamers boven) 8000 Peso per maand, na storm vorig jaar onbewoonbaar, 2 months security deposit nooit terug gekregen.


Kan je nog lang op wachten denk ik   :biggrinn:   Niet meer op wachten , maar gaan halen dat geld anders kan je er naar fluiten,  Als men het niet cash hebben , dan wel een onderpand van hun meenemen,  scooter, en karokeset, of stereo apparatuur, maak niet uit wat . Zonder onderpand blijft het bij loze beloftes en mooie woorden.

Wat geven ze eigelnlijk voor reden om de  deposit niet terug te geven ?

gosternokke

Citaat van: peldoman op vrijdag  8 augustus 2014, 12:10:58
Wat zouden jullie doen?
Voor 1 jaar naar de  :smiley-philippines: een huis van ongeveer 20000 pesos per maand huren.
Of een bamboe huis van ongeveer 100000 a 150000 laten bouwen?

Ik zie problemen met water,electric en veiligheid wat betreft bamboe.
Maar bij huren ben je ook 12 x 200000 +  2 months security deposit, 1 month
advance rent is 300000 kwijt.

Zal beiden voordelen en nadelen hebben, maar ben benieuwd hoe jullie  hier tegen aan kijken.


  Ik zou voor een bamboe huis gaan , mits je een stukje grond heb van je vrouw of familie waar je dat ding kan neerzetten.  Problemen met water en electra zie ik niet zo.   Wel zou ik waar de wc/ douche komt een stuk uitvoeren in hollowblocks, anders heb je ook geen mogelijkheid van een betegelde badkamer, en dan word het wel heel primitief.

Filiponoos doen vaak in de bamboehuisjes  een verhoogde vloer 60 centimeter boven maaiveld, en dan ook van bamboe die vloer.  In die banboevloer zitten dan allemaal kieren, en geeft een geweldig verkoelend effect, maar ook muggen en andere insecten komen naar binnen.   ( Bananacreek heeft wel een fotoos van dergelijke vloeren laten zien.

Ik zou er gewoon een betonvloer inmikken, met wat wapening tegen scheuren,  en glad afwerken met gekleurde cement als je het goedkoop wil houden of geglazuurde tegel als het wat luxer moet zijn

Ik heb zelf een aantal van die bamboe huisje langs het strand  .  https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345503772194753.76986.210233589055106&type=3


Wat ik geleerd heb , koop goede bamboe, en leg het 3 weken in het zoute zeewater, voorkomt anay. heb je daar de tijd niet voor dan ale bamboe voor verwerking goed met solignum insmeren 1 a 2 keer aan beide zijden. Kost duurder dan in zee leggen uiteraard.

En laat wat kippen rond je bamboehuis scharrelen, dat is de goedkoopste anay preventie  :thumb:   Een bamboe huis kan eiegnlijk niet zonder kippen. 

  Laat ook de grond waarop je de bamboehuis zet impregneren met Ledrex of soorgelijk spul, werkt 1 a 2 jaar .  En liefst meerdere behandelingen,  later kan je erimmer niet meer bij als er een betonvloer ligt.   Dan ben je ieder geval het eersste jaar vrij van anay.